Geothermisch of aerothermisch?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
futuranat
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 14/11/08, 16:09

Geothermisch of aerothermisch?




par futuranat » 23/06/09, 11:06

Hallo,
En allereerst, ja, ik zag dat er een discussiethread is over geothermische energie, maar ach, aangezien die niet meer actief is sinds 2007... :)
Mijn vraag is heel eenvoudig: om te kiezen tussen geothermische energie en aerothermische energie, wat zijn de respectievelijke voor- en nadelen van deze twee technologieën? Ik stel me voor dat de kennis hierover sinds 2007 moet zijn gegroeid, vooral met de wildgroei aan projecten.
Trouwens, voor de goede orde, ik stel de vraag voor een bouwplaats, de mijne, nog steeds mijn neef die bij France Géothermie werkt, hij zou voor mijn installatie moeten zorgen, maar eerst wil ik daar veel algemene kennis opdoen- boven.
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 23/06/09, 13:23

Duidelijk geothermisch.

Aerothermie is een grote M...E die zijn opbrengsten sterk ziet dalen zodra... de buitentemperatuur daalt!!!
Met andere woorden, je kunt zoveel verwarmen als je wilt als het buiten 25° is, maar zodra de temperatuur daalt, daalt ook het verwarmingsrendement.
Bovendien geeft de aerothermie geen recht meer op de heffingskorting.

Voor geothermie betekent de thermische traagheid van de aarde (mits de leidingen diep genoeg zijn) dat de temperatuur van de collectoren nooit te veel daalt.

Dat was voor algemeenheden. Voor details, er zijn de afgelopen jaren geen grote vorderingen gemaakt met deze technologieën, het onderwerp van 2007 is nog steeds actueel.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 23/06/09, 13:55

Als geothermie werkzaamheden in de tuin met zich meebrengt, is er ook een belangrijke factor: geluid. Aerothermal is gemakkelijker te installeren, maar luidruchtiger, minder efficiënt (zoals Targol hierboven zegt).
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
bain2jasmin
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 21/06/09, 22:44

Re: Geothermie of aerothermie?




par bain2jasmin » 23/06/09, 18:18

futuranat schreef:Hallo,
En allereerst, ja, ik zag dat er een discussiethread is over geothermische energie, maar ach, aangezien die niet meer actief is sinds 2007... :)
Mijn vraag is heel eenvoudig: om te kiezen tussen geothermische energie en aerothermische energie, wat zijn de respectievelijke voor- en nadelen van deze twee technologieën? Ik stel me voor dat de kennis hierover sinds 2007 moet zijn gegroeid, vooral met de wildgroei aan projecten.
Trouwens, voor de goede orde, ik stel de vraag voor een bouwplaats, de mijne, nog steeds mijn neef die bij France Géothermie werkt, hij zou voor mijn installatie moeten zorgen, maar eerst wil ik daar veel algemene kennis opdoen- boven.


tijd dat de calorische compressiesystemen niet krachtig zullen zijn, heeft aardwarmte geen zin, alleen maar om te doen alsof ze wat minder vervuilen eh eh eh

een beetje zoals zonnepanelen, totdat de directe convertor is uitgevonden, is het nutteloos: als bewijs: staten investeren meer in kernenergie

mega CQFD oneindigheid
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Geothermie of aerothermie?




par Christophe » 23/06/09, 18:20

bain2jasmin schreef:een beetje zoals zonnepanelen, totdat de directe convertor is uitgevonden, is het nutteloos: als bewijs: staten investeren meer in kernenergie

mega CQFD oneindigheid


Wat heb je vandaag gerookt? :?
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 23/06/09, 18:44

Ik heb de aerothermie geïnstalleerd, het moet relatief effectief zijn, want het lukt me om een ​​woonkamer van 70 m2 te verwarmen met 2 grote ramen zonder dubbele beglazing, opgenomen vermogen 1200 watt, probeer het eens met een elektrische kachel van 1200 watt. Flat ligt in de Provence maar in de winter is het vaak -5°.
Ik heb een tweede geïnstalleerd waar de buitenunit zich in een grote semi-ondergrondse garage bevindt (100 m2 bij 3.5 m hoog), wat zeker beter en nog steeds goedkoper is dan aardwarmte.
Mijn huis wordt aangedreven door een hydroturbine.
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 23/06/09, 18:50

Ook kunt u een houtkachel voorzien als de temperaturen negatief zijn.De "inverter" airco's hebben een redelijk goed rendement.
0 x
futuranat
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 14/11/08, 16:09

OK voor aardwarmte




par futuranat » 26/06/09, 13:24

Bedankt voor je antwoorden aan allen. Raymon je bericht is echt interessant maar inderdaad -5 voor mij is het geen winter maar het begin van de herfst :)
Daarna besprak ik het opnieuw met mijn neef (degene die bij geothermische energie in frankrijk werkt) hij vertelde me ook niet dat aerothermische energie waardeloos is, maar inderdaad, als ik dat wil nemen, moet ik andere verwarmingsbronnen installeren, vrees ik Ik heb niet meer zoveel controle.
En hey, het vervuilingsverhaal... Natuurlijk bestaat er niet zoiets als een perfