Het was 1992

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Het was 1992




par Christophe » 04/07/08, 23:09

0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 04/07/08, 23:19

Je had het mis Christophe, het is in 2008 :|
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 04/07/08, 23:20

Weet je het zeker? De kwaliteit van de film suggereert dat hij al verouderd is...
(Ik heb het over de vorm, niet over de inhoud natuurlijk, die nog steeds erg relevant is)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 04/07/08, 23:51

Dat bedoelde ik, het is helemaal actueel, het voelt niet alsof er 16 jaar voorbij zijn gegaan : Idee:

Bug destijds, ik zat in de 5e klas en peak-oil was nog "ver weg"!!

Er is niets gedaan, ik zou zelfs zeggen dat we altijd nog meer de verkeerde kant op hebben getrokken... :schok:
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 04/07/08, 23:58

Ze luisterden rustig en applaudisseerden zachtjes aan het eind. Zal dit de schimblick vooruit hebben geholpen.......????? :schok: :onheil: :frons:

Egoïsme is een machtige, wijdverbreide en gewaardeerde religie geworden. Zolang de rijken geen geld verliezen in de degradatie van de planeet en de mensen, ze zullen niets doen , afgezien van zichzelf blijven verrijken over de ruggen van anderen.

De enige tegenkracht die ik zie, zou zijn om hun inkomen op de een of andere manier te koppelen aan het welzijn van anderen en de planeet. (Veel makkelijker gezegd dan gedaan : Mrgreen: ) [KissBear-modus=UIT]

A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Zenuwachtig
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 13/07/08, 16:14
Plaats: Essonne, Frankrijk

dure olie => mentaliteitsverandering




par Zenuwachtig » 14/07/08, 10:22

vliegtox,

dit is het geval: dure olie => koopkrachtdaling van 90% van de "westerse" huishoudens
het geld dat in de benzine van de auto wordt gestopt => minder uitgaven in de rest

het geld gestoken in de stijging van grondstoffen => hetzelfde

de rijken die met deze mechanismen winnen, vormen een kleine minderheid van de 'rijken' van de planeet
=> het schaadt hen q => een meerderheid van besluitvormers, economieën en politici heeft een groot financieel belang bij de implementatie van duurzame ontwikkeling

Ik hoop op een mooi gevecht in Iran / VS-stijl of iets anders waarbij een olieland betrokken is om het vat te zien stijgen naar 250 en +

daar zullen ze hun achterste nog meer bewegen! Hoe meer olie stijgt, hoe armer de rijke besluitvormers worden!
de anderen ook, maar in elk geval zijn het alleen crises die ieders weerzinwekkende vervuilende gewoonten veranderen.

lang leve het vat voor $ 500 - we gaan erover kwijlen, maar het zal veel beter zijn dan een ecologische catamaran
0 x
Stop co2 - Houtskeletbouw BBC
- warmtepomp zorgeloze werking sinds 2010
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 16/07/08, 10:55

Goed gezien Jumpy, zelfs als $ 500 te gewelddadig zou zijn voor de meerderheid van de bevolking, die op haar beurt gewelddadig tegen zichzelf zal worden :|
0 x
Beeld
Zenuwachtig
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 13/07/08, 16:14
Plaats: Essonne, Frankrijk




par Zenuwachtig » 16/07/08, 11:34

ja, $500 is wat hoog maar beter een megacrisis nu met te dure olie die iedereen zal stimuleren om oplossingen te zoeken zonder co2 dan een bloedbad met miljarden mensen, inclusief wij, over 10/15 jaar

In 10/15 jaar volgens sommige berekeningen,
* we krijgen +1 of zelfs 2 graden ten opzichte van nu,
* een Antarctica in volle glijbaan van megagletsjers in de oceaan,
* een zeespiegelstijging van 1 m (dus 2 tot 4 meter tijdens stormen vergeleken met het huidige korte niveau van herhaalde Katrina's)
* een daling van 50% in zoet water in verschillende "graankorven" in Zuid-Amerika (de gletsjers van de Andes Cordillera = irrigatie van heel veel velden tijdens hun zomers)
* sterkere en meer talrijke stormen. Nu al, precies sinds 2007, verlaten duizenden boeren in Bangladesh de rijstvelden te dicht bij de zee: te veel wind te sterk: ze hebben niet eens de tijd om tussen 2 stormen door weer op te bouwen, noch het geld en zonder beschutting een veel vanaf gelijkstroom vanwege harde wind. Onmogelijk om te graven omdat het water natuurlijk alles binnendringt!
* Birma en rijstvelden => hetzelfde pad volgen als Bangladesh vanaf 2008!
* rijstvelden vervuild door zout => 0 oogst en het kost geld en tijd om het terug te zetten zonder zoutgehalte
* enz.

kortom, de crisis van een vat van $ 200/500 c nu het over 10 jaar niet meer nodig is.
0 x
Stop co2 - Houtskeletbouw BBC

- warmtepomp zorgeloze werking sinds 2010
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 16/07/08, 11:41

Het is duidelijk dat als je 4°C opwarming van de aarde neemt, je net zo warm wordt alsof we teruggaan naar de ijstijd, waar de temperatuur 5°C lager was dan nu.

Dus het zal het klimaat behoorlijk verstoren tegen 2100, waar ik persoonlijk dood zal zijn, maar niet de huidige generaties en hun kinderen...

Ik vrees toch dat we ze zullen nemen, deze 4 of 5°C. Het is duidelijk dat we de helft van de winbare olie op aarde hebben verbrand, dat we minstens 2/3 van de andere helft gaan verbranden, en dat tegelijkertijd de kolensector intensiveert naarmate de olieprijzen stijgen. Dus CO2, er is al veel te veel en het is nog niet voorbij.

Aan de andere kant lopen we het risico de methaanpomp van de hydraten van de oceaanbodem te belasten, waardoor we worden blootgesteld aan een zeer gevaarlijke positieve feedback.

Dit alles is niet erg prettig, maar de menselijke natuur is zodanig dat het pas reageert als het te laat is, verblind dat het niet zijn kleine politiek-financiële voordelen en/of onmiddellijke troost zijn. :|
0 x
Beeld
Zenuwachtig
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 13/07/08, 16:14
Plaats: Essonne, Frankrijk




par Zenuwachtig » 16/07/08, 12:38

@remundo

Het spijt me, maar het is niet voor 2100 remundo
Ik geef je een hint
Leidinggevenden van de CNES (Centre National d'Etudes Spatiales) bekritiseerden openlijk de klimatologen van France Météo en de voorspellingen van het IPCC in het bijzijn van een rapportageteam!

Nooit heeft een administratie een andere openlijk bekritiseerd, vooral niet over zulke gevoelige en complexe onderwerpen. Maar u moet weten dat de CNES deelneemt aan de berekeningen van de genoemde klimatologen door gegevens, grondstations, enz. Ze hebben dan ook een "betrouwbare" visie en al meer dan 20 jaar dat ze dit doen, weten ze waar we het over hebben.

kortom CNES: voor de oceanen + 3 meter minimum voor 2045 / minstens 2° voor 2045 en zeer waarschijnlijk veel meer en veel eerder.
0 x
Stop co2 - Houtskeletbouw BBC

- warmtepomp zorgeloze werking sinds 2010

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 108-gasten