Is inductiekoken milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Is inductiekoken milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Christophe » 22/12/17, 18:18

Al geruime tijd gebruik ik een inductiekookplaat die ik jaren geleden kocht voor testdoeleinden en die in de slaapstand was ...

We zullen de mogelijke gezondheidsproblemen (magnetische velden) van inductie terzijde schuiven om ons alleen op het energetische gedeelte te concentreren.

Ik heb een paar dagen lang een 1800W inductieplaat, 1 9 instelling en een wattmeter gezien die:

a) keukengerei verwarmen veel sneller met inductie (en ook sneller koel),

b) dat de inductie-werking opeenvolgend is op laag vermogen (<instelling 3/9), de inductiekookplaat kan niet onder de 700W komen, dus schakelt hij AAN / UIT.

Inductie is niet geschikt om te laten sudderen.

c) dat de inductiemacht afhangt van het type kachel (logica) maar ook ... en het is meer raar (omdat ik niet zie hoe het apparaat meet) van wat we koken!

Laat het me uitleggen: bij dezelfde instelling van de inductiekracht verbruikt dezelfde lege pan minder dan dezelfde volledige pan (test om te bevestigen, maar ik heb het al meerdere malen opgemerkt ...)

Kortom, ik ben niet hier om een ​​inductiekookplaat te verkopen, maar weet gewoon of het eigenlijk meer economisch is dan conventionele elektrische kookplaten en ik zou graag deze potentiële winst willen kwantificeren, daarvoor zou ik je ideeën nodig hebben.

Als materiaal heb ik:
a) Energiemeter op 3600W-socket
b) Inductie-compatibele pannen en pannen
c) Een "onafhankelijke" inductiekookplaat van 1800W
d) Een "onafhankelijke" weerstandsplaat van 1000W
e) Thermometer

Dus ik ben klaar om wat tests te doen (tenzij alles al bekend is ??), vertel je me wat je zou interesseren? 8)
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par izentrop » 22/12/17, 19:58

Hallo,
Breek niet, landgenoten van jullie hebben het werk al gedaan. https://www.energieplus-lesite.be/index.php?id=11390

De superieure efficiëntie van de inductie is zeer goed begrepen door het feit dat alleen de bodem van het gereedschap opwarmt, door de wervelstromen die in zijn massa circuleren, op voorwaarde dat deze ferromagnetisch is.

Inductiehaarden zijn uitgerust met een temperatuurbegrenzer geïntegreerd in een geïsoleerde en geventileerde montage.
De regeling wordt uitgevoerd door continue variatie tot 1%, veel nauwkeuriger dan de andere verwarmingsmiddelen.

De vermogensgolven worden alleen uitgestraald in de aanwezigheid van het gereedschap dat bijna volledig absorbeert.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Christophe » 23/12/17, 01:44

Cool. Ik nam niet de tijd om te kijken :) en dus wat is het antwoord in 1 nummer ??? Ja, ik ben lui van de klik! : Cheesy:

izentrop schreef:De regeling wordt uitgevoerd door continue variatie tot 1%, veel nauwkeuriger dan de andere verwarmingsmiddelen.


Uh de mijne is verre van regulerend op 1% (zoals ik hierboven heb uitgelegd), na ontwerp is het basic omdat het een "1 portable cooker" -bord is ... bifinett jaren geleden gevonden bij Lidl Ik geloof....
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Lolounette » 23/12/17, 09:07

tegelijkertijd kunnen we niet dezelfde regel verwachten op uw kleine lidl-plaat als op de recente mutizone-platen van de grote merken : Wink:

Ik kook inductie sinds 1 jaren, voordat het vitrokeramisch was ...
er was een periode van aanpassing, onder meer om vast te leggen dat zodra het vuur is uitgeschakeld, het koken onmiddellijk stopt terwijl op glaskeramiek ca 15 minuten doorgaat en ik mijn manier van doen geïntegreerd heb we hadden enkele pannen met rijst die niet gekookt waren en andere in het begin : Mrgreen:

Ik heb geen metingen gedaan, maar het is duidelijk dat met dezelfde kracht de inductie sneller gaat (bijv. Om 3 l water aan het koken te brengen is het gemakkelijk om 7-8 minuten te krijgen met de platen op max in 2 geval), dus noodzakelijkerwijs zal inductie minder algemeen consumeren.

Dankzij mijn inductieplaat kan ik zonder zorgen en met een grote aanpassingsnauwkeurigheid sudderen. Maar goed om te doen, geef ik toch liever de Bourgogne op de hoek van de houtkachel, de oude! : Wink:
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Did67 » 23/12/17, 10:04

Ik heb twee extra "branders", in een kleine geïntegreerde inductiekookplaat (dit is een werkblad, afgedekt met een plank) en indien nodig kan ik mijn 4 gaspitten verlengen en 6 branders hebben. .

1) Niet meten, maar inderdaad lijkt het duidelijk dat het minder verbruikt en het sneller begint ...

2) Ja, het is, in elektrische, de meest dwaze manier van sudderen omdat men een precieze regeling van de temperatuur van de pan verkrijgt.

3) Het blijft dat het elektro-nucleair is. Hoewel het iets minder is dan andere elektrische platen (maar let op: niets te maken met een CAP, waar de COP enorm is, daar voorkomen we verliezen, dat is het!).

