berekening volume van een thermische opslagtank: energie hout

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

berekening volume van een thermische opslagtank: energie hout




par Christophe » 08/11/07, 22:42

Hier is een methode voor het bepalen van het volume van een thermische buffer voor een houtenergie-installatie. Het is empirisch.

A) Schatting van het gemiddelde vermogen.

- Meet en bereken het "kamer"-volume van uw ketel
Voorbeeld met onze DEOM: V = 0.05 m3

Ik gebruik zaagselbriketten dus:

- 1 m3 brandstof = 0.66 T en 1 kg hout = 4.9 kWh
(Zie https://www.econologie.com/pouvoirs-cal ... bustibles/)

- Dus 1 m3 brandstof = 3230 kWh

- houtvulgraad van het volume van de ketel tijdens het vullen: 50%

- energie in het hout: 3230 * 0.5 * 0.05 = 80.9 kwh

- gemiddeld vermogen als de ketel om 10 uur draait ('s morgens laden om 9 uur en herladen om 19 uur): 80.9 / 10 = 8.1 gemiddeld kW

- de kachel is gegeven voor een maximaal vermogen van 15kW... dus die blijft plakken aangezien de vulgraad 50% is...

B) Herwinbare energie


- geschatte verbrandingsefficiëntie 90%
- rendement van de wisselaar geschat op 90%
- totaal rendement van de ketel dus: 81%
- winbare energie over de "dag": 80.9 * 0.81 = 65.5 kWh.

C) Opslagbare energie: hoeveel volume is er nodig?

- handhaaft de temperatuur op 80-90°C
- maximale werktemperatuur delta: 50°C (dus 40 of 30°C minimum temp.)
- we zouden graag 2 verwarmingsdagen willen kunnen opslaan, d.w.z. 65.5*2 = 131 kWh (het equivalent van de verbranding van 15 tot 16 L stookolie ter informatie)
- warmtebalans:

Energie = Volume * delta * capaciteit, d.w.z. Volume = Energie/Delta*Cp

Cp= 4.18 kJ/°C. liter water
Energie = 131 kWh = 131 * 3600 kJ = 471 kJ
Delta = 50 ° C

Laat volume = 471600/(50*4,18) = 2250 L

Conclusie: het is niet weinig ...

Het is een groot volume voor een uiteindelijk vrij laag vermogen, maar:

a) het is in het theoretische geval dat er gedurende 2 dagen geen calorieën worden ingenomen en er geen verlies is op het circuit vóór de buffer

b) het is voor 2 volle dagen (2 * 10 uur) verwarming, wat best belangrijk is!

c) we moeten deze waarde dus nemen als een sterk verhoogde waarde! Inderdaad: over het algemeen start men zijn houtketel niet als het niet nodig is...

--> Kortom, de methode moet worden verfijnd met empirische tests. Ik zou wat kunnen doen met de bewerking die ik aan het maken ben... wordt vervolgd!

Bewerken na 14 maanden gebruik: in de praktijk zijn we nog ver verwijderd van dit noodzakelijke volume. De te corrigeren factoren zijn volgens mij:
- PCI kleinere hout
- Vul tarief van minder dan 50%
- Opbrengst Deom minder dan 81% (in 60 65% zou ik zeggen)
- Diverse verliezen in niet-geïsoleerde leidingen - 5% zegt

Om het reële rendement te schatten (pkoi ik nog niet eerder aan gedacht?) Ik zal een lading hout af te wegen, en ik zal de evolutie van de T ° ECS balon ten opzichte van dezelfde periode bekijken zonder het afvuren van een liter warm water reces. Dus zullen we een idee van de reële effectieve prestaties!
Dernière édition par Christophe de 11 / 01 / 10, 15: 31, 4 keer bewerkt.
0 x
david adv
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 12/11/07, 22:36




par david adv » 13/11/07, 00:16

is het niet nodig om de pb in de andere te nemen?
"Ik heb 100 m² te verwarmen, als het buiten koud is, geen zon, heb ik XXkwh (20-30-40?) per dag nodig om mijn huis te verwarmen. Ik wil x dagen autonomie zonder de pan te laten draaien."

wat denk je?
0 x
david
nooit om alleen te reizen met 1 ton staal!
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 13/11/07, 16:57

Ik begrijp je vraag niet zo goed, maar in principe wordt op een verwarmingsinstallatie een buffervolume alleen gebruikt om korte cycli van de apparatuur te voorkomen.

