2012 Airton-airconditioning: lijst met foutcodes, gekke F5-fout!

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

2012 Airton-airconditioning: lijst met foutcodes, gekke F5-fout!




par Christophe » 15/02/23, 10:52

Toen ik mijn Airton omkeerbare airconditioning (gekocht bij Brico Dépôt in 2012) na een paar maanden afsluiten opnieuw wilde opstarten, kreeg ik een F5-foutcode.

F5 komt overeen met een thermische uitschakeling van de compressor (Klixon), moeilijk te begrijpen na X maanden uitschakeling, dus ik had twijfels over deze zelfdiagnose.

En toen ik de thermische snelkoppeling testte, had ik continuïteit!

Ik heb 2 dagen besteed aan het diagnosticeren van de fout, het testen van alle andere sensoren, in het bijzonder het kalibreren van de NTC-sondes (mezelf vertellend dat de foutcodes niet 100% betrouwbaar zijn?) om uiteindelijk te ontdekken dat het was een vals contact in de connector snel van de klixon !

De thermiek was goed, de draden ook maar er was een slecht contact met de connectoren (1 of 2?) toen het op het voedingsbord was aangesloten !

De continuïteitstest wordt uitgevoerd aan de kant van de snelkoppelingen, niet aan de pinnen.

Dus ik verwijderde deze snelkoppeling van m... en ik maakte een directe verbinding met het voedingsbord... en mazel tov, het werkt weer (hoop ik voor 10 jaar!)...

Kortom, ik heb 2 dagen besteed aan het repareren van deze storing in plaats van 15 minuten... de waanzinnige storing! Als het anderen kan helpen...

Ik ben ervan overtuigd dat een pro zou hebben gezegd, na 2 of 3 uur huiveringwekkende diagnose: powerboard dood, airconditioning aan vervanging toe! : Mrgreen:

Kortom, de foutcodes op de oude airconditioning zijn een jungle, dus hier zijn de foutcodes die overeenkomen met deze oude airconditioning (reken niet op de Airton after-sales service, die is absoluut nutteloos...)

CLIM_error-codes-clim-airton-01.jpg
CLIM_codes-errors-clim-airton-01.jpg (142.58 KiB) 9660 keer bekeken


CLIM_error-codes-clim-airton-02.jpg
CLIM_codes-errors-clim-airton-02.jpg (81.87 KiB) 9660 keer bekeken
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Airton airconditioning uit 2012: lijst met foutcodes, gekke F5-storing!




par izentrop » 16/02/23, 10:05

Christophe schreef: toen ik testte op de thermische snelkoppeling had ik continuïteit!
Zo is het vaak. U meet met een zeer kleine stroom die door de ohmmeter wordt gegenereerd, maar niet met de werkelijke stroom in bedrijf.
Tegelijkertijd vergeten we stroomopwaarts te meten, terwijl we de tussenverbindingen verplaatsen.
Christophe schreef:Ik ben ervan overtuigd dat een pro zou hebben gezegd, na 2 of 3 uur huiveringwekkende diagnose: powerboard dood, airconditioning aan vervanging toe!
Of verander de kaart, wat voor hem voordeliger zou zijn geweest. Diagnose helpt niet altijd, maar betrof nog steeds het juiste circuit.

Ik had een storing van deze stijl op mijn laatste nieuw gekochte auto. Het duurde bijna 3 jaar om de periodieke storing te vinden die ervoor zorgde dat hij in slappe modus ging, soms op de snelweg. Je ging in één keer van 130 naar 80. Met onderdelen die voor niets zijn vervangen, uiteraard buiten de garantie. Uiteindelijk was het een relais dat brandde.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Airton airconditioning uit 2012: lijst met foutcodes, gekke F5-storing!




par Christophe » 16/02/23, 12:37

De continuïteit van een klixon gebeurt op laagspanning… Ik denk niet dat het 230 is dat er doorheen gaat.

De meting zonder de snelkoppeling gaf hetzelfde. Het was inderdaad een mechanisch probleem...een paar tienden van een mm...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Airton airconditioning uit 2012: lijst met foutcodes, gekke F5-storing!




par izentrop » 16/02/23, 13:18

Christophe schreef:De meting zonder de snelkoppeling gaf hetzelfde. Het was inderdaad een mechanisch probleem...een paar tienden van een mm...
Soms moet je voor de connectoren meten, met een heel spitse testtip die je in de isolatie duwt om in contact te komen met het koper, zonder dat je het in je vinger drukt. : Mrgreen:

In een ander leven, toen ik radiotelefoons in voertuigen installeerde, gebruikte ik een klein mesje waaraan ik een draad aan de metalen mesgeleider had gelast. Ook praktisch bij het monteren van een trekhaak.
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6992
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2914

Re: Airton airconditioning uit 2012: lijst met foutcodes, gekke F5-storing!




par gegyx » 16/02/23, 13:28

izentrop schreef:In een ander leven, toen ik radiotelefoons in voertuigen installeerde, gebruikte ik een klein mesje waaraan ik een draad aan de metalen mesgeleider had gelast. Ook praktisch bij het monteren van een trekhaak.

Ja, alleen een naald is schoner :D
Het kan ook detecteren wanneer een koperdraad in de mantel wordt doorgesneden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Airton airconditioning uit 2012: lijst met foutcodes, gekke F5-storing!




par Forhorse » 16/02/23, 22:49

In hetzelfde genre ineens pech met een tractor...
Ik heb het kort gemaakt, maar het waren de pinnen van een lont die waren geoxideerd

Nou ik hoop dat de betrouwbaarheid is verbeterd bij Airton, ik heb er net 15 dagen geleden een besteld (dit merk wordt niet meer verkocht bij Brico, ze hebben waarschijnlijk een nog waardelozer merk gevonden)
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Airton airconditioning uit 2012: lijst met foutcodes, gekke F5-storing!




par Christophe » 17/02/23, 00:00

Altijd een grap... Forhorse!

: Cheesy:

Nou, je bespaart in ieder geval tijd met de foutcodes !! Hehehe...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 159-gasten