Tronxy X5SA-500 PRO recensie. Z-as verbetering, hoe een tandriem lijmen?

Forum gewijd aan 3D-printen: 3D-printtechnologieën (fdm, lcd, sla ...), hardware, software, slicers, instellingen, gebruik, database, modeluitwisseling, tips en trucs, optimalisatie, uitwisseling van ervaringen...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Tronxy X5SA-500 PRO recensie. Z-as verbetering, hoe een tandriem lijmen?




par Christophe » 26/08/20, 19:05

Bewerken: lees het einde van dit bericht !!

6 jaar na mijn eerste 3D-printervaring met de K8200 (zie dit forum), Heb ik zojuist voor mijn verschillende prototypes geïnvesteerd in een nieuwe 3D-printer, een Tronxy x5Sa-pro 500 met 500x500 plaat die het mogelijk maakt om vrij grote onderdelen te maken, we zitten niet meer in de geek trinket!

tronxy_x5sa-pro_500.jpg
tronxy_x5sa-pro_500.jpg (236.46 KiB) 30131 keer bekeken


Mijn mening en feedback na een paar weken ... en 2 kg gesmolten plastic!

a) De printer werkt goed ondanks zijn grootte en een beetje moeizame montage (sommige stappen van de handmatige poep in China zijn gewoon omgekeerd ...). Je moet heel streng zijn ...

Want ja, gezien zijn gemonteerde afmetingen, wordt de printer als bouwpakket verkocht, gun je een goede dag om hem goed in elkaar te zetten, begrijp de software en start je eerste afdruk.

Sommige YouTubers klagen over dit model en kunnen geen vierkante vierkanten of ronde cirkels maken omdat ze duidelijk niet weten wat de juiste vierkanten betekenen ...

Zoals deze bal die gewoon een sukkel is in de basismechanica ...



Nog een serieuzer advies:



b) Het is een CoreXY-printer van groot formaat, dat wil zeggen dat de bewegingen in XY worden gedaan met 2 gesynchroniseerde motoren die een betere precisie mogelijk maken (relatief relatief blijft het gesmolten draad ...).

Een meer gedetailleerde recensie hier van de profs: https://all3dp.com/1/tronxy-x5sa-pro-re ... ter-specs/

c) De geleverde software is echt goed, zeer goed vertaald, zeer efficiënt en heeft niets te benijden met de software van printers die 3 keer duurder zijn dan "merk"

d) Het is erg stil (minder dan 100 mm / s)

e) Het is multi-materiaal: PLA, ABS, koolstofversterkt PLA, TPU (flexibel plastic), PETG ...

Voorlopig heb ik alleen PLA en PETG getest ... wordt vervolgd!

f) Eindelijk is het beschikbaar op minder dan 700 € in Spanje (het bestaat goedkoper in 330 en 400 mm ... zoek op deze site)

g) Ik kom bij de hoofdvraag van dit onderwerp ... het verbeteren van de Z-as.

Gezien de grootte zijn er 2 motoren voor de Z-as, één aan elke kant van het chassis en dit is waar ... ondanks de naam "pro" bleef er een ontwerpfout over. Deze 2 motoren zijn niet mechanisch gekoppeld.

En daardoor kantelt druk of wrijving aan één kant de plaat wat natuurlijk niet goed is ...

Dus ik heb deze 2 motoren mechanisch gekoppeld, 1 brede tandriemschijf op elke Z-as toegevoegd, evenals een zelfgemaakt mechanisch gelast verstelbaar spannersysteem. de spanrol zou optioneel kunnen zijn als een gesloten riem van de juiste maat wordt gevonden ... maar ik heb het niet gevonden.

engineZ.jpg
engineZ.jpg (44.11 KiB) 30131 keer bekeken


spanrol_2.jpg
tensioneur_2.jpg (156.01 KiB) 30131 keer bekeken


Mijn zorg is de montage van de riem (aangezien ze "open" worden verkocht) ... ik worstelde met een paar nietjes en een beetje lijm, maar het is echt vies en ik weet niet hoe lang het zal duren (l 'Z-as beweegt niet veel maar toch ...)

riem.jpg
courrette.jpg (90.28 KiB) 30131 keer bekeken


Hoe dan ook, iemand zou een methode hebben om een ​​kleine tandriem van 6 mm goed te monteren? Ik heb geprobeerd met een soldeerbout zonder resultaat ... Dankjewel ... Houd er rekening mee dat de riem altijd in de 3 katrollen moet kunnen circuleren ... anders was het gemakkelijk !!


Bewerk de toevoeging, een paar weken later.

Het basisidee was slecht: ik weet nu zeker dat er een differentiële correctie is van de 2 Z-motoren, soms draait de ene Z-motor meer dan de andere ... Ik moet veel indruk hebben waargenomen voor besef het!

Ze koppelen is geen goed idee..de 2e youtuber heeft het mis ... Mea Culpa omdat ze er zonder verificatie naar heeft geluisterd ...!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Tronxy X5SA-500 PRO recensie. Z-as verbetering, hoe een tandriem lijmen?




par Christophe » 26/08/20, 19:14

ps: de spanning op de te lijmen riem is niet erg belangrijk (ik heb 3 cm pijl op de langste lengte) en de inspanningen zijn ook niet belangrijk aangezien het slechts een synchronisatieband is ... die alleen nuttig zal zijn in het geval van mechanische storingen die hierboven zijn vermeld.

