Verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par Ahmed » 06/01/22, 18:59

Misschien met een goede vergister en versnipperd hout...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par sicetaitsimple » 06/01/22, 19:14

Ahmed schreef:Het begint natuurlijk met het verbod op nieuwe woningen, maar we moeten onszelf niet voor de gek houden: de volgende stap zal zijn om de huidige gasgebruikers te "irriteren" (in naam van de nationale energie-onafhankelijkheid verzekerd door Niger's uranium).


Ik denk het niet, maar ik kan het mis hebben!
Aan de andere kant zal gas in nieuwe woningen onderworpen zijn aan algemene criteria voor de energieprestatie van woningen die zeker restrictief zijn. Maar goed, je moet weten wat je wilt, verminderen of niet op de lange termijn onze afhankelijkheid van fossielen.

PS: maak je geen zorgen over Nigeriaans uranium, voor zover ik weet komt het grootste deel van de huidige import uit...Kazachstan.....
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par Ahmed » 06/01/22, 19:38

Bedankt om me gerust te stellen!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6992
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2914

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par gegyx » 06/01/22, 21:38

sicetaitsimple schreef: bij mijn weten komt het grootste deel van de huidige import uit...Kazachstan...

We zouden daar gemakkelijk een revolutie maken om de ader te herstellen : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par Christophe » 11/09/22, 07:45

Eindelijk viel deze wet op tijd! : Lol: : Lol: : Lol: : Lol: : Lol:
0 x
NCSH
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 207
Inschrijving: 17/11/21, 18:15
Plaats: Rondom Venus
x 137

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par NCSH » 24/10/22, 16:32

nate9595 schreef:Hallo, al, de installatie van stookolie zal alleen worden verboden voor nieuwe constructies, en het lijkt mij dat niets het vervangen van een kapotte stookolieketel door een andere, efficiëntere, verbiedt.
Hoe dan ook, met alle geïnstalleerde warmtepompen + elektrische voertuigen, denk ik dat we afstevenen op elektriciteitsproductieproblemen.

Een van de oplossingen om de pieken in het elektriciteitsverbruik van elektrische heaters bij zeer koud weer te beperken, is de weinig bekende hybride warmtepomp.
Al enkele jaren bieden ketelfabrikanten ze aan voor de Europese markt, vooruitlopend op dit toekomstige verbod op de verkoop van olie- en gasketels.

Dit zijn condensatieketels (gas, of zelfs olie, hout) waaraan een unit met verminderd vermogen van het type aerothermische warmtepomp wordt toegevoegd die voor positieve temperaturen werkt. Inderdaad, hoe lager de temperatuur, hoe minder deze warmtepompen warmte produceren, zodat ze evenveel elektriciteit verbruiken als ze verwarmen.
Dit fenomeen van verlaging van de COP door negatieve temperatuur is bekend en komt al tientallen jaren terug. Het verplicht de woningen die zijn uitgerust met deze omkeerbare airconditioners uit Zuid-Europa of aerothermische warmtepompen om een ​​tweede verwarmingsmiddel te hebben (radiatoren, kachels, .. .) naast het comfortabel kunnen doorstaan ​​van de afleveringen van verkoudheid...

De proliferatie van dit nieuwe soort elektrische kachels zal leiden tot steeds hogere pieken in het elektriciteitsverbruik in heel Europa, het zal nodig zijn om elektriciteit te kunnen produceren, zelfs tijdens langdurige perioden van koude en barometrische moerassen. daarom hebben bepaalde landen, zoals Nederland, het gebruik van deze hybride warmtepompen al ingevoerd waar het niet mogelijk is om warmtenetten in verstedelijkte gebieden uit te breiden.
Zie p 16, in het Engels:
In Frankrijk beginnen we ook naar deze oplossing te kijken, zie p 15 de evolutie van de COP volgens de temperatuur:
1 x
Om het parallelle universum van te ontdekken niet-fossiele energiedragers van koolstof, neem de tijd om door de website te bladeren (15 min). NCSH : http://www.ncsh.eu/language/fr/energie-et-matiere/
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par Christophe » 24/10/22, 17:12

Als we het toch over efficiënte PAC's hebben, kijk dan eens naar de PACES: hernieuwbare-energie/tempo-spontane-flow-warmtepomp-jl-brochet-t14357.html

PACES = spontane stroming warmtepomp (JL Brochet)

Mijn niveau in natuurkunde is onvoldoende om de waarheid te beoordelen, maar het zag er heel serieus uit ... het eerste artikel dateert van mijn studie meer dan 20 jaar geleden ...

Als ik het me goed herinner, is het op moleculair of atomair niveau dat het gebeurt en het is de implementatie die microprocessortechnologie vereist... die heb ik niet in mijn garage! : Mrgreen:

Anders is er dit: https://www.econologie.com/chaudiere-th ... r-energie/

En de bekende gasgestookte WKK-warmtepomp van Sanyo (2008): verwarming-isolatie / gas-warmtepomp-in-warmtekrachtkoppeling-door-sanyo-t6555.html

Beeld
0 x
NCSH
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 207
Inschrijving: 17/11/21, 18:15
Plaats: Rondom Venus
x 137

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par NCSH » 05/01/23, 15:45

Om dit nieuwe jaar te beginnen, kunnen we net zo goed beginnen met goed nieuws. Maar ook door een tirade!