Voor energieopslag is er alleen de traagheid van het gebouw als het goed geïsoleerd is, de ballonnen maar daar is het enorm, en de verwarmde vloer (het beste systeem)

Dit is de reden waarom bij een van buitenaf geïsoleerd huis de hele massa van het huis als opslag dient en de traagheid meerdere dagen kan aanhouden!!!
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 13/11/07, 20:50

Is er geen manier om het volume te verkleinen door bijvoorbeeld vuurvaste stenen in het water te leggen?
Het is maar een idee...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 13/11/07, 20:57

Nou nee, de beste calorische waarde is water, na beton moet er kwik zijn maar hey
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 13/11/07, 21:52

Capt_Maloche schreef:Nou nee, de beste calorische waarde is water, na beton moet er kwik zijn maar hey

Dus... waarom plaatsen elektrische boilers vuurvaste stenen en geen water?
Ik weet er niets van, het is maar een vraag
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 13/11/07, 22:28

adv David schreef:is het niet nodig om de pb in de andere te nemen?
"Ik heb 100 m² te verwarmen, als het buiten koud is, geen zon, heb ik XXkwh (20-30-40?) per dag nodig om mijn huis te verwarmen. Ik wil x dagen autonomie zonder de pan te laten draaien."

wat denk je?


Ja, dat is een andere benadering. Ik denk dat het waarschijnlijk jouw methode is die door de profs wordt gebruikt bij het bouwen van een verwarming met kussen.

Alleen hier, in mijn geval, de ketel die we al hebben, dus ik gaf er de voorkeur aan om een ​​methode te gebruiken die van de "bron" in plaats van de "vraag"... aangezien mijn redenering was om de minimale tussenkomst op het niveau van de kachel uit te voeren mogelijk!

Pkoi niet checken met jouw methode of het past?

We gaan uit van onze behoefte op 50 kWh/m2.jaar (semi-passiefhuis) of 7500 kWh/jaar of 20 kWh per dag.

De 131 kWh die een belasting van de kachel geeft, kan dus genoeg zijn voor meer dan 6 dagen!
Dus als je maar 2 dagen wilt, kan het volume van de buffer gedeeld worden door 2...maar wees voorzichtig: het laden van de kachel moet dienovereenkomstig gebeuren...Ik denk dat de "bron"-methode daarom "veiliger" is " omdat de calorieën in ieder geval moeten worden afgevoerd.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 13/11/07, 22:39

lejustemilieu schreef:Dus... waarom plaatsen elektrische boilers vuurvaste stenen en geen water?
Ik weet er niets van, het is maar een vraag


Nou, er zijn al heel lang met olie gevulde elektrische traagheidsverwarmers...

Voor het water heb ik al een beetje nagedacht over het probleem (het thermisch vermogen van houtkachels verbeteren) en ik zie verschillende redenen om het in het geval van elektrische verwarming niet te doen:

a) veiligheid: water en elektriciteit zijn nooit hand in hand gegaan
b) onderhouden in de tijd (afdichting, lekkage)
c) stijging van de waterdruk en verdamping (vulling): T° beperkt tot 100°C

Er moeten andere goede redenen zijn om niet...

Dit idee doet me een beetje denken aan de onafhankelijke uitvinder die de betonnen contragewichten van wasmachines wilde vervangen door... watertanks (met variabele vulling bovendien, zoveel beter dan beton als ik het me goed herinner)... het dateert van bijna 10 jaar en we verkopen nog steeds beton...Industrialisten houden niet van al te goede ideeën, zo lijkt het??
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 13/11/07, 22:40

Hey door de manier, warmtecapaciteit van gietijzer is ongeveer 0.5 kJ/kg.C° vergeleken met 4.18 kJ/kg.C° voor water (d.w.z. 8 keer meer voor water).

Ik vond de waarde in dit document http://www.jeunesreporters.org/action/t ... ysique.pdf
wat grappige energieproblemen met zich meebrengt...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 13/11/07, 22:47

lejustemilieu schreef:Dus... waarom plaatsen elektrische boilers vuurvaste stenen en geen water?
Ik weet er niets van, het is maar een vraag


omdat vuurvaste baksteen een slecht geleidingsvermogen heeft
zodat het lang warm blijft
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 226-gasten