Dit is waarschijnlijk de reden waarom het na een paar uur nog steeds met de nietjes vastzit : Cheesy:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Tronxy X5SA-500 PRO recensie. Z-as verbetering, hoe een tandriem lijmen?




par Ahmed » 26/08/20, 19:49

Probeer een koudvulkanisatielijm, met een daaruit voortvloeiende afschuining: daar zijn lijmen voor, zoals die voor fietsbinnenbanden. Als dat niet lukt, zou een hete vulkanisatielijm effectiever zijn, maar delicater om aan te brengen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Tronxy X5SA-500 PRO recensie. Z-as verbetering, hoe een tandriem lijmen?




par Christophe » 26/08/20, 20:00

Ah? Oké, dank je, ik zal dat proberen ... maar de symmetrische afschuining zal lastig zijn ... er zit minder dan 1 mm in. De enige oplossing is daarom de inkepingen van de buitenband te verwijderen.

Heeft u referenties voor hete vulkanisatie? Hoeveel moet je verwarmen?

Toen ik mijn soldeerbouttest deed, smolt het in mijn hart (doei de tanden ...). Ik kon zien dat de riem verstevigd was met strengen ... (zoals alle moderne riemen zul je me vertellen eh ...)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Tronxy X5SA-500 PRO recensie. Z-as verbetering, hoe een tandriem lijmen?




par Ahmed » 26/08/20, 20:15

De temperatuur ligt tussen de 60 en 90 ° en de duur varieert met de verwarmingscapaciteit ... Het hangt sterk af van het type rubber. Een andere eenvoudigere oplossing zou misschien zijn om Loctite 406 te gebruiken: het is geschikt voor deze materialen en het is erg snel. Wat betreft de textielversteviging is er niet veel te doen, maar met lage mechanische spanningen zal het geen probleem zijn.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Tronxy X5SA-500 PRO recensie. Z-as verbetering, hoe een tandriem lijmen?




par Christophe » 26/08/20, 20:46

Oké ok ik zal het zien :) dank u

Het was gewoon om te zeggen dat het was versterkt (zelfs zo'n kleine riem ...)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Tronxy X5SA-500 PRO recensie. Z-as verbetering, hoe een tandriem lijmen?




par Ahmed » 26/08/20, 22:05

In een tijd dat het nog kon, was ik getuige van de reparatie van autobanden die leden aan een scheur of een gat: de randen werden zorgvuldig geslepen, er werd rubberen materiaal aangebracht en er werd een kaak gevormd. van 2 elektrische weerstanden kwamen om het geheel te comprimeren. Na vulkanisatie werd een zeer regelmatige en zeer vaste "aardappel" verkregen. Weg zijn de dagen ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Tronxy X5SA-500 PRO recensie. Z-as verbetering, hoe een tandriem lijmen?




par Christophe » 27/08/20, 12:02

Ahmed schreef:Na vulkanisatie werd een zeer regelmatige en zeer vaste "aardappel" verkregen.


Wat is een heel gewone aardappel?

Ik ken deze vorm niet in wiskunde! : Mrgreen:

Kleine opmerking die ik net opmerkte bij de operatie: de Z-as "beweegt" permanent, dat wil zeggen op dezelfde laag gaat hij heen en weer volgens de positie van de printkop, ik heb hem niet geleefd opgemerkt zonder deze koppelriem omdat dit hele kleine bewegingen zijn. De band beweegt een paar mm ... zou moeten berekenen hoeveel µm dat overeenkomt met mijn modificatie.

Dus ik weet niet of:

a) Het is vrijwillig en het zijn de motoren die Z corrigeren volgens de positie van XY *

b) Dit is het gevolg van het feit dat de printkop op het onderdeel drukt en de Z-as beweegt

Ik zou geneigd zijn te denken a) omdat de inspanning om de plaat te verplaatsen nog steeds aanzienlijk is ... en de printkop heet is en in het plastic gedeelte zou moeten passen, dus ...

* er is een aanpassing van de vlakheid van de plaat die moet worden gemaakt vóór een druk die daarom lijkt tussenbeide te komen ... aan de andere kant is deze aanpassing niet verplicht, ik bedoel, het vraagt ​​niet om het systematisch te doen voor het begin van het drukken dus een kleine twijfel blijft!

Ik zal het verknoeien en experimenteren om te zien of de Z-as nog meer corrigeert!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Tronxy X5SA-500 PRO recensie. Z-as verbetering, hoe een tandriem lijmen?




par Ahmed » 27/08/20, 12:39

Ik sprak van "aardappel", omdat de rubberbijdrage een kleine uitstulping vormde ten opzichte van het oorspronkelijke profiel; een beetje als een las, als je begrijpt wat ik bedoel ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Tronxy X5SA-500 PRO recensie. Z-as verbetering, hoe een tandriem lijmen?




par Christophe » 27/08/20, 12:40

Ja, ik begrijp het (een beetje als je een foto vindt, is het beter) ... en het evenwicht was aan de gang?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "3D-printers en 3D-print: machines en technologieën, hardware, software, gebruik en optimalisatie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 54-gasten