RdM-software, weerstand van materialen, eenvoudig en gratis

Presenteer uw doe-het-zelf-projecten, uw nieuwe technische ideeën, uw innovaties om te testen of uw zelfbouwwerk. Want zelf doen is vaak voordeliger en efficiënter.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

RdM-software, weerstand van materialen, eenvoudig en gratis




par Christophe » 03/11/09, 14:20

Alles staat in de titel: kent kk1 een eenvoudige en gratis 2D RdM-software om bijvoorbeeld de weerstand van een houten portaal te berekenen, waarbij de houtsoort en de secties bekend zijn?
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 03/11/09, 15:14

structurix van Yannick Callaud

Bewerken door Christophe: bedankt, download hier https://www.econologie.com/telechargeme ... ntraintes/
1 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 03/11/09, 16:20

Hallo vrienden,

Hout is een materiaal anisotroop vanwege de vezels.

Houdt Structurix hiermee rekening?

De meeste RdM-software, vooral de "eenvoudige" software kan alleen isotroop zijn.

In het verleden heb ik dit probleem een ​​beetje kunnen omzeilen door lineaire combinaties te maken van vlakstudies in orthogonale vlakken, waarbij elk vlak zijn Young-modulus heeft.

Sorry als ik geen Frans spreek : Cheesy:
0 x
Beeld
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 03/11/09, 17:28

stop met het "vullen" van de vliegen. alle
anisotroop zelf : Cheesy: in alle eer

jij zou geen leraar zijn: remundo??

Denk je dat timmerlieden nog maar een paar decennia geleden software hadden? en waarbij rekening werd gehouden met de anisotropie??
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 03/11/09, 18:30

Remundo schreef:Hallo vrienden,

Hout is een materiaal anisotroop vanwege de vezels.

Houdt Structurix hiermee rekening?


Beeld

Geen vliegen meer gezien! +1 Dirk! (ja, hij is een leraar!)

1) Hé Raymond, geen enkele boom, of zelfs maar balken van dezelfde boom, heeft precies dezelfde vezels en dezelfde weerstand, dus...(jong, vis...) en dan heb ik het niet eens over variaties in klimatologische beperkingen en veroudering die de eigenschappen van het hout beïnvloeden!

Daarom nemen we gekke veiligheidsfactoren met hout!

2) Ik zou niet kibbelen, maar een "niet dubbel symmetrische" straal (dat wil zeggen niet vierkant) heeft ook een anisotroop gedrag, daarom hebben we de traagheidsmomentberekeningen "uitgevonden" op basis van de vorm!

Hier is de officiële Sturturix-website: http://y.callaud.free.fr/corps.html#structurix Ik zal zien wat er gebeurt, bedankt!
Dernière édition par Christophe de 03 / 11 / 09, 18: 36, 1 keer bewerkt.
0 x
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 03/11/09, 18:36

Hier is er een die rekening houdt met anisotropie... en de vliegen met rust laat : Cheesy:

http://www.finnforest.fr
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 03/11/09, 18:49

Sorry dat ik het mis had!
Het is niet het traagheidsmoment, maar het kwadratische moment dat de "anisotropie" van een balk definieert op basis van de vorm van zijn doorsnede:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Moment_quadratique

Maar ik had het niet helemaal mis, want:

Het kwadratische moment wordt gebruikt voor de weerstand van materialen. Het is essentieel om de weerstand en de vervorming van de balken te berekenen die nodig zijn bij torsie (IG) en bij buiging (Ix en Iy). De weerstand van een sectie die langs een bepaalde as wordt belast, varieert inderdaad met het kwadratische moment langs deze as.

Het kwadratische moment wordt nog steeds vaak het traagheidsmoment genoemd. Hoewel het duidelijke overeenkomsten vertoont, houdt het echter alleen rekening met de geometrie van een sectie en niet met de massa ervan.


http://fr.wikipedia.org/wiki/Moment_d%27inertie
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 03/11/09, 18:57

Dus, jongens, hoe gaat het met jullie? : Cheesy:

Verwar niet
1. deinherente anisotropie van een materiaal (wat voornamelijk betrekking heeft op een verschillende Young-modulus volgens de richtingen, vandaar de behoefte aan een elasticiteitstensor...), 2. met "anisotropie" gerelateerd aan de vormen die voor het materiaal zijn gekozen wat het blijkbaar in de ene richting flexibeler zal maken dan in de andere, terwijl het materiaal zelf isotroop is.

Als je geen rekening wilt houden met de anisotropie van het hout, kun je net zo goed geen berekeningen maken en meteen je hamers en spijkers pakken en kijken a posteriori als het sterk genoeg is. 8)

Dit is wat de timmerlieden uit de middeleeuwen deden, die door empirisme grofweg wisten welke stukken hout moesten worden gelegd zodat de poort of het dak een paar honderd jaar mee zouden gaan. :D
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 03/11/09, 19:03

Roooh maar wat is hij aan het chippen!!

Ik verwar niet, ik leg je alleen maar uit dat in werkelijkheid, behalve de vierkante doorsnede (massief of hol), geen enkele straal in werkelijkheid isotroop is!

En dus doet software die rekening houdt met de vorm van de doorsnede van een balk macro-anisoptropie als je wilt...

Hallo prof, voor een houten balk, goed gesneden (het hangt af van de locatie ten opzichte van het hart van het hout), wat zijn de verschillen in % tussen de X- en Y-as?

Ga in plaats daarvan structrurix testen! Ben daar!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 03/11/09, 19:14

Hé, dat ziet er ECHT leuk uit! Met visualisatie van bewegingen voor/na alstublieft!

Een beetje saai om te modelleren (per coördinaat punt voor punt) maar het lijkt goed te werken!

Voor degenen die aan de slag willen: verspil geen 5 minuten zoals ik met het uitzoeken hoe je elementen kunt toevoegen. Dit is het menu "invoer -> een regel toevoegen"
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar “Uw technische montages, DIY, innovaties en zelfbouw: een object of een installatie maken”

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 113-gasten