DE GRONDSLAGEN VOOR EEN GOEDE CULTUUR VAN PLANTEN

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Antoche
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 18/07/17, 21:38

DE GRONDSLAGEN VOOR EEN GOEDE CULTUUR VAN PLANTEN




par Antoche » 09/03/18, 19:03



Sta mij toe een onderwerp te creëren om mijn visie met u te delen, evenals vragen aan het einde van mijn geschriften en aantekeningen van een korte permacultuurstage met Eric Escoffier. De delen die ik graag zou willen begrijpen, heb ik met geel gemarkeerd. Sorry voor de lengte en bedankt voor uw tijd.



DEEL A: INLEIDING: MIJN VISIE, PLANTENCULTUUR MET ELK DOELSTELLING

Ten slotte permacultuur (gewoon de dimensie van plantenteelt behouden), lui tuinieren, fenocultuur, aquaponics, levende grond tuinieren, biologische landbouw, dat noem ik allemaal het kweken van planten. Toegegeven, sommige facetten zijn specifiek voor een bepaalde culturele benadering en worden gedefinieerd door verschillende doelstellingen. (zelfvoorziening of productie voor verkoop) maar wat we vaak gemeen hebben, is de wil om op een intelligente manier te cultiveren, wat inhoudt dat we nadenken over methoden en deze toepassen die gebaseerd zijn op principes als "investeer zo min mogelijk calorieën om er zoveel mogelijk te produceren"; "veel produceren met zo weinig mogelijk moeite", en dit in een kader waar men de natuurlijke werking in zijn voordeel gebruikt (uitzondering voor meerdere facetten van de biologische landbouw die tegen deze natuurlijke functies in kunnen gaan) maar eigenlijk is dit rapport "gezien de productie/energie die op de juiste manier is geïnvesteerd" een gemeenschappelijke basis, een gemeenschappelijke wil voor al deze verschillende culturele benaderingen. Dit is iets wat terug te vinden is in de fenocultuur, permacultuur, levende grond tuinbouw en zelfs in de biologische landbouw op bepaalde facetten. (bijv. met de oogstmachine in Mesclun, erg handig; bijv.: qql. Mollison's principes: elk element moet verschillende functies hebben - elke functie wordt vervuld door verschillende elementen - werk met de natuur in plaats van ertegen - doe de kleinste moeite voor de grootste verandering .) Uiteindelijk is dit allemaal intelligente plantenteelt.
Als ik geen onzin praat, lijkt het mij dat Bill Mollison zelf zegt dat hij niets heeft uitgevonden, en dat er al millennia altijd vormen van "permacultuur" zijn geweest. Mollison heeft vooral zijn werk gedaan door de natuur te observeren en verschillende fundamentele sleutels samen te brengen om productieve, veerkrachtige, duurzame, langdurige systemen te creëren in navolging van het constante drama van conventionele landbouw, een systeem met verlies omdat we tussen de 10 en 20 calorieën investeren om 1 voedselcalorie te produceren (bijvoorbeeld belichaamde energie tellen, en in een systeem met verlies zijn er noodzakelijkerwijs verliezers in de geschiedenis, het is een vorm van slavernijsysteem waarvan de verliezers zijn: natuur (vernietiging) + arme landen).

Ik begrijp dat het woord permacultuur velen kan afschrikken, en zoals ik vaak zeg: permacultuur is een groot probleem, en inderdaad kunnen we één ding en het tegenovergestelde vinden onder de leraren die beweren permacultuur te zijn. Het draait allemaal om leren van de juiste referenties. Om iets te begrijpen moet je ook naar de bron, naar de oorsprong. Lees bijvoorbeeld gewoon Bill Mollison. Daarna zal het meer onderscheidingsvermogen brengen over alles wat in het midden gezegd kan worden. Mensen claimen misschien permacultuur, maar hoewel ze de belangrijkste principes niet respecteren, zijn ze daarom niet voor echte permaculturisten. En zoals Coluche zei, het is niet omdat velen van hen ongelijk hebben dat ze noodzakelijkerwijs gelijk hebben. Ik zeg dat omdat je ziet dat wanneer je "permacultuur" op youtube typt, je de Bec Hellouin-boerderij tegenkomt, maar een permaculturist die volgens mij de naam waardig is, vertelde me dat het op de Bec Hellouin-boerderij niet echt permacultuur was, maar meer bio-intensief tuinbouw omdat verschillende essentiële sleutels niet werden gerespecteerd en dat integendeel de arbeidersverenigingen die niet beweren dat permacultuur veel meer fundamentele sleutels van natuurlijk functioneren respecteren.



