Hoe elektriciteit in vaten te zetten

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1

Hoe elektriciteit in vaten te zetten




par freddau » 31/01/07, 18:01

Australische ingenieurs hebben een elektriciteitsopslagproces ontwikkeld op basis van de circulatie van vloeibare elektrolyten. Voorgenomen hoofdtoepassing: regulering van de productie van windturbines.

King Island ligt tussen Australië en Tasmanië en heeft niet het uiterlijk van een eiland aan de poorten van de toekomst. Een grote hangar aan de westkust herbergt echter een elektriciteitsopslagsysteem dat windenergie revolutionair zou kunnen veranderen.
King Island is niet verbonden met het continentale elektriciteitsnet. Naast zijn kleine windenergie-installatie is het al lang afhankelijk van dieselgeneratoren om aan zijn elektriciteitsbehoeften te voldoen. Maar de dingen veranderden in 2003, toen het lokale elektriciteitsbedrijf een enorme nieuwe generatie accumulator installeerde, bekend als een vanadiumcirculatie-accumulator. Wanneer de wind hard waait, produceren windturbines meer elektriciteit dan mensen nodig hebben. De accumulator slaat dan de overtollige energie op en geeft deze af wanneer de wind verzwakt. Het gebruik van dit systeem heeft de hoeveelheid stookolie die wordt verbruikt door thermische generatoren met bijna 50% verminderd, waardoor ook elk jaar de uitstoot van meer dan 2 ton koolstofdioxide in de atmosfeer kan worden voorkomen.

Het aandeel windenergie steeg van 12 tot 40%

Het aanpassen van vraag en aanbod is met name problematisch bij hernieuwbare energiebronnen. De wind waait niet altijd wanneer dat nodig is, wat de elektriciteitsbedrijven dwingt om een ​​conventionele elektriciteitscentrale te plannen voor dagen zonder wind en voor periodes van hoog verbruik. Daarom zou een efficiënte manier om op grote schaal elektriciteit op te slaan en te herverdelen, hernieuwbare energiebronnen een welkome boost geven. Er bestaan ​​al verschillende soorten accumulatoren. Maar als elke technologie zijn voordelen heeft, lijken circulatie-accumulatoren aan een breder scala aan behoeften te voldoen: ze kunnen energie opslaan voor zowel kleine generatoren als grote netwerken, tegen een concurrerende prijs.
Hun technologie is complexer dan die van conventionele accumulatoren. In een loodzuurbatterij wordt elektriciteit bijvoorbeeld opgeslagen als chemische energie in de batterij zelf. In het geval van circulerende accumulatoren worden twee elektrolyten [iongeleidende vloeistoffen] gebruikt, die niet dezelfde redoxpotentiaal hebben (de affiniteit van elektrolyten voor elektronen) en zijn opgenomen in externe reservoirs naar de accumulator. Wanneer het nodig is om elektriciteit te leveren, wordt elk van de elektrolyten in de helft van een tank gepompt, gescheiden in twee door een dun membraan. Het verschil in redoxpotentiaal tussen de twee vloeistoffen veroorzaakt een uitwisseling van elektrische ladingen over het membraan, die een stroom genereert die wordt hersteld door elektroden. Een stroom geïnjecteerd door een externe energiebron, hier windturbines, maakt het mogelijk om de elektrochemische reactie om te keren en de elektrolyten te regenereren, die vervolgens in hun tanks kunnen worden teruggegoten.
De oorsprong van de King Island-installatie dateert uit de jaren 1980, toen Maria Skyllas-Kazacos, een jonge Australische scheikundig ingenieur, onderzoek begon te doen naar circulatiebatterijen aan de Universiteit van New South Wales in Sydney. Na meer dan tien jaar ontwikkeling is de licentie om de techniek te exploiteren verleend aan een bedrijf in Melbourne, Pinnacle VRB. Zij was het die de circulatie-accumulator op King Island monteerde. Dit werkt met 70 liter vanadiumsulfaatoplossing opgeslagen in grote metalen tanks en kan 000 kilowatt gedurende twee uur achter elkaar leveren. Sinds de ingebruikname is het gemiddelde aandeel van windenergie in het netwerk van het eiland gestegen van ongeveer 400% tot 12%.
De levensduur van accu's moet aanzienlijk langer zijn dan die van twee tot drie jaar van een loodzuuraccu. Net als loodzuurbatterijen herstellen circulerende accumulatoren tot 80% van de elektriciteit die wordt gebruikt om ze op te laden, maar ze behouden deze efficiëntie nog enkele jaren. Om de efficiëntie van de accumulator tijdens piekperioden te verhogen, is het voldoende om tanks toe te voegen. De hoeveelheid energie die het opslaat, kan bijna eindeloos worden verhoogd door grotere tanks te maken. Het is daarom een ​​techniek die het mogelijk maakt om accu's te ontwerpen die in een energiecentrale 1 kilowattuur (evenveel als een grote auto-accu) kunnen leveren.