4) Als we de orden van grootte van efficiëntie nemen die op de aangehaalde site worden aangegeven, zouden we nog steeds een kleine derde besparen door van een oude gietijzeren plaat naar inductie te gaan, de helft, dus ongeveer 15%, als we van 'een inductie glaskeramiek! Het is niet niets. Maar niet genoeg om elektrisch koken "te rechtvaardigen"!

We gebruiken voornamelijk gas. Zelfs als zijn uitvoering slecht is.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Christophe » 23/12/17, 12:08

Ja het blijft elektro-nucleair, maar de verliezen dragen bij aan de verwarming (in de winter tenminste, in de zomer maken ze meer werk mogelijk klimaat lol) ...

Het is bekend dat de beste kookenergie gas is, alle (grote) koks gebruiken gas, maar ik denk dat het waarschijnlijk is dat ze ook inductie gebruiken, deels vanwege de snelheid (vergelijkbaar met die gas):

a) Iedereen heeft geen stadsgas
b) Flessengas is duur en saai om te beheren (vooral in een appartement) en vereist goede ventilatie
b) Hout is anekdotisch en erg pijnlijk
c) Er zijn zeldzaam kachels om pellet / pellet, maar ik denk niet dat ze passen in de 60 cm van een standaard oven en deze inname van stof in de keuken, dus ik denk niet verschrikkelijk voor de moderne huisvrouwen

Ik goed?

ps: slechte prestaties met gas ???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Did67 » 23/12/17, 14:24

Christophe schreef:
ps: slechte prestaties met gas ???



Ik ben goed in flessen - wat inderdaad niet zonder beperkingen is (denk eraan om ze te vervangen met volledige! Ik heb er twee parallel aan, dus in principe altijd vol! Maar soms verander je niet nu en dan vergeet je ...).

Het is inderdaad, erg duur.

Helaas "gaat" een groot deel van de energie met de verbrandingsgassen langs de pan of de schaal. En als we naar hoge temperaturen gaan (150 tot 200 °), is dit belangrijk! Je moet gewoon de hete handvatten zien. Als we niet opletten, door de potten aan te passen aan de grootte van het vuur (vermijd absoluut dat de vlammen verder gaan dan de bodem), is de prestatie betreurenswaardig. Als we uitkijken, ile stelt matig in (ik denk niet dat we meer dan 50 of 60% hebben!).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Lolounette » 23/12/17, 14:38

het is een van mijn grootste spijt om niet te hebben gedacht om 2-gasrondes naast de inductieplaat toe te voegen toen ik de keuken plantte ...

goede zomer Ik kook veel buiten op de gasgrill. Maar toch is het zonde om er niet over na te denken ...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par izentrop » 23/12/17, 15:10

Voor gasopbrengsten zit het in de link die ik leg https://www.energieplus-lesite.be/index.php?id=11390
izentrop schreef:De vermogensgolven worden alleen uitgestraald in de aanwezigheid van het gereedschap dat bijna volledig absorbeert.
Om preciezer te zijn, om verkeerde interpretaties te voorkomen: Het elektromagnetische veld van vermogen wordt alleen uitgestoten in de aanwezigheid van het apparaat.

Op deze frequentie, over 25 khz het schijnt niet, omdat er een 6 km-antenne (1 / 2-golf) nodig is en het apparaat gestandaardiseerde anti-parasietfiltering heeft.

Wanneer vermogensregeling wordt gegeven, slechts een zwak veld, noodzakelijk voor de detectie van een ferromagnetische massa en uitgestoten. Het is de aanwezigheid van het gereedschap dat de volledige kracht triggert.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Is de inductiekook milieuvriendelijk? Vergelijkende inductie en elektrische weerstand (keramisch glas)




par Christophe » 23/12/17, 15:16

Did67 schreef:Helaas "gaat" een groot deel van de energie met de verbrandingsgassen langs de pan of de schaal. En als we naar hoge temperaturen gaan (150 tot 200 °), is dit belangrijk! Je moet gewoon de hete handvatten zien. Als we niet opletten, door de potten aan te passen aan de grootte van het vuur (vermijd absoluut dat de vlammen verder gaan dan de bodem), is de prestatie betreurenswaardig. Als we uitkijken, ile stelt matig in (ik denk niet dat we meer dan 50 of 60% hebben!).


Dat klopt, de vraag is of in de primaire energie deze kookverliezen van gas meer of minder belangrijk zijn dan elektriciteit (2 / 3-verliezen) ...

Ik denk dat het voordeel gas blijft ... vooral in de winter zijn deze verliezen niet echt omdat ze in huis blijven terwijl 2 / 3 elektro-nucleair in de natuur eindigen , dus het is noodzakelijk om opnieuw een coef 12 / 6 = 2 toe te passen ten gunste van gas (men kan verfijnen Ik nam 6 maand periode van verwarming) ... in ruw redeneren ...

Het zou dus nodig zijn dat de verliezen aan gas "behalve pan / voedsel" groter zijn dan 2/3 / 2 = 4/3 = 133% om gas minder interessant te maken dan elektriciteit in primaire energie! We toetsen de redenering daar aan het absurde ... We kunnen dus met absolute zekerheid zeggen dat gas op primaire energie veel interessanter is dan elektrisch koken!

Ik hou hiervan forum en de discussies en redenering die dat kan zijn :) 8)

ps: om de redenering geldig te laten zijn, is het noodzakelijk om het hele jaar door met gas te koken met dezelfde frequentie ... Zoals men denkt, om meer te koken in de winter (hete aardappelen, zuurkool, bredele wanneer men een oven heeft ook gas, wild ...), nou het is nog meer in het voordeel van gas ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 177-gasten