DEEL B: DE PERMACULTURELE AANPAK

Wat betreft de benadering van planten in permacultuur, vat Eric Escoffier vrij goed samen in de video die de fundamentele sleutels van "echte permacultuur" zal volgen. Zijn "CV" bij wie hij trainde, blijkt in die zin geruststellend. Om een ​​paar namen te noemen, hij was daarom een ​​"student" bij wereldberoemde permaculturisten zoals Bill Mollison zelf, Rosemary Morrow, Geoff Lawton, Robyn Francis, evenals mensen die bekend staan ​​als Les Bourguignon en Francis Hallé en anderen, zie hier: http://permaculture-sans-frontieres.org ... -escoffier
Kortom, mensen die zich desondanks hebben bewezen.
Bovendien zul je zien dat hij de C/N-balans in zijn diagram naast andere fundamentele principes noemt, evenals het feit dat organische materie nooit wordt begraven, iets dat niet iedereen noodzakelijkerwijs specificeert in de wereld van permacultuur. Er is misschien het verhaal van Emilia Hazelip's verbeterde meerjarige compost en terpen waar kleine meningsverschillen kunnen zijn, ik weet het niet http://permaculture-sans-frontieres.org ... s-perennes

Tijdens een gesprek met Eric merkte ik dat je voor permacultuur/plantenteelt eigenlijk een beetje plantkunde nodig hebt, een beetje biologie, bodemmicrobiologie, een beetje chemie, geologie, agronomie, waterbeheer, de boerenstand, een paar volle gebieden. Waarop hij ja zei, maar precies wat nodig is en precies wat nodig is, dus niet om experts op elk gebied te worden, maar om wat basiskennis te kennen met precies wat nuttig is om productieve, veerkrachtige systemen te begrijpen en te creëren, enz. Dat vind ik heel interessant.

Escoffier noemt 9-10 principes in de volgende video, David Holmgren noemt er 12, Bill Mollison 9, en ik, als ik dit diagram herschrijf, houd ik er persoonlijk echt 4 over die essentieel zijn, 2 belangrijk:
1) - mulchen
2) - C/N-verhouding
3) - combinatie warmte/vochtigheid (of groeiseizoen)
4) - diversiteit/dichtheid (plantenalliantie)

5) - licht/schaduw (rijden)
6) - goed ontwerp




Dit zijn 6 sleutels die mij het meest essentieel lijken en die ik het meest wil verdiepen (ik verwijder "herbebossing" + de "PH" en "lucht/water-verhouding", wat meer gevolgen zijn die van nature verschijnen en weer in evenwicht worden gebracht wanneer we respecteren de andere principes (mulch + C/N) zoals uitgelegd in de video.

PS: Wat betreft het ontwerp heb ik de indruk dat sommige permaculturisten jarenlang nadenken, maar als je snel wilt beginnen zonder je wekenlang zorgen te maken, alleen met de juiste basisprincipes van ontwerp, denk ik dat je snel een keer op een grond bent aangekomen om het te conceptualiseren. Basiskennis van ontwerp helpt de grootste blunders te voorkomen en als het ontwerp niet perfect is, is dat oké. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb soms de indruk dat ze in het ontwerp niet veel de leiding nemen. Het wordt meer perfectionisme. In principe vind ik het ontwerp nuttig voor de grotere dingen, zoals het overwegen van strategische locaties en relevante acties op de grond, afhankelijk van een beetje topografie, klimaat, wind, contourlijnen, bodemtype, maar er zijn er een paar die ze beschouwen als 1000 elementen tegelijk tijd heb ik de indruk, maar we zijn geen computers oh.


Eric Escoffier werkt deze punten verder uit tijdens deze lange trainingen, maar ik zou graag een aantal van deze sleutels hierover willen begrijpen forum die ik geel gemarkeerd heb.


DEEL C: NOTITIES MAKEN:

Ik deel met jullie enkele van mijn aantekeningen, na een korte 2-daagse training met Escoffier:

a) - Dode wortels bemesten de grond; bij het parallel snijden van takken doodt het een deel van de wortels (zoals een spiegeleffect) (het lijkt erop dat ik degene ben die over het spiegeleffect schrijft, ik heb het zo geïnterpreteerd voor zover ik het begrijp)

b) - met betrekking tot erosie, verkeerde gedachte: geloven dat er een verschil is tussen droge en natte grond, in werkelijkheid droog = nat, het enige verschil zit hem in de hoeveelheid water. droog = stof; nat = modder. Natte grond is de dood van planten.
Dit is de Lucht/water verhouding; voorbeeld: vissenlong = water+++/lucht; menselijke long = water/lucht +++; hetzelfde voor bomen, moet dit rapport worden overwogen. vraag: wat is het percentage luchtvochtigheid? luchtvochtigheid in lucht/water verhouding? omdat vochtigheid ≠ water
Ik zou ook graag de luchtvochtigheid willen begrijpen, en ook meer informatie willen hebben over de luchtvochtigheid / warmteverhouding, want hij heeft het echter nog steeds over het feit dat als het regent en het warm is, het goed is voor de planten en dat er een groeiseizoen nodig is. Dus regen en/of water zorgt hoe dan ook voor vochtigheid, nietwaar? Ik zou dit punt graag willen begrijpen, dank u, ook het verband tussen water en vochtigheid. (zie f) ook geel gemarkeerd)


c) - de dikte van de mulch is afhankelijk van het klimaat. Kunt u mij, indien mogelijk, op dit punt informeren

d) - controle van de schaduwniveaus (Eric.Esc vindt dat de grote permaculturisten op dit punt niet genoeg aandringen)

e) - humus bij een optimale C/N en een neutrale Ph

f) - het maakt niet uit of het een koud of warm klimaat is, het belangrijkste is een combinatie van warmte en vochtigheid; rustseizoen/vegetatieseizoen.
Ik heb veel moeite met het vinden van informatie over dit onderwerp op internet. Kent u boeken, artikelen, video's over dit onderwerp?(Ik hoop dit onderwerp te vinden in de boeken van Mollison, zo niet).

g) - als je alle ziekten, alle plagen, enz. hebt, is het een uitgebalanceerd systeem en domineert niemand in de meerderheid, bijvoorbeeld: te veel slakken = signaal van een gebrek aan elementen van diversiteit of van een slechte interactie. (In een natuurlijke omgeving bestaat ziekte niet)

h) - permacultuurontwerp is de wetenschap van hyperproductief systeemontwerp; in een ontwerp doen decoratie en esthetiek er nauwelijks toe.


Bedankt dat je me vriendelijk hebt verlicht door je opmerkingen te delen!
0 x
Antoche
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 18/07/17, 21:38

Re: DE BASIS VAN EEN GOEDE PLANTENKWEEK




par Antoche » 11/03/18, 22:58

Als ik erover nadenk, heb ik ook nog een andere vraag: in de video werd vermeld, als ik het goed heb begrepen, dat de mineralen in het water alleen door de plant kunnen worden opgenomen door de werking van mycorrhizae.

(Kleine parallel met het menselijk lichaam: het doet me denken aan een video waarin wordt uitgelegd dat bijvoorbeeld de mineralen in groentesappen wel opneembaar zijn en integendeel dat de mineralen in flessenwater niet door het menselijk lichaam kunnen worden opgenomen. Dus soms pleiten we voor bepaalde merken water rijk aan mineralen maar niet opneembaar door het lichaam en daarom nutteloos...)

Dus als we de planten water geven, wat gebeurt er als er mycorrhiza's zijn? en zonder mycorrhiza? Vooral over dit verhaal over mineralen.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: DE BASIS VAN EEN GOEDE PLANTENKWEEK




par izentrop » 12/03/18, 16:21

Hallo,
Ik heb niet veel kennis over het onderwerp, maar aangezien niemand een idee heeft om u te antwoorden, neem ik de vrijheid om tussenbeide te komen.
Op veel van uw vragen kunt u antwoorden vinden met zoekmachines.
a) - bij het parallel snijden van takken doodt het een deel van de wortels
"De plant brengt zijn hoeveelheid wortels in evenwicht met zijn hoeveelheid bladeren. Een boom waarvan de takken worden afgesneden, zal zijn wortels evenredig verminderen zonder echter van plaats te veranderen. Sommige zullen afsterven en andere zullen blijven. Het is daarom een ​​illusie om problemen van huisfundering door het blad van de boom te verminderen."" https://www.designvegetal.com/gadrat/r/ ... acine.html
b) - met betrekking tot erosie, verkeerde gedachte: geloven dat er een verschil is tussen droge en natte grond, in werkelijkheid droog = nat, het enige verschil zit hem in de hoeveelheid water. droog = stof; nat = modder. Natte grond is de dood van planten.
Het is meer een kwestie van bewerkte of met gras begroeide grond en grondsoort voor erosie. Omgeploegde, hellende zandgrond zal sneller eroderen dan graslandgrond met een goed humusgehalte. De dood van planten is een ingepakte, slecht beluchte grond, arm aan humus of hydrofoob, of vervuild om verschillende redenen, we kunnen niet generaliseren http://unt.unice.fr/uoh/degsol/infiltra ... lement.php
c) - de dikte van de mulch is afhankelijk van het klimaat.
Voor de dikte van humus is het een kwestie van temperatuur en verwering. In het tropische woud is er praktisch geen humus, alle vruchtbaarheid zit in de vegetatie.
Aangenomen wordt dat de snelheid van chemische reacties verdubbelt voor elke 10°C temperatuurstijging. Dit is geen absolute wet, maar het geeft het belang aan van energie in chemische en biochemische reacties. Deze reacties kunnen niet plaatsvinden zonder de aanwezigheid van water. De omgevingen die leiden tot sterke chemische verwering zijn dus hete en vochtige omgevingen.
Zoals we later zullen zien, speelt de afbraak van organische stof in de bodem een ​​belangrijke rol in de fysische en chemische eigenschappen van de bodem (zie Basisinformatie over de afbraak van organische stof). Deze afbraak wordt gedaan dankzij de levende organismen die in de bodem aanwezig zijn. Onder een temperatuur van ongeveer 4°C functioneren de bacteriën en het leven in de bodem niet meer of slechts zeer langzaam. Er vindt geen afbraak meer plaats van organisch materiaal, wat de accumulatie ervan bevordert. Koude omgevingen zijn daarom omgevingen die de ophoping van organisch materiaal bevorderen en waar de chemische verwering extreem laag is. http://unt.unice.fr/uoh/degsol/formation-sol.php#climat
Misschien was dat niet je vraag, maar dat is mijn antwoord! (George Marchais)
d) - rijd tinten op schaduwniveau
Hangt af van plantvoorkeuren. Wortelen geven de voorkeur aan vol licht, pompoenen (grote bladeren verdragen schaduw, maar houden van warmte).
e) - humus bij een optimale C/N en een neutrale Ph
"Humus is een flexibel en luchtig materiaal, dat water goed opneemt en vasthoudt, met een variabele pH afhankelijk van of de organische stof al dan niet gebonden is aan mineralen" https://fr.wikipedia.org/wiki/Humus
f) - het maakt niet uit of het een koud of warm klimaat is, het belangrijkste is een combinatie van warmte en vochtigheid; rustseizoen/vegetatieseizoen.
Licht, lucht, water, vruchtbaarheid, warmte...
g) - ... In een natuurlijke omgeving bestaat ziekte niet.
Ja! het kweken van planten is niet natuurlijk. De mens heeft het altijd in zijn voordeel gemanipuleerd, dus "Samenwerken met de natuur in plaats van ertegen in", het blijft een strijd waar we als winnaar uit moeten komen. Ongedierte heeft een groot vermogen om zich te vermenigvuldigen en te groeien tussen een oerwoud van planten die de hulpbronnen van onze dierbare gecultiveerde planten uitputten, je moet een keuze maken :|
h) - permacultuurontwerp is de wetenschap van hyperproductief systeemontwerp
Ook daar is er een tegenstelling. Hyperproductief en duurzaam, het is gemechaniseerde en gerobotiseerde conserveringslandbouw, met de toevoeging van minerale meststoffen en beredeneerde fyto, niet de mandala's à la Bill Mollison https://www.4emesinge.com/la-bible-de-l ... re-en-pdf/

Niet iedereen wil teruggaan en zijn handen in het vuil steken.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: DE BASIS VAN EEN GOEDE PLANTENKWEEK




par Ahmed » 13/03/18, 13:11

Op het eerste punt weet ik niet of het snoeien van takken leidt tot een vermindering van het wortelvolume, maar wat juist heel goed zichtbaar is, is een heftige reactie van het wortelstelsel tijdens een zware amputatie van de tak. Dit is gemakkelijk te verklaren door het feit dat de reserves die op het niveau van de wortels zijn opgeslagen, de neiging hebben om de integriteit van het oppervlak van de zonnecollectoren die hen voeden zo snel mogelijk te herstellen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: DE BASIS VAN EEN GOEDE PLANTENKWEEK




par izentrop » 13/03/18, 16:15

En wat is het antwoord? de takken sneller beginnen te groeien? Ik denk dat het ook aan de tijd van het jaar ligt. Als het winter is, voor een bladverliezende boom, geen probleem voor de kikkervisjes en anderen zullen niet herstellen van een ernstige snee.

