Redundant warmtepomp

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 24/11/11, 13:55

amusant:
Het is ver van de thermocursussen ...

herlees op econology alle berichten over de persluchtmotor voor de cursus thermo of wikipedia aandachtig!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 24/11/11, 14:15

Christophe schreef:
chatelot16 schreef:als je een gas wilt comprimeren, is de verwarming schadelijk: als je in één keer met een te hoge druk comprimeert, wordt het erg warm en verbruikt veel mechanisch vermogen om onnodige warmte te produceren : dus verdelen we de compressie over meerdere verdiepingen om minder mechanische energie in warmte te verliezen


Op het einde is het Kif Kif Nee?

Of we nu in één keer comprimeren met 200 bar of over 5 trappen, thermodynamisch is de verwarming hetzelfde, nietwaar? Alleen zal hij veel minder stijgen in T° door te wankelen...

Het is ver van de thermocursussen ...

Eenvoudig te controleren met pv = mRT ...

mR = constant = pv / T

Getrapte compressie is, denk ik, daarom meer gekoppeld aan kwesties van materiaalweerstand (structureel en T°): hoe hoger je comprimeert, hoe kleiner de zuiger...


het is helemaal geen kif kif: wanneer je comprimeert met een groot aantal perfect gekoelde vloeren, produceert het calorische energie, simpelweg gelijk aan de mechanische energie die wordt verbruikt:

perfect gekoeld betekent dat de geproduceerde warmte op omgevingstemperatuur is, dus zonder energiewaarde zoals geproduceerd door een warmtepomp bij oneindige COP:

waardoor de compressor met een groot aantal trappen de isotherme compressor benadert en alle mechanische energie in de perslucht omzet in potentiële energie

als de compressor slecht wordt gekoeld, neemt de hoeveelheid warmte niet veel toe, maar met de temperatuurstijging nemen de energiekosten van deze warmte toe en neemt het mechanische vermogen dat nodig is voor de compressor toe
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 24/11/11, 14:31

Ja: ik sprak "in theorie" ... dat wil zeggen met een "perfecte" cyclus, perfect isotherm of adiabatisch of anders ... En in de praktijk is niets perfect ...

Laten we plezier hebben met het uitbrengen van de thermo-formules als je wilt ... Dat vond ik destijds leuk en ik "verhoogde" vaak de DS :)
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 24/11/11, 14:33

Blijkbaar vervaagt het geheugen!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 24/11/11, 14:40

Roeh dat is laag!

Nou wat wil je: ik hang te veel rond op internet: https://www.econologie.com/forums/internet-n ... 10992.html : Mrgreen:

Trouwens, jij citeert ook veel wiki... bewijs dat je daar vaak heen gaat... wiki is de beste herinnering die de mensheid heeft gecreëerd : Cheesy:
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 24/11/11, 15:29

Het internet staat vol met handige thermoformules!!!
Websites en wikipedia bundelen de kennis van 7 miljard mensen, een geweldig middel voor collectieve vooruitgang!!

Het is helemaal niet schadelijk voor mijn geheugen dat de belangrijkste elementen en oriëntatiepunten vasthoudt om niet verzadigd te raken door 7 miljard stukjes informatie!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 24/11/11, 16:03

Dus je "werkt" zoals ik...

isotherm: pv = cste
adiabatisch: pv^gamma = cste

Dat ik me herinner!

Aan de andere kant moet de formule voor het geval van echte luchtcompressie worden gevonden...
: Idee:
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 24/11/11, 16:31

Echt niet !!
Ik werk niet met formules, automatisch, maar met de principes die het mogelijk hebben gemaakt om ze te ontdekken, historisch, veel algemener en waarvan de leidende concepten veel moeilijker te ontdekken zijn!!! (soms een eeuw werk van velen).

De formules met lades zijn het euvel van het Franse onderwijs, waardoor we leraren zelfs met vragen buiten de formules steken!!
Waarom gamma met welke aannames veel belangrijker is.

Ik werk met thermofysica, hetzelfde of het nu gaat om gassen, vloeistoffen, veren, rubbers, magnetische of elektrische velden, piëzo's, enz...

Een cursus om te lezen en te volgen is die van de 50-jarige Landau Lifschitz, die de bijbel van veel natuurkundigen is geweest!!
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3

Re: Redundante warmtepomp




par Alain G » 24/11/11, 16:58

Marcel schreef:Hallo.
Ik las net de waanideeën van Hic over interne compressie. Draad op slot, aangezien dom, maar die mij ook een beetje domme vraag stelt. Ik ga uit van mijn onwetendheid, ik! 8)
De efficiëntie van een PAC daalt met de toename van de temperatuurdelta.
Wanneer de delta groot is, zou het rendabeler zijn om overtolligheid te creëren. Een warmtepomp verwarmt een externe en geïsoleerde wisselzone terwijl hij in een delta met een zeer goede COP blijft. Het gaat bijvoorbeeld van -10 naar + 5 ° C. Daar zal een tweede PAC veranderen van + 5 naar + 20 ° C in het huis. Zou het totale verbruik van de twee PAC's hoger of lager zijn dan dat van een enkele machine die dezelfde delta vult met een zeer slechte COP?
Wat is de bufferzone? Een zeer goed geïsoleerde neutrale ruimte die massawarmte kan opslaan. Of een directe wisselaar tussen de twee warmtepompen. Of zelfs een vloeistoftank ???

Ik wacht op je foto's !!! :?



Ik heb meerdere malen de effectiviteit genoemd van een dergelijk systeem dat efficiënter is, maar het lijkt erop dat het in de vergetelheid is geraakt!


Ja, het is effectiever!


En dat is commercieel diepvriezers met ammoniak (-65c) met behulp van 2 ruil stages voor een plus van 100 graden, want we willen om veel geld te verdienen door de verkoop van de pac's en hoewel het beperkt is tot een zeer eenvoudig monocompressorsysteem dat de secundaire warmtewisselaar en de complexiteit van de gasregeling vermijdt!
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 24/11/11, 17:08

als je heel langzaam comprimeert in een goed gekoelde zuiger of sneller in een groot aantal verschillende zuigers met goede koeling ertussen, ben je dicht bij de isotherm

je zult de formule vinden die de mechanische energie geeft volgens P1 V1 en P2 (geen behoefte aan beide P2 V2 aangezien P1V1= P2V2

het is een formule met een log(P1/P2)

wat moeilijker duidelijk te vinden is omdat het een simpele gelijkheid zonder formule is, is dat de vrijgekomen warmte gelijk is aan deze mechanische energie, dat deze warmte niets waard is, en dat dezelfde energie wordt opgeslagen in de perslucht

Ik heb dit soort uitleg al gedaan ... het zou de moeite waard zijn om er een apart onderwerp van te maken om niet altijd opnieuw te beginnen: berekening van compressor en persluchtmotor: en alleen berekening, geen uitweiding over auto's
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 198-gasten