PV-project, zonne-carport + fotovoltaïsche tuinonderkomens!

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

PV-project, zonne-carport + fotovoltaïsche tuinonderkomens!




par Christophe » 20/08/09, 12:05

Sinds een paar weken denken we eraan om PV op zonne-energie te plaatsen, gezien de ultra interessante voorwaarden momenteel op PV in België (rendement tussen 3 en 4 jaar op de panelen) en dat zal waarschijnlijk niet duren ... dus doe!

kwesties: met onze thermische sensoren op het dak hebben we niet echt ruimte, dus moesten we een ander oppervlak zoeken.

Twee mogelijkheden:
a) plaats ze op de grond (= toegestaan ​​+ betonnen plaat)
b) maak een "dedicated" constructie (= toegestaan ​​gezien de ondergrond)

We hebben a) snel verlaten omdat het het oppervlak 20 tot 30 jaar "immobiliseerde" ... en ik betwijfel of de stadsplanning het zou hebben geaccepteerd (het ligt aan de wegkant).

Pre-project

Na een paar korte weken van reflecties en citaten (over vlakke carports en hellende panelen maar de stedenbouwkundige vond het niet zo leuk) en een afspraak met de stedenbouwkundige van de stad, tekende ik gisteren dit: een "ontworpen" carport speciaal om plaats te bieden aan PV panelen.

Beeld

specificaties:

- 30 m² zonnepaneel (dwz 4kWc) = hoofdcriterium van dimensionering van de carport.
- niet-geïntegreerde panelen (wil hier blijkbaar geen "waterdichte" panelen maken) dus op het dak geplaatst
- overbelasting van het dak gekoppeld aan de PV-panelen: 18 * 25 = 450 kg + beveiliging (extra windweerstand etc.)
- Helling van de zuidkant op 20° (anders zou de heuvelrug te veel stijgen). Vergeleken met de ideale helling voor België die 35° is, hebben we een correctiecoëfficiënt van 0.97 (1 = 35°) wat niet zo ongunstig is, bovendien zitten we in het zuiden van België, dus ik neem aan dat het iets beter zal zijn.
- De goedkoopst mogelijke (= houtconstructie...maar pas op voor de arbeid als we het laten doen, we hebben een schatting van 5000€ HT voor de montage van een plat dak...geweldig!)


Alsjeblieft, het was om het project aan je te presenteren en te kijken of sommigen van jullie klaar waren om me te helpen bij het uitvoeren van de structurele dimensieberekeningen (ik weet queudale) in het geval, waarschijnlijk gezien de prijzen die we hebben. al ontvangen, waar ik zou besluiten om zelf (met hulp van vrienden in ieder geval voor de bouw) de carport van A tot Z te maken, kortom een ​​"zelfgemaakte" carport te maken ...

Kleine notitie

Ik hoor al de "roh je bent van gedachten veranderd, je was nog steeds tegen de PV"!

En je hebt gelijk: ik heb mijn jas teruggegeven (nou ja, vooral sinds ik 3.5 jaren geleden heb gezien!).

Ik weet dat het niet veel zal veranderen in de opwarming, maar beter zal investeren in PV, een nieuwe auto of een grote reis? Omdat de vraag daar is ... en daar! En als, wij econologen, we niet het voorbeeld geven, wie dan wel?
Dernière édition par Christophe de 07 / 12 / 09, 10: 55, 2 keer bewerkt.
0 x
Obelix
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 535
Inschrijving: 10/11/04, 09:22
Plaats: Toulon




par Obelix » 20/08/09, 12:43

Hallo,

Hier is een idee dat zij goed is!
Ik ben ook krasbestendig materiaal!
Maar verschillende punten:
- De beste helling van de panelen is gelijk aan de breedtegraad van de standplaats => dus minder goed
- Gezien de ligging aan de rand van de weg, voorzie een haag tussen de weg en de panelen om de reflectie in de zomer als de zon verticaal staat af te sluiten, anders bestaat het risico op parasitaire reflectieproblemen voor omwonenden of voorbijgangers. ...

Anders, mooi project!

Obelix
0 x
In medio stat virtus !!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 20/08/09, 12:57

- Nou, dan gaan we samen terug naar het niveau in RoW! Ik had er veel in uitvoering gedaan... maar uitsluitend op staal of andere metalen (werktuigbouwkundig ingenieur verplicht)... maar er verandert niets aan het principe van de berekeningen!

Hoe dan ook, ik zal deze berekeningen hoe dan ook moeten maken omdat de profs die ik vroeg naar de toegestane oppervlaktebelastingen op het dak, ze niet eens met precisie konden geven...jammer! Zien: https://www.econologie.com/forums/charge-sur ... t8170.html

Ik moet hiervoor een specifiek onderwerp maken, omdat dit onderwerp het algemene onderwerp van dit project is.

- De helling voor de PV is blijkbaar minder gevoelig dan voor de thermiek. Het bewijs in beeld voor België (voor Frankrijk is het hetzelfde door alles met -5° te verschuiven en zou nog steeds moeten worden geregionaliseerd om het goed te doen):

Beeld

https://www.econologie.com/forums/orientatio ... t8051.html

Kortom, in ons geval moeten we een compromis vinden: "hoogte" en zonne-energieproductie ...

