Hoe een land te vinden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
Plaats: Verenigde Staten van Amerika
x 56

Re: Hoe een land te vinden




par lilian07 » 10/03/18, 18:31

Brinbrin. Voor mij ligt het voor de hand als je je afvraagt.. vergelijk jezelf met de economie. Neem optie 1. Zet je bedrijf op, hierdoor kun je realistisch zijn met de markt. Ik geef geen krimp 2. Kies de grootte van je profiel of je ambitie... groot ... half groot ..... 3. Innovate voegt waarde toe aan uw product en wijkt niet te ver af van de prijs. De markt zal je corrigeren en je droom blijft filosofie als je de regels niet toepast. Onze regels zijn zeker beperkt, maar ze zijn er niet voor niets en ze verbergen veel meer mondiale waarheden dan filosofie. Je moet natuurlijk wel een filosoof zijn, maar in deze wereld blijven om te kunnen optimaliseren, jezelf corrigeren en innoveren...wat momenteel ontbreekt.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Hoe een land te vinden




par Ahmed » 10/03/18, 19:02

Lilian07, Je schrijft:
Onze regels zijn natuurlijk beperkt, maar ze zijn er niet voor niets en ze bevatten veel meer globale waarheden. ze (?) van de filosofie.

De economie is één ding, het heeft beperkingen, zoals u zegt, maar geen "waarheid", behalve die van aanpassing aan zijn beperkingen en mechanismen. Iets anders is inderdaad een kritisch standpunt en een analyse van wat ons zo sterk beperkt.
We moeten ons bewust blijven van het feit dat hoe verder we verwijderd zijn van de commandocentra* van de economische machine, hoe meer de situatie afhankelijk blijft van oncontroleerbare factoren en hoe minder speelruimte we hebben.

* De systeemagenten die het dichtst bij deze commandocentra staan, oefenen hun invloed echter niet uit alleen op de uitdrukkelijke voorwaarde van gehoorzamen...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
brinbrin62
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 13/02/18, 17:08
Plaats: Boulogne / Mer
x 7

Re: Hoe een land te vinden




par brinbrin62 » 10/03/18, 20:52

Hmmm ... Nou, ik ga terug en denk in mijn grot. Om een ​​bedrijf te starten als je bij RSA bent en je hebt geen kapitaal, ik vind het nog steeds moeilijk.
0 x
Vrede, liefde en NPK-balans in uw tuinen.
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
Plaats: Verenigde Staten van Amerika
x 56

Re: Hoe een land te vinden




par lilian07 » 10/03/18, 20:56

Je hebt dus een briljant, innovatief en eenvoudig idee nodig.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een land te vinden




par Did67 » 10/03/18, 22:21

brinbrin62 schreef:En ik vergat in mijn bericht hierboven, je moet een methode kiezen:

1) Biologisch met grondbewerking, met of zonder folie -> Opbrengst bij binnenkomst, maar ongestructureerde grond
2) Permacultuur -> New-age-aspecten, en je moet van Gaïa houden en dat soort dingen
3) Fenocultuur -> Zeer interessante methode, maar niet erg geschikt voor een groot gebied (lijkt mij).
4) Instandhoudingslandbouw / Levende grond tuinbouw -> Moet plantbedekking beheren
5) Aquaponics en cultuur onder LED-hellingen -> Grote investering in uitrusting, en je moet van dit soort landbouw houden...
5) Andere methoden...

Mengen zou moeten kunnen, maar dat vergroot de complexiteit van het bodembeheer.


Naar mijn mening een combinatie van 3) en 4)... Af en toe, voor primeurs, een jaar op 3 of 4, waarom geen dosis van 1) (je moet geen Khmer vert zijn; je kunt af en toe "beschadigen" wanneer , bovendien repareren we efficiënt - conventionele landbouw is al 50 jaar beschadigd en blijft produceren!)

Ik denk niet dat het ingewikkelder wordt. Vorig jaar miste ik een ondergrondse klaverzaailing; het werd een "kaal perceel" voor het seizoen 2017, dat na een goede productie geleidelijk grasachtig werd. Het is dan ook een van de eerste die ik heb bedekt met een hele dikke laag hooi, met het idee om de aardappelen in fenocultuur te zetten. Integendeel, ik vind dat het heel goed bij elkaar past!

Ik heb nog een perceel dat ik in 2017 kaal heb gelaten omdat de veldsla daar spontaan kwam. Er is een prachtig vloerkleed van Veronique de Perse. Die ik verlaat. Ik denk dat ik de rotofil zal passeren en "stevige" en rechtopstaande groenteplanten zal planten: kool, venkel, ...