De inzet van warmtepompen of hybride ketels begint in Frankrijk bijna officieel ondersteund te worden: het lijkt erop dat enkele media erover hebben gesproken. Het is van een Franstalige bron maar zeer attent op wat er in Europa gebeurt.

https://www.enerzine.com/10-solutions-h ... 07-2022-12

Als iemand andere bronnen heeft, zal dit ons in staat stellen om de omvang van het gebrek aan informatie over dit onderwerp te verifiëren, zoals zoveel anderen in Frankrijk: we zouden denken dat we in de tijd van de ORTF (vóór 1976) waren waar alle informatie was op slot, waardoor de perifere radio's (RMC en RTL) tussen de oren van de Fransen wat frisse lucht konden inademen.
Ik was toen te jong om te vergelijken, maar het lijkt erop dat op dit moment, ondanks de bijna oneindige vermenigvuldiging van informatieverspreidingskanalen, dergelijk belangrijk nieuws slechts zelden wordt doorgegeven.

Het voordeel van deze hybride ketels voor zowel individuele als collectieve verwarming zal zijn dat ze kunnen overschakelen van de ene energiebron naar de andere volgens een vaste temperatuur (meestal 0°C), om rekening te houden met de mogelijkheid van daltarieven voor elektriciteit in het geval van een overvloed aan elektriciteit uit hernieuwbare bronnen bij veel wind in de winter, maar ook afhankelijk van de grootte van de beschikbare voorraden methaan (en dus om het omslagpunt terug te brengen rond -4/5°C, met een COP die vervolgens daalt van 2.5 naar 2.0). Zo wordt het mogelijk om de voorraden langer te laten duren, tot een mogelijke koudegolf vanuit het noordpoolgebied, soms tot maart (door de Duitsers "kalte Dunkelflaut" of door de Angelsaksen "koudegolf" genoemd).

Dit soort optimalisatie wordt al algemeen toegepast in huishoudelijke en tertiaire verwarmingsnetwerken, aardgas wordt steeds meer verbannen naar de rol van back-up, vergeving, noodgeval in geval van uitval van andere warmtebronnen, of zelfs niet erg koud.
Opgemerkt moet worden dat in een van de meest geavanceerde landen van Europa, Denemarken, ook andere warmtebronnen worden gebruikt: thermische zonnecollectoren tijdens koude maar zonnige periodes, krachtige warmtepompen (ongeveer thermische megawatt), die biomassa steeds meer zullen ontlasten -energieketels...
0 x
Om het parallelle universum van te ontdekken niet-fossiele energiedragers van koolstof, neem de tijd om door de website te bladeren (15 min). NCSH : http://www.ncsh.eu/language/fr/energie-et-matiere/
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par sicetaitsimple » 05/01/23, 16:27

NCSH schreef:De inzet van warmtepompen of hybride cv-ketels...


Ja, dit is een elegante oplossing. Maar het stuit naar mijn mening op twee nadelen, vooral in het geval van individuen:
- het is een dure oplossing om aan te schaffen, omdat het in principe gaat om het naast elkaar plaatsen van een gasketel die geschikt is voor de koudste omstandigheden (alsof het alleen is) met een warmtepomp voor mildere omstandigheden. Er zijn zeker enkele integratievoordelen ten opzichte van twee afzonderlijke apparaten, maar het hoeft niet enorm te zijn.
- het is een complexe oplossing qua werking (troubleshooting?) en zeker qua kosten van jaarlijkse bezoeken/onderhoud.
Maar de voordelen die u noemt op het vlak van het beheer van elektriciteitsstromen en gasvoorraden zijn onmiskenbaar.
0 x
NCSH
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 207
Inschrijving: 17/11/21, 18:15
Plaats: Rondom Venus
x 137

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par NCSH » 05/01/23, 17:34

sicetaitsimple schreef:
NCSH schreef:De inzet van warmtepompen of hybride cv-ketels...


Ja, dit is een elegante oplossing. Maar het stuit naar mijn mening op twee nadelen, vooral in het geval van individuen:
- het is een dure oplossing om aan te schaffen, omdat het in principe gaat om het naast elkaar plaatsen van een gasketel die geschikt is voor de koudste omstandigheden (alsof het alleen is) met een warmtepomp voor mildere omstandigheden. Er zijn zeker enkele integratievoordelen ten opzichte van twee afzonderlijke apparaten, maar het hoeft niet enorm te zijn.
- het is een complexe oplossing qua werking (troubleshooting?) en zeker qua kosten van jaarlijkse bezoeken/onderhoud.
Maar de voordelen die u noemt op het vlak van het beheer van elektriciteitsstromen en gasvoorraden zijn onmiskenbaar.


Moet je op stuk zien!

Als iemand op de forum heeft informatie.

Dit zou een onderwerp kunnen zijn om de komende jaren te volgen.
0 x
Om het parallelle universum van te ontdekken niet-fossiele energiedragers van koolstof, neem de tijd om door de website te bladeren (15 min). NCSH : http://www.ncsh.eu/language/fr/energie-et-matiere/

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 243-gasten