Geotextiel en bodem biologische kwaliteit?

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Geotextiel en bodem biologische kwaliteit?




par Christophe » 14/10/16, 11:07

Gisteren plantte ik enkele vaste planten op een klein bedje waar ik jaren geleden een geotextiel had gelegd. Het geotextiel was destijds bedekt met schors, daarna met een laag humus (bladeren van nabijgelegen bomen) door de jaren heen, daarna met een recente laag RCW. Uiteindelijk is het ongeveer 20 cm diep...

Ik merkte dat de grond onder het geotextiel erg compact en hard was, dus ik dacht meteen aan de methode van Didier en de luie moestuin.

Geotextiel lijkt daarom schadelijk voor biologische en bacteriologische activiteit.

Let op geldig onder het geotextiel, want hierboven denk ik dat het eerder het tegenovergestelde is: de humus was erg zwart, omdat het heel weinig verdund was...wat uiteindelijk het onkruid aan de oppervlakte niet verhinderde...

Maar het is waar dat we ze daarom ook plaatsen (om onkruid aan de oppervlakte te voorkomen)... negatieve rente...

Opmerkingen Zamis?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Geotextiel en biologische bodemkwaliteit?




par Ahmed » 14/10/16, 11:28

Nou, als het voedsel zich boven het geotextiel bevindt en dat laatste op een diepte van twintig centimeter, is het geen verrassing dat er beneden niet veel gebeurt...
Aan de oppervlakte gebruikt, zou het gedrag anders zijn, maar op de lange termijn niet optimaal aangezien de toevoer van voedingsstoffen die aan de oppervlakte wordt gemaakt, wordt geblokkeerd, afgezien van de wortels van de planten die daar zijn geïnstalleerd (mits ze niet voorzichtig worden getrokken tegen het einde van het seizoen, wat de norm lijkt te zijn onder "schone tuin"-activisten).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Geotextiel en biologische bodemkwaliteit?




par Christophe » 14/10/16, 12:38

20 cm komt door de RCW die een paar dagen geleden is aangebracht ... voordat het 5 tot 10 cm was (schors + humus) ... oorspronkelijk had ik het geplaatst en bedekt met schors (ongeveer 5 cm)

Ahmed schreef:maar op de lange termijn niet optimaal omdat de nutriëntenbijdragen die aan het oppervlak worden geleverd, worden geblokkeerd


Dit is precies wat ik wilde benadrukken: onder het geotextiel (dus waar de planten "beschermd" door het geotextiel hun hulpbronnen putten...) is er na een paar jaar niet veel meer over...
0 x

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 120-gasten