Ik zeg niet dat het zal werken, maar ik denk van wel, anders probeer ik het niet.

En nogmaals, het "past" heel natuurlijk in elkaar.

Aan de andere kant is het nodig om te observeren / reflecteren / aanpassen en ... zitten op alle methoden, de gidsen, de gladde praters van internet, de adviseurs van alle soorten. Kortom, je moet het proberen...

De 2) Je vergeet: te lage arbeidsproductiviteit... Ik denk dat een bepaalde vorm van permacultuur al "doodgeboren" is. En het mode-effect zou je zeker achterdochtig moeten maken!

5) Het is conventionele landbouw tot de macht van 10!!! Ik begrijp niet hoe iemand dit kan associëren met een idee van "vooruitgang"!!! Dit is het voorbeeld van de perfecte misleiding waarin onze omzwervingen ons kunnen leiden als we een referentiekader voor reflectie missen!
1 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Hoe een land te vinden




par olivier75 » 11/03/18, 10:14

Ik heb het antwoord van Didier (en de laatste video) overtroffen, hoezeer het ook lovenswaardig is om de woorden goed te definiëren om elkaar te begrijpen, hoezeer we ook op de toepassing letten, het is niet nodig om daar strikt aan vast te houden. Vooral als woorden koffers worden.
Als er eenmaal een richtlijn is gedefinieerd, een rode lijn is getrokken, is het mijns inziens essentieel om te doen wat we kunnen en op elke locatie zo goed mogelijk te sturen volgens de doelstellingen, de middelen, de beschikbaarheid van materialen, de tijd , weer. Zonder al te psychologisch geblokkeerd te raken.
Als voorbeeld, het nieuwe land dat ik zojuist heb heroverd, terwijl ik "opschep" dat ik meer mijn zaden heb gelegd dan dat ik ze heb gezaaid, bij gebrek aan materiaal (geen hooi meer), aan uitrusting (geen zaaimachine onder dekking), ik begon met een klap van rotavator, in de hoop daar niet meer terug te keren. Op deze dode grond afgelopen najaar weer een klassieke moestuin “schoongemaakt” met onkruidverdelger, in de hoop dat het me zou lukken om hem te behouden en er genoeg leven in te blazen.
Dit perceel zal mijn tuinierproeven onder dekking zijn, waarschijnlijk vermengd met fenocultuur net aan de voet van de planten.
Olivier.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een land te vinden




par Did67 » 11/03/18, 11:40

Did67 schreef:
Naar mijn mening een combinatie van 3) en 4)... Af en toe, voor primeurs, een jaar op 3 of 4, waarom geen dosis van 1) (je moet geen Khmer vert zijn; je kunt af en toe "beschadigen" wanneer , bovendien repareren we efficiënt - conventionele landbouw is al 50 jaar beschadigd en blijft produceren!)



Ik citeer mezelf, ter verduidelijking:

- Ik vind uit terwijl ik vooruit ga!
- Ik realiseer me dat we verschillende fasen niet kunnen vergelijken:

a) De "verovering" van een gebied dat geen tuinbouw was: natuurlijke weide of woestenij (niet te bosrijk - anders is het een beetje moeilijker). Daar leidt de "minste inspanning" "van nature" tot een fenocultuur onder een "dikke vacht"... Met één beperking: vind deze massa hooi (of eventueel een mengsel van organisch materiaal dat het kan vervangen).

Als u geen haast heeft, of als u uw bedrijf altijd met de minste inspanning wilt "uitbreiden", kunt u beginnen met een lange cyclus van ongeveer 3 jaar; dit is wat ik bijvoorbeeld zou doen voor een reeds beboste woestenij (wilgen, acacia's, berken en ander zacht hardhout al geïnstalleerd): zoveel mogelijk hout ter plekke malen; verdeel het in een dikke laag; installeer daar peulvruchten... Vanaf het tweede jaar wordt "stikstofhonger" gecompenseerd door symbiotische fixatie (gratis); de peulvrucht (bijv. voederpeulvrucht) produceert biomassa, deels overdraagbaar naar reeds gecultiveerde gebieden...

b) Het onderhoud van een gebied dat al 2 of 3 jaar "gecultiveerd" is: ik weet niet of het bij jou hetzelfde is, maar ik merk dat het invasieve "onkruid" grotendeels verdwenen is; voornamelijk vervangen door stoffering...