Kleine vanadiumcirculatie-accumulatoren zijn al beschikbaar in Japan, waar ze onder andere worden gebruikt als noodgeneratoren in fabrieken. In de Verenigde Staten heeft een accumulator van 2 megawattuur in Castle Valley, in het zuidoosten van Utah, het lokale elektriciteitsbedrijf PacifiCorp in staat gesteld te reageren op stijgende vraagpieken, zonder de capaciteit van de verouderende distributielijn die het gebied bevoorraadt te moeten vergroten. De technologie ontwikkeld aan de Universiteit van New South Wales wordt nu toegepast door VRB Power Systems, uit Vancouver, Canada. Het bedrijf heeft vorig jaar een contract van $ 6,3 miljoen [4,8 miljoen euro] getekend voor de installatie van een vanadiumaccumulator van 12 megawattuur in de windmolen van Sorne Hill in Donegal, Ierland. Het doel is om de levering van windenergie te garanderen en de financiële situatie van de fabriek te verbeteren. Deze laatste kan de elektriciteit die in het net is opgeslagen tijdens piekperioden doorverkopen, waarbij de tarieven het hoogst zijn.
Het bedrijf heeft een nieuwe productielijn in gebruik genomen die het mogelijk maakt om elk jaar 2 batterijen van 000 kilowatt te produceren. De eerste twaalf worden momenteel getest door onder andere de National Research Council van Canada en een van de grootste mobiele operators in Noord-Amerika. Tegenwoordig zijn circulatie-accumulatoren, net als alle nieuwe producten, duurder dan hun concurrenten. Maar de ingebruikname van de nieuwe productielijn zou wel eens een game-wisselaar kunnen zijn.
Bovendien zetten de onderzoekers hun werk voort. Omdat vanadiumsulfaatoplossingen niet erg geconcentreerd kunnen zijn, slaan vanadiumcirculatiebatterijen ongeveer de helft van de energie van loodzuurbatterijen op. Ze kunnen daarom niet worden gebruikt voor toepassingen waarbij compactheid en lichtheid essentieel zijn. Dit is de reden waarom Maria Skyllas-Kazacos en haar team nu vanadiumsulfaat willen vervangen door vanadiumbromide, minstens twee keer zo oplosbaar. De resultaten van hun werk zouden tegen 2008 bekend moeten zijn.
VRB Power Systems heeft zijn accu's al getest in elektrische golfkarretjes. Net als bestaande elektrische voertuigen, kunnen auto's uitgerust met een circulatie-accumulator worden opgeladen door ze aan te sluiten op een stopcontact. Misschien kunnen we op een dag hun tank gewoon vullen met geregenereerde elektrolyt en kan de gebruikte oplossing worden gerecycled.
Het maakt niet uit of we op een dag vanadium bij de pomp vullen: King Island heeft bewezen dat circulatie-accumulators al een praktische rol spelen, door de door de wind geproduceerde energie in de hoogspanningsleidingen, zelfs als er geen adem is. Je beseft misschien niet eens dat ze er is, wat waarschijnlijk het beste compliment is dat haar kan worden gegeven.

Tim verwacht
New Scientist
http://www.newscientist.com/

http://www.courrierinternational.com/ar ... j_id=70316
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 31/01/07, 23:55

Goed, hier is wat het mogelijk maakt om een ​​beetje te antwoorden op de argumenten van "wind of Anger" ...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 01/02/07, 01:14

dat is goed werk ... goed gedaan als het werkt, er is meer om veel windturbines te installeren en te regelen met dit systeem.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
de Egyptische
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 09/01/07, 16:45




par de Egyptische » 03/02/07, 11:41

Zeer informatief, een plezier je te lezen
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 03/02/07, 13:39

super interessant je artikel, freddau, bravo.

