Is inductiekoken milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Lolounette » 23/12/17, 15:29

het is niet veilig, want voor degenen die in de zomer een moestuin hebben, is het de tijd waarin tomaten in blik en sauzen worden gebruikt : Wink:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Christophe » 23/12/17, 15:42

Voor tomaten, perziken, abrikozen, rood fruit (etc) ja ... maar er zijn ook veel oogsten rond september-oktober, vooral alle appel-, peren (etc) fruitbomen * ... dus begin van de periode verwarming voor veel mensen ...

Anders moet je aan het einde van een barbecue de tomaten- en jamsauzen maken 8)

Maar dit zal niet veel veranderen: gas is beter op primaire energie ... : Cheesy:

* Ik liet onze Master Gardener Did67 het antwoord verfijnen 8)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Remundo » 23/12/17, 16:06

bevochtigde de inductiekookplaten ... je hebt zware pannen nodig (met dikke bodems), en het trekt een maximum aan versterkers met een slechte cos (phi). Persoonlijk ben ik geen grote fan. Maar bij overloop wast het heel goed, terwijl gasbranders moeilijk schoon te maken zijn.

om me heen kookt het eerder met gas (fles of stad wanneer de verbinding is gemaakt).

Ik hou ook van de kleine elektrische platen die allemaal stom zijn, want om zachtjes te sudderen, is het geweldig.

wat betreft energie-efficiëntie heb ik nooit specifieke metingen gedaan, maar je hebt een pan nodig die 10 tot 20% breder is dan het vuur, anders zijn de verliezen enorm (vooral bij gas als de vlam voorbij gaat).

in ieder geval is het een laag energieverbruik (1 kW voor 1 uur in plaats van 10 kW H24) in vergelijking met de verwarming van het huis, vooral omdat het in de winter spontaan wordt teruggewonnen.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Christophe » 23/12/17, 16:15

Ja, het aandeel koken is laag in vergelijking met verwarming of transport, maar het belet niet dat het dom zou zijn om er geen voordeel uit te halen als we 30% energie zouden serveren als we hetzelfde serveren.

Ja voor de verliezen die ik hierboven heb beschreven 8)
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par sicetaitsimple » 23/12/17, 16:41

Christophe schreef:
Maar dit zal niet veel veranderen: gas is beter op primaire energie ... : Cheesy:



De vraag is of het criterium "minimalisering van primaire energie" werkelijk essentieel is in het geval van "dodelijke" energie of kernenergie.

Het probleem is (voor zover ik weet) opgelost in het geval van wind of zon: volgens afspraak is de geproduceerde kWh primaire energie, zelfs als de wind of het paneel een lage conversie-efficiëntie van de energie die ze ontvangen.

Voor kernenergie gaan we door een primaire energie / finale energieopbrengst. Maar wat is redelijk, gezien de beschikbare technieken, kan men het anders doen dan elektriciteit met uranium?

De opbrengstvergelijkingen (en dus de redenering in primaire energie) zijn alleen relevant als we de keuze hebben om uit dezelfde primaire energie meerdere soorten eindenergie te maken.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Christophe » 23/12/17, 17:29

sicetaitsimple schreef:De opbrengstvergelijkingen (en dus de redenering in primaire energie) zijn alleen relevant als we de keuze hebben om uit dezelfde primaire energie meerdere soorten eindenergie te maken.


Het is niet verkeerd, maar ik wilde vooral reageren op de "slechte gasprestaties" versus "slechte elektro-nucleaire" van Did67 ... om het een beetje te kwantificeren.

Het zal de wereld natuurlijk niet behoeden dat te weten! : Cheesy:
0 x
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 588
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 313

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Peter » 23/12/17, 17:53

Ik had een vergelijking gezien van de kosten van verschillende energieën voor koken, misschien stond dit hierop forum, gas stond ook aan de leiding.

En aangezien we een wereldwijde redenering hebben, moeten we ook rekening houden met de grijze energie, daar is het duidelijk dat het gas de grote winnaar is gezien zijn eenvoud en betrouwbaarheid.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Did67 » 23/12/17, 17:56

De echte winnaar is degene die rauw eet! [humor]
2 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Christophe » 23/12/17, 18:38

Did67 schreef:De echte winnaar is degene die rauw eet! [humor]


Dit is geen spel! :D Maar aangezien het zaterdagavond is, is het prima ... : Cheesy:

Vertel ons meer over de oogst- en bewaartermijnen van uw moestuin! (eigenlijk zonder in details te treden, alleen om te weten welke maanden het meest actief waren in termen van "gas") 8)
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Remundo » 23/12/17, 20:51

Ik denk dat gas, vanuit het perspectief van primaire energie, de beste keuze is.

alles wat door het koken van elektriciteit gaat, heeft 3 keer meer warmte (primair) gemobiliseerd in de thermische centrale.
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 169-gasten