We kunnen dan, een beetje naar believen, delen "bedekt met hooi" mengen (in lichtere hoeveelheden), delen die kaal zijn gebleven en achterblijven in "grond bedekt met onkruid".

Afhankelijk van het onkruid kunnen we het volgende jaar "inhalen", of een gewas proberen onder levende dekking van "omvangrijke" en rechtopstaande groenten - kool, prei, bonen, enz.), als de bedekking bestaat uit bodembedekkers planten (Veronica, pimpernel...)...

In dit gebied kunnen groenbemesters een plaats hebben (afhankelijk van het landgoed).

3) We zullen het begrepen hebben: het is gemakkelijker als we voldoende oppervlakte vinden, zelfs als dit geheel of gedeeltelijk braakliggend terrein is dat niemand wil!

Om terug te komen op een hierboven gestelde vraag: om ervan te leven, denk ik dat een orde van grootte de hectare is! Zelfs als niet alles in intensieve tuinbouw is (zone a; biomassaproductie ter plaatse in een "valse weide die hooi produceert om de wormen te voeden"!)
0 x
Avatar de l'utilisateur
brinbrin62
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 13/02/18, 17:08
Plaats: Boulogne / Mer
x 7

Re: Hoe een land te vinden




par brinbrin62 » 11/03/18, 22:27

Mee eens dat alleen ervaring telt. Permacultuur (met de aromatische spiraal en de Boeddha bij de vijver) is een trend, de biodynamiek zet door. Elektrocultuur ook.

Een vraag: Smoor het kwakgras door het oppervlak te bedekken met koolstof (hout, stro) en een paar maanden te wachten om een ​​stikstofhonger te creëren, en als het oppervlak schoon is, plant dan stikstofbindende planten ("groenbemesters"). een goede techniek voor jou?
0 x
Vrede, liefde en NPK-balans in uw tuinen.
Antoche
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 18/07/17, 21:38

Re: Hoe een land te vinden




par Antoche » 11/03/18, 22:47

1/
sicetaitsimple schreef:In geen geval zult u door het verbouwen van hooi de productiviteit per oppervlakte-eenheid kunnen bereiken die het bereikt. Het kan gewoon niet, want het is enorm intensief en er wordt gebruik gemaakt van werktuigen (met name zaaimachines, ..) die zorgen voor een zekere bedekking van de grond door de planten zelf, werktuigen die niet in een hoes kunnen worden gebruikt.


we kunnen ons altijd aanpassen door ons een systeem voor te stellen waarbij in plaats van te ploegen het land wordt voorbereid met hooi of BRF/hooi.
Of :
a) - Verwijderen van de dikke mulch op het moment van zaaien (het land zal dus gereed zijn gedurende de maanden van voorbereiding die eraan voorafgingen)
b) - Door minder mulch aan te brengen maar toch voldoende om de grond te voeden en door uzelf te bedekken met een dekzeil, schaduwnetten of RCW die beter bestand zijn tegen afbraak, zullen deze 3 oplossingen ongewenste vaste planten beperken.

Tijdens de teelt houden we een dunne laag mulch aan (deze dunne oppervlaktelaag kan tijdens de teelttijd in RCW zitten, ik denk dat het ideaal kan zijn omdat het na verloop van tijd duurzamer is) en zo een veel strakkere productie mogelijk maken. Want als ik het goed begrijp zal het storende element de te dikke mulch zijn.

2e punt: Van de tools die Fortier gebruikt, druisen sommige niet in tegen de functies. natuurlijk, en kan worden gebruikt. (voorbeeld meslun-oogstmachine die ik geweldig vind)

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ---------

2/
Wat betreft de prijs van hooi, die een rem kan zijn, is een hooi/RCW-mengsel interessant om deze kost te drukken als er niet genoeg goedkoop hooi is, en zeker als je daarna een dun laagje RCW aanbrengt. Bovendien lijkt het mij dat de BRF bijzonder effectief is voor mycorrhiza. Minder dan hooi? Zoveel als hooi? Meer dan hooi? Bedankt voor je info hierover.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ---------

3/
Verschillende woorden ontgaan me in het vocabulaire: tonnages; massa's water dragen; eenheid vervoerde massa/brutomassa;

veel redeneringen in de agronomie of waarden zijn gebaseerd op droge stof
Klopt de volgende afbeelding? In fruit/groente bevinden de voedingsstoffen zich in het sapgedeelte, terwijl de vezels, die erg arm zijn aan voedingsstoffen, het structurerende gedeelte zijn. Als je een heel voedsel kookt, is het niet hetzelfde rauw en gekookt. Rauw heeft het al zijn voedingsstoffen, maar gekookt verliest het veel voedingsstoffen die door de hitte verdampen.
Dus als ik een parallel trek met de keuken:

stro = resterende vezels van een wortel gaan door de sapcentrifuge
compost = gekookte wortel

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ---------

4/
... Waar mensen naar snakken... Zelfs AMAP-klanten hebben trek en gaan niet leven van rutabagas en rabarber.