Ik had er ook aan gedacht om de zijkant van de panelen lager te laten zakken, dat wil zeggen, in plaats van het dak op 2.10 m te beginnen, bijvoorbeeld op 1.50 m te beginnen... maar ze houden blijkbaar niet zo van stedenbouw.. . .

- A priori is er geen probleem met reflectie, want met onze thermische panelen die schuiner staan ​​dan u op de foto ziet (40°), zou het erger zijn, toch?

En als die er is: de overbuurman krijgt een dubbel huis op het zuiden en verbruikt dankzij ons minder! Is gedeelde econologie niet mooi? : Cheesy:
Dernière édition par Christophe de 20 / 08 / 09, 13: 01, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 20/08/09, 13:00

Heb je nagedacht over het gewicht van sneeuw op de PV?
Als ze een beetje schuin staan, zal het zich naar boven opstapelen in plaats van een steile helling naar beneden te glijden. Het zal nodig zijn dat het dak van de carport zoals de PV dit kan dragen...
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 20/08/09, 13:06

Ja ja natuurlijk, daarom heb ik "OVERBELASTING" van 450 kg genoteerd.

Dus de sneeuw + de wind + alles wat je nodig hebt, we zullen er natuurlijk over nadenken in de berekeningen: ik wil niet 2 auto's en € 20 aan zonnepanelen kapot maken voor zo'n grove vergissing...

Nu is deze overbelasting van 450 kg op meer dan 30 m² niet zo enorm, het is slechts 15 kg/m² terwijl de "1e prijs" carports al aan 50 kg/m² zitten...

Bovendien is voor 1 manufacturing vice hetzelfde, niet zeker of de verzekering rekening houdt!

We hebben een fantastisch document gevonden over de cimatische lading van het andere onderwerp: https://www.econologie.com/forums/charge-sur ... t8170.html

Hier is het: berekening van vloerbelasting en houten dak

Het zal dienen in het carport-onderwerp RdM :)
0 x
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 20/08/09, 13:24

Hallo,

Inderdaad, de helling heeft minder invloed dan op de thermische.
Maar je moet verschillende dingen in beschouwing nemen:
* Hoe meer het paneel vlak is, des te viezer het is en het verlies aan efficiëntie.
* Prestaties zijn temperatuurafhankelijk. Hoe meer het paneel verticaal is, hoe meer de luchtspleet wordt geventileerd, dus de prestaties zijn beter.

In de praktijk is de optimale helling niet zo gemakkelijk te vinden.
En zonder eindeloze discussies aan te gaan om "economische" redenen (ook al houd ik niet van deze term) is het wenselijk dat de installaties optimaal renderen. En daar is de helling echt laag.

Ook vind ik het zonde om een ​​mooie plek in het Zuiden te reserveren voor auto's.....ook al zijn het mercedes : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 20/08/09, 13:30

Ja, antenne, je hebt gelijk op deze 2-punten, maar:

a) Het regent nog steeds vaak thuis! Het zal regelmatig worden gewassen!

b) voor de luchtspleet zijn de panelen niet geïntegreerd maar op rails geplaatst en wordt het dus "minder erg"... en desnoods ga ik sleutelen aan een geforceerd ventilatiesysteem! (vanaf een T° van panelen is het de moeite waard om het te doen: u bespaart meer energie dan u uitgeeft. Ik weet niet waarom installateurs of fabrikanten dergelijke producten niet aanbieden!)

Bekijk dit onderwerp: https://www.econologie.com/forums/solaire-ph ... t8138.html

c) nee de helling is niet zo ongunstig, sterker nog ik heb net nog eens gemeten: het is geen 20° maar 22°! Kijk naar de bovenstaande tabel! Het zal meer dan 97.5% zijn ten opzichte van het ideaal van 35° en opnieuw geldt het voor het gemiddelde van België. Ik ga er dus van uit dat we met 22° rond de 98% zullen zitten aangezien we in het zuiden van België zitten!

ps: voor auto's kunnen we de weg niet verplaatsen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643




par Macro » 20/08/09, 14:07

Om het gedeelte van de "lateibalken" te verkleinen, maakt u een centrale paal aan elke kant van de mercos en een in het midden van de twee, 6 meter bereik begint te doen voor het houten frame.

Ter info, het leistenen dak is 45kg/m²...Wat leg je onder je PV-panelen??? Bladpan of traditioneel deksel???
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 20/08/09, 14:15

a) Ja, ik heb de tussenpot niet getekend (het is pometisch daar, want ik heb niets berekend!).

De platte carports voor 2 auto's van de brico hebben een gedragen doorsnede van 5.3 m van 65 x 140 mm: zie de nomenclatuur van hun instructies.

https://www.econologie.info/share/partag ... TYLiWt.pdf

b) Ik denk dat we een dak gaan maken in bitumen of donker plaatstaal (donkerblauw, leisteenkleur?). 90% van het oppervlak wordt bedekt door PV...

Moet zien wat urbanisme adviseert (of beter gezegd verboden)

ps: het zijn geen mercos, het zijn Amerikaanse cadillacs! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 20/08/09, 14:28

Hallo Christopher,

Ben hier is een prachtig project ...

Na het volgen van je zeer goede argumenten tegen de subsidiëring van de PV, kan ik het niet laten ceci... natuurlijk, natuurlijk :D

Maar heb je elektrische auto's?

Voor de structuur zou het moeten houden, maar pas op voor de windweerstand van onderaf... : Idee:
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 153-gasten