Hoe kan prijsstijgingen camoufleren?

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars

Hoe kan prijsstijgingen camoufleren?




par martien007 » 23/09/08, 10:58

ongelooflijk maar waar! binnenkort: daar is de verpakking en niets erin:

AFP de 23 / 09 / 2008 10h44
Voedsel: de processen om prijsstijgingen te camoufleren

Verandering van verpakking, gewijzigde recepten, vermindering van de inhoud: voedselproducenten, die hun marges willen behouden, gebruiken verschillende methoden om prijsstijgingen te camoufleren, merkt het tijdschrift "60 miljoen consumenten" op dat donderdag verschijnt.

Je moet "een verdomd slimme consument zijn" om deze praktijken op te merken, benadrukt het maandblad. Zelfs officiële statistieken hebben moeite om ze op te sporen, voegt het tijdschrift van het National Consumer Institute eraan toe, dat donderdag een observatorium voor "gemaskeerde inflatie" zal lanceren.

In een tijd waarin de meeste Fransen moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, legt het tijdschrift in zijn onderzoek, onder verwijzing naar merken, de processen uit die het meest worden gebruikt om prijzen te verhogen "zonder dat het voor de klant duidelijk is". Een van de meest gebruikte is de afname van het product.

Het tijdschrift vermeldt Lu's "Prince" koekjes die slechts 300 gram wegen vergeleken met 330 voor de zomer. Danone's Jockey heeft ook de hoeveelheden verlaagd: 850 gram witte kaas tegen een kilo of de kleine potjes nu op 90 gram tegen 100 gram voorheen.

Mars-chocoladerepen had een paar maanden eerder hetzelfde idee, merkt het maandblad op.

"Aan het begin van het jaar dacht iedereen na over het anticiperen op stijgingen van grondstoffen "zoals tarwe en melk", zegt een productmanager in de voedingsindustrie, geciteerd in de enquête. verhoging van de eenheidsprijs", hij voegt toe.

Een andere strategie is het veranderen van de verpakking, een proces dat "de weg vrijmaakt voor zeer mooie verhogingen voor de klant", benadrukt het maandblad.

Kauwgom die bij Aldi onder het merk Feel Free wordt verkocht, is in de nieuwe verpakking van 13,75 naar 20,73 euro gegaan. Het maandblad vermeldt ook de fabrikanten van poedersuiker waarvan de verpakking nu plastic zakken van 750 g is of zelfs Lesieur-olijfolie, lang verpakt in liters, die in 75 werd geflankeerd door een zusje van 2006 cl.

De derde methode, "waarschijnlijk de meest schadelijke", is de wijziging van het recept. Het gaat om het vervangen van dure ingrediënten door goedkopere grondstoffen of het aanpassen van de samenstelling om de kostprijs te verlagen. Het maandblad geeft aan dat de wijzigingen in recepten "vooral het voorrecht van eerste prijzen of harde kortingen" lijken te zijn.

"Over het algemeen is er alleen een prijsverhoging als er een wijziging in het recept is, dus als er een toegevoegde waarde aan het product is", vertelde Jean-René Buisson, voorzitter van de vereniging, aan AFP National Food Industry (Ania).

Volgens de heer Buisson, die zegt "terughoudend te zijn over de kwaliteit van de enquêtes" van het INC-magazine, zijn consumenten "uiterst waakzaam over prijsschommelingen, maar stemmen ze ermee in om meer te betalen voor producten met een echte toegevoegde waarde of een hogere voedingswaarde". dan het vorige product.

De Federatie van Koophandel en Distributie (FCD), gecontacteerd door AFP, had aan het einde van de middag nog geen commentaar gegeven op dit INC-onderzoek.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 23/09/08, 11:25

Hoi!!! Lang leve de automatische kassa's (scannen en wegen van producten DOOR de klant) om "deze praktijken" verder te verbeteren...of juist om ze te bestrijden!!

Inderdaad; na een paar weken kunnen we statistieken maken met deze vakken die toevoegen de feitelijke massaparameter voor alle producten.