Ik herinner me dat je moet proberen je aan te passen aan de wensen van de klanten (tot op zekere hoogte natuurlijk), maar ik geloof ook dat ik niet verplicht ben om een ​​zeer, zeer grote verscheidenheid aan groenten aan te bieden, vooral volgens de seizoenen. Zonder in een extreem geval te vervallen van slechts 2 producten aan te bieden (rabarber en rutabagas) laten we niet vergeten dat er kaasmakers zijn die alleen kaas verkopen, anderen alleen kip en eieren, en er zijn zelfs producenten alleen salade (in Amap weet ik het niet ). Maar klanten zullen verschillende producten van mij kunnen kopen en van anderen kunnen aanvullen. Als ze naar Amap gaan om kaas te kopen, komen ze niet alleen voor de kaas maar ook voor de andere producenten op de bergingsplaats.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ---------

5/
- het is mogelijk om "lui" (zonder enige grondbewerking, zonder bemesting, zonder deksels te maken/los te maken) seizoensgroenten te maken of meer bepaald groenten om te bewaren: meestal uien/knoflook/sjalotten, selderij, prei, een groot deel van de kool , rapen, komkommerachtigen, enz... Er zitten ook een paar "salades" in (veldsla, krulblad, andijvie, paardebloem, wintersla...)...

- voor degenen die we in de herfst of in de winter gaan eten, het maakt niet uit of we een beetje laat zijn! En het is al een aanzienlijk deel van de productie! Elke inspanning die hiermee wordt verdiend, is verdiend!


Het is al veel om te winnen. Zonder rekening te houden met mijn toekomstige rustieke groenten die weinig onderhoud vergen. Zo kan ik klanten uit de lijst met winterharde groenten en bessen een keuzeaanbod aanbieden.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ---------

Een van de doelen is om een ​​balans te vinden door klanttevredenheid te bieden, terwijl gecompliceerde groenten die de meeste investering en tijd vergen, vermeden worden. Ik ben noodzakelijkerwijs een winnaar als het me lukt om aan deze 2 voorwaarden te voldoen. Ik heb er geen probleem mee om de mogelijke grenzen van "luiheid/voordeel/winstgevendheid" in de tuinbouw op te zoeken. Dit is het doel van elke ondernemer, de meeste winstgevendheid genereren door zo min mogelijk moeite te doen. Voor een goed businessplan is dus vooral researchwerk nodig, waarbij je zo goed mogelijk de grenzen van het mogelijke opzoekt, onder meer door gesprekken. Ik denk dat het legitiem is als je de economische ellende van boeren ziet. (de beroemde 350€ per maand). Als tuinders niet een minimum aan passie hadden, zou de tuinbouw voorbij zijn. Ik geloof dat ik deze gemeenschappelijke passie heb, maar ik ben van plan om van mijn toekomstige beroep een fatsoenlijk inkomen te verdienen.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ---------

En ik vergat in mijn bericht hierboven, je moet een methode kiezen:

1) Biologisch met grondbewerking, met of zonder folie -> Opbrengst bij binnenkomst, maar ongestructureerde grond
2) Permacultuur -> New-age-aspecten, en je moet van Gaïa houden en dat soort dingen
3) Fenocultuur -> Zeer interessante methode, maar niet erg geschikt voor een groot gebied (lijkt mij).
4) Instandhoudingslandbouw / Levende grond tuinbouw -> Moet plantbedekking beheren
5) Aquaponics en cultuur onder LED-hellingen -> Grote investering in uitrusting, en je moet van dit soort landbouw houden...
5) Andere methoden...


In het onderwerp dat ik eergisteren opende, probeerde ik in het begin dit punt te ontwikkelen, waar ik geloof dat we moeten afstappen van de mentaliteit van kiezen tussen verschillende benaderingen, het is om te veel barrières op te werpen tussen de verschillende vormen van cultuur . We hoeven niet 100% in één te blijven. We zijn hier alleen om de hoogst mogelijke efficiëntie te zoeken, we kunnen graven in alle denominaties van effectieve en duurzame dingen, ik zie niet in hoe ingewikkeld het is. Als een methode effectief en bruikbaar is, wordt deze ongeacht de denotationele bron toegepast. Doe 20% daarvan, 40% hiervan, 40% daarvan.