Ik geloof nog steeds dat de eenvoudigste en goedkoopste manier is om warm water te maken:

Ik ontwikkel mijn standpunt:

1) het is duidelijk dat men niet kan rekenen "alleen op de wind" waarvan de continuïteit onvoldoende is

2) het is inderdaad zeer interessant voor de consument om zichzelf te bevrijden van externe leveranciers en hun autonomie maximaal te ontwikkelen (en voor de staten om zich te bevrijden van olieleveranciers)

3) in een huishouden zijn de grootste energiekosten verwarming (25 kW / dag en meer) en sanitair warm water (9 kW / dag voor 4 personen)

4) een 150 liter tank kost 200 tot 400 euro, afhankelijk van de kwaliteiten

5) elektronisch beheer van de levering van dit soort energie is zeer eenvoudig en zal uiteindelijk zeer goedkoop worden, in tegenstelling tot vermogenselektronica (converters)

6) Alle soorten batterijen vormen afvalproblemen bij het einde van de levensduur, zelfs als het enorme batterijen zijn die kunnen worden vervangen en gerecycled.

Daarom beveel ik in de huidige stand van de beschikbare techniek aan om lokaal warm water te genereren om de traditionele middelen voor energieproductie te ontlasten

dat gezegd hebbende belet dit advies ons niet om naar oplossingen te zoeken .... :D
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 03/02/07, 14:23

Een paar jaar geleden las ik dat Bordeaux-onderzoekers aan een soortgelijk project werkten.
Het doel was om een ​​regenereerbare elektrolytbatterij te ontwerpen.
De interesse was om de energiedistributienetwerken te behouden :onheil: Daarom zijn we bij het tankstation blijven vullen met een specifiek vulsysteem dat de ontladen elektrolyt zou opzuigen terwijl het wordt gevuld met geladen elektrolyt.
Het probleem is dat elke goede klusjesman zijn elektrolyt ook thuis kan opladen zonder naar het "TATOL" -station te gaan en dat noch de overheid, noch de oliemaatschappijen dat willen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 03/02/07, 19:52

elephant schreef:dat gezegd hebbende belet dit advies ons niet om naar oplossingen te zoeken .... :D


welkom

Hoewel niet erg gunstig voor windenergie, gebruik ik een "oplossing"

Op ons eiland is er geen recycling van batterijen, dus het grootste deel belandde in het ravijn dan in de zee; sommige worden naar China verscheept om daar te worden gerecycled. dus met mijn vriend, omdat de batterijen aan het einde van hun levensduur overvloedig zijn, geven we er de voorkeur aan ze te herstellen en te verkopen voor de helft van de prijs van de nieuwe (we besparen 70/100).

gezien de bestaande voorraden zou het geen probleem zijn, met politieke wil, om een ​​storting te vormen om te vullen door ruil, maar daar moet ik stoppen met dromen : Cry:

+ [/ B]
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)
Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 03/02/07, 20:06

Op ons eiland is er geen recycling van batterijen, dus het grootste deel belandde in het ravijn dan in de zee; sommige worden naar China verscheept om daar te worden gerecycled. dus met mijn vriend, omdat de batterijen aan het einde van hun levensduur overvloedig zijn, geven we er de voorkeur aan ze te herstellen en te verkopen voor de helft van de prijs van de nieuwe (we besparen 70/100

Wat doe je om ze te herstellen? Ik heb 2 te brengen naar de stortplaats.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 03/02/07, 20:48

jean63 schreef:Wat doe je om ze te herstellen? Ik heb 2 te brengen naar de stortplaats.


"Normale" batterij-edta in elektroliet + correctie van de pH van de elektroliet + cyclus van laden en ontladen met een pulslader; onderhoudsvrije batterij (grote kombuis) die we openen als we zelfs kunnen behandelen en sluiten als we klein zijn.

zie je, het is heel eenvoudig

@+

PS: Neem de priesters niet met gesplitste platen of zonder vloot gedurende 10 jaar
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)

Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 03/02/07, 23:01

elephant schreef:super interessant je artikel, freddau, bravo.

Ik geloof nog steeds dat de eenvoudigste en goedkoopste is om warm water te maken: [...]
Nou, het is niet dom, dat ... Heb je geprobeerd een binnenlandse installatie te simuleren om te zien?
Heeft u een geïsoleerde reserve van zeer heet water of sluit u deze rechtstreeks aan op de verwarming?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 196-gasten