Advies nodig voor warmtepomp lucht / waterradiatoren Altherma 14 kW

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13625
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1499
Neem contact op met:

Advies nodig voor warmtepomp lucht / waterradiatoren Altherma 14 kW




par izentrop » 14/10/18, 11:36

Hallo,
De eerste tests waren overtuigend met de thermostatische kranen volledig open, maar zodra ik ze afstelde, kreeg de ketel een waterstroomstoring. De in de specificaties voorziene differentieelklep was niet geïnstalleerd.

Ik vervolgde mijn tests door de kranen open te zetten, maar omdat ik er een paar niet nodig had, merkte ik dat de stroom onder de 15 l/min bleef. Daarnaast horen we het geluid van verkeer in de radiatoren. Er werd mij niet verteld dat het een slecht idee was om thermostatische kranen op mijn 17 radiatoren te plaatsen.

Een ander probleem: de waterwet ligt tussen 15° en -10° voor buitentemperaturen en tussen 40 en 55° aan de kant van het watercircuit. Waarom blijft hij draaien bij een buitentemperatuur van 20°?

De afstandsbediening van de binnenunit maakt dagelijkse programmering mogelijk, maar aangezien we geen temperatuurgegevens invoeren maar een niveau 1,2, 3 of XNUMX zonder verdere uitleg, vraag ik me af of dit niet alleen bedoeld is voor de ECS-optie die ik niet heb genomen?

Omdat de installateur terug moet komen voor de differentieelklep en ik de factuur nog niet heb, zal ik hem maandag vragen om een ​​kamerthermostaat toe te voegen waarmee ik de werkingsbereiken daadwerkelijk kan programmeren en ik net zo goed de juiste opties kan toevoegen, bijv. ze in de heffingskorting.

Zou een ballon in mijn geval niet essentieel zijn?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Advies nodig voor lucht/water warmtepomp Altherma 14 kW radiatoren




par Gaston » 15/10/18, 11:33

izentrop schreef:Er werd mij niet verteld dat het een slecht idee was om thermostatische kranen op mijn 17 radiatoren te plaatsen.
Over het algemeen (niet alleen bij warmtepompen) heb ik altijd te horen gekregen dat het inderdaad nodig is om een ​​minimaal debiet in het circuit te laten (dus sommige radiatoren zonder thermostaatkraan).
Klassiek worden radiatoren in badkamers of kamers op het noorden opengelaten.

izentrop schreef:Omdat de installateur terug moet komen voor de differentieelklep en ik de factuur nog niet heb, zal ik hem maandag vragen om een ​​kamerthermostaat toe te voegen waarmee ik de werkingsbereiken daadwerkelijk kan programmeren en ik net zo goed de juiste opties kan toevoegen, bijv. ze in de heffingskorting.
Voor een goede werking lijkt mij eigenlijk een kamerthermostaat aan te raden.
In dit geval zijn het eerder de radiatoren van de kamer waar de thermostaat zich bevindt, die geen thermostaat hebben.

izentrop schreef:Zou een ballon in mijn geval niet essentieel zijn?
Als je op elke radiator een thermostaatkraan wilt, denk ik van wel.

Aan de andere kant is gebruik met een kamerthermostaat en sommige radiatoren zonder thermostaat ook een oplossing.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13625
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1499
Neem contact op met:

Re: Advies nodig voor lucht/water warmtepomp Altherma 14 kW radiatoren




par izentrop » 15/10/18, 20:33

Bedankt Gaston,
Ik heb weer wat tests gedaan en inderdaad, de kamerthermostaat is vereist.
Mijn installateur bevestigde mij nogmaals dat de buffertank in mijn geval niet nodig was.
Ook kreeg ik te horen dat 70 liter water voldoende was voor 14 kW. Mijn berekeningen geven ruim 200 L verdeeld over het circuit op, wat betekent dat ik zonder problemen een deel van de radiatoren kan sluiten, op voorwaarde dat ik de kranen van de anderen wijd openzet.
Ik ben van plan om de thermostatische kranen verder open te zetten dan normaal.

Op dit moment staat de verwarming uit, maar de hele week wordt er nog steeds warm weer aangekondigd. RC is goed :)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 145-gasten