Ik ook, ik hou helemaal niet van new-age enz., maar laten we dat volledig negeren en het nuttige behouden (en ik vraag me af of dit aspect geen drift is en dat aan de basis de permacultuur van Mollison niet echt praat daarover) (het is net als de "menselijke permacultuur"-dimensie, persoonlijk wil ik niets over het onderwerp weten, ik ben al gevuld met volledige vooroordelen over het ding, zelfs als ik toegeef dat hij dat kan er zijn interessante dingen gezegd , niets dwingt me om dit facet te bestuderen, ik concentreer me op alle punten van de plantencultuur die effectief kunnen zijn (en met respect voor natuurlijke functies)
Wat het onderwerp plantenteelt betreft, heb ik eergisteren een onderwerp geopend, als je het nog niet hebt gezien, hier is de link:

landbouw/de-grondslagen-van-een-goede-plantencultuur-t15583.html

Ik heb verschillende vragen naar aanleiding van de video die erin is gedeeld en enkele aantekeningen van een stagekopie aan het eind waar ik geel heb gemarkeerd. Als u de antwoorden of referenties heeft van te verkrijgen boeken die het zouden kunnen beantwoorden, zou dat mij interesseren, met betrekking tot de benaderde vraag.
De 2) Je vergeet: te lage arbeidsproductiviteit... Ik denk dat een bepaalde vorm van permacultuur al "doodgeboren" is. En het mode-effect zou je zeker achterdochtig moeten maken!

In de videoserie van het andere onderwerp dat ik deelde, praten we nog steeds over het investeren van 1 calorie om 5,10, 20 voedselcalorieën te produceren. Als er geen leugens zijn, is het nog steeds een vorm van productiviteit! investeer 1 win 5 minimaal. Ik denk nog steeds dat er in de permacultuur veel moet zijn om in te graven, en ik zou vooral zeggen op de lange termijn. Eric Escoffier had me toevertrouwd dat er in Frankrijk bijna niets bestaat als een voorbeeld van perma, dat de Angelsaksen levendiger zijn en beter kantelen dan de Latino's die trager bij de trekker zijn (het was niet dat woord voor woord, maar ik geef het door het idee met mijn woorden) en dat de meeste goede voorbeelden van permacultuur in het buitenland zijn. Op dit punt geef ik toe dat ik hem vertrouw omdat hij uit het midden komt en dat hij is opgeleid met grote namen. Maar dat alles om te zeggen dat ons beeld van permacultuur zeker onjuist is door veel dingen die op internet kunnen worden gedaan en dat er zeker een discrepantie is tussen wat oorspronkelijk door de oprichters werd overgedragen en de leer van 'Today'.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een land te vinden




par Did67 » 12/03/18, 11:47

brinbrin62 schreef:Een vraag: Smoor het kwakgras door het oppervlak te bedekken met koolstof (hout, stro) en een paar maanden te wachten om een ​​stikstofhonger te creëren, en als het oppervlak schoon is, plant dan stikstofbindende planten ("groenbemesters"). een goede techniek voor jou?


Quackgrass is minder krachtig dan winde, maar ik zag winde "kruisen" en een stapel BRF binnendringen die 1 meter hoog moet zijn geweest! Aangezien hij in zo'n geval de enige winnaar blijkt te zijn, profiteert hij ervan en verspreidt zich. Tenzij je, zodra je tevoorschijn komt, je afscheurt. Dus hij heeft veel "geïnvesteerd" (op zijn reserves in de wortelstok), zonder rendement (je vernietigt zijn zonnecollectoren. Zet "dozen" of emmers op de plaatsen waar hij tevoorschijn komt; hij zal "in cirkels rondgaan" van binnen, in zoeken naar licht en daarom zijn bronnen verder uitputten...

Quackgrass kan vrij gemakkelijk worden uitgeroeid. Onder dekking installeert hij zijn wortelstokken tussen aarde en hooi (of BRF), dus redelijk aan de oppervlakte. Met een hooivork kun je hem tot 80 of 90% uittrekken zodra hij zijn neus spitst... De wortelstokken komen als snaren, in "verzwaarde" grond... Twee of drie jaar van zo'n behandeling en hij is versleten. ..
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 219-gasten