Omdat de titel van het product (dus de theoretische massa) ook in de streepjescode staat: we kunnen fabrikantgegevens en echte gegevens vergelijken!

We kunnen het ding op 2 manieren zien (een beetje Manicheïsch maar hey...):

a) de verkoper is MET de klant om de beste kwantiteit, kwaliteit/prijsverhouding te bieden. Dat is om deze statistieken OPENBAAR te maken voor de INC of UFC Wat te kiezen bijvoorbeeld.

b) de verkoper is MET de leverancier door geen cheats op de etiketten openbaar te maken.

Het is beslist magisch deze nieuwe kratten!

Ik denk dat er een wet moet worden aangenomen zodat punt a) de voorkeur krijgt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 23/09/08, 13:13

Als we zeggen dat we de etiketten van verpakkingen moeten lezen...
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 23/09/08, 13:36

Door een brood te nemen bij Auchan ontdekte ik dat het erg licht was. Het was een boerenbrood in een bol van 400 gram in een verpakking. Ik ben niet iemand die leegloopt, dus ik ging hem wegen in de groente- en fruitafdeling, het resultaat woog 280 gram! Ik ging toen terug naar de bakkerijafdeling, ik belde de manager en wees hem erop dat ik dit brood een beetje licht vond, hij antwoordde onaangenaam dat een brood van 400 gram 400 gram weegt. Toen ik aanbood om het te gaan wegen, ging hij op zoek naar het hoofd van de afdeling, aan wie ik vroeg hoe Auchan-grammen lichter konden zijn dan normale grammen. Zonder iets te zeggen, uiterst beschaamd, ging de afdelingsmanager het brood wegen, liet er een ander etiket op plakken en gaf me het brood terug met een verontschuldiging van Auchan.

Broodbedrog komt vaak voor, mensen laten het gebeuren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 23/09/08, 13:38

Mensen geven niet op! Ze letten niet op, dat is alles!
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 23/09/08, 13:42

Leo Maximus schreef:Door een brood te nemen bij Auchan ontdekte ik dat het erg licht was. Het was een boerenbrood in een bol van 400 gram in een verpakking. Ik ben niet iemand die leegloopt, dus ik ging hem wegen in de groente- en fruitafdeling, het resultaat woog 280 gram! Ik ging toen terug naar de bakkerijafdeling, ik belde de manager en wees hem erop dat ik dit brood een beetje licht vond, hij antwoordde onaangenaam dat een brood van 400 gram 400 gram weegt. Toen ik aanbood om het te gaan wegen, ging hij op zoek naar het hoofd van de afdeling, aan wie ik vroeg hoe Auchan-grammen lichter konden zijn dan normale grammen. Zonder iets te zeggen, uiterst beschaamd, ging de afdelingsmanager het brood wegen, liet er een ander etiket op plakken en gaf me het brood terug met een verontschuldiging van Auchan.

Broodbedrog komt vaak voor, mensen laten het gebeuren.


Wat is dit voor rommel? Volgende keer doe ik hetzelfde als jij!

In dit geval is er maar één oplossing: :pijl: UFC WAT TE KIEZEN
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 23/09/08, 13:48

Of gewoon een medewerker die een fout heeft gemaakt in de etiketten. Een fout die is rechtgezet: stop met overal complotten te zien. Trouwens, als het andersom was geweest, zou niemand hebben gemopperd, want het is algemeen bekend dat klanten nooit vals spelen.
Dernière édition par Christine de 23 / 09 / 08, 13: 52, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 23/09/08, 13:50

Hehehe ...

Ze zijn een beetje paranoïde... : Mrgreen:
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 23/09/08, 13:57

Christine schreef:Of gewoon een medewerker die een fout heeft gemaakt in de etiketten. Een fout die is hersteld...


Gerectificeerd? Op een brood ja niet op de afdeling... maar misschien heb ik Leo's uitleg verkeerd begrepen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 23/09/08, 14:09

Het zou me eigenlijk verbazen als ze de hele straal rechtzetten!

Nu is Leo misschien net het verkeerde nummer tegengekomen.
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 175-gasten