We kunnen niet opnieuw een eenvoudig en uniek antwoord geven.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: DE BASIS VAN EEN GOEDE PLANTENKWEEK




par Ahmed » 13/03/18, 20:36

Het spreekt voor zich dat ik alleen een snoei voor ogen had met respect voor "goede tuinbouwpraktijken" en dat een interventie midden in het groeiseizoen niet hetzelfde resultaat zou hebben. Dit is een gebruikelijke praktijk voor planten die moeite hebben gehad met herstellen en waarbij dit misvormingen heeft veroorzaakt: het is voldoende om te wachten tot het teken van een hervatting van de groei verschijnt en dan de plant zonder sap terug te snoeien*; De boom zal verschillende krachtige scheuten uitstoten en als men een mooie stam wil verkrijgen, volstaat het om deze te selecteren: al het sap van het krachtige wortelstelsel zal zich dan concentreren op de toevoer van sap en het snel laten inhalen de vorige hoogte.
Om dezelfde reden is het niet verstandig om de toppen van bomen te dicht bij huizen te snoeien, omdat de hoogtewinst zeer tijdelijk zal zijn en onvermijdelijk zal leiden tot nieuwe snoeikosten...

* Copped: bijna op de grond gesneden, boven de kraag.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: DE BASIS VAN EEN GOEDE PLANTENKWEEK




par izentrop » 14/03/18, 00:15

Bedankt Ahmed, we herkennen de pro : Wink:
Dat dacht ik aan duurzame plantenteelt. De fenocultuur is van dezelfde orde, maar vereist een input van externe biomassa.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: DE BASIS VAN EEN GOEDE PLANTENKWEEK




par Carl » 14/03/18, 22:52

izentrop schreef:Bedankt Ahmed, we herkennen de pro : Wink:
Dat dacht ik aan duurzame plantenteelt. De fenocultuur is van dezelfde orde, maar vereist een input van externe biomassa.

Een waar genoegen om deze video te ontdekken!
Bedankt Izentrop!
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: DE BASIS VAN EEN GOEDE PLANTENKWEEK




par izentrop » 14/03/18, 23:42

Carl schreef:Een waar genoegen om deze video te ontdekken!
Bedankt Izentrop!
Hij is ook de oprichter en redacteur van de site en het tijdschrift TCS. https://agriculture-de-conservation.com/
1 x
Antoche
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 18/07/17, 21:38

Re: DE BASIS VAN EEN GOEDE PLANTENKWEEK




par Antoche » 15/03/18, 18:17

Het is meer een kwestie van bewerkte of met gras begroeide grond en grondsoort voor erosie. Omgeploegde, hellende zandgrond zal sneller eroderen dan graslandgrond met een goed humusgehalte. De dood van planten is een ingepakte, slecht beluchte grond, arm aan humus of hydrofoob, of vervuild om verschillende redenen, we kunnen niet generaliseren

Om terug te gaan naar wat ik zei waar ik had geschreven "b) - met betrekking tot erosie, verkeerde gedachte: geloven dat er een verschil is tussen droge en natte grond, in werkelijkheid droog = nat, het enige verschil zit hem in de hoeveelheid water. droog = stof; nat = modder. Natte grond is de dood van planten."

Wat je zegt komt overeen met wat ik zei denk ik. Inderdaad, een grond met humus zal water drinken. Dit punt werd tijdens het seminar ook in verband gebracht met het geval van overstromingen, denk ik. Er werd een voorbeeld gegeven in Afrika, tijdens het regenseizoen is er een zware overstroming, de grond accepteert al dat regenwater niet. De grond is normaal droog en zodra het regent, stoot de grond het water af en wordt het modder aan de oppervlakte. In de jungle en in het bos komen normaal gesproken geen overstromingen voor.

het kweken van planten is niet natuurlijk
Zeker, maar hoe meer diversiteit/dichtheid we hebben, hoe dichter we bij het natuurlijke model komen. In de permacultuurbenadering zullen we op intelligente wijze de planten kiezen die we willen door te imiteren, waarbij we zoveel mogelijk de verschillende functies van de natuur behouden. Hoe meer we ingrijpen, hoe minder we de dingen natuurlijk laten. Het hele ding is om te proberen de gewenste balans te behouden, welke functie. natuur we behouden, welke we afwijzen. U moet de voor- en nadelen afwegen op basis van uw interesses en doelstellingen.

Ook daar is er een tegenstelling. Hyperproductief en duurzaam, het is gemechaniseerde en gerobotiseerde conserveringslandbouw, met de toevoeging van minerale meststoffen en beredeneerde fyto, niet de mandala's à la Bill Mollison

Ik geloof niet dat er een tegenstrijdigheid is. Een van de eerste doelen van permacultuur is om een ​​zeer productief gewassysteem te hebben. En sommige gebeuren heel goed.

Ik nodig je uit om dit verslag met Mollison in 2 delen te bekijken als je tijd hebt.

(in het tweede deel spreekt hij juist over de grond)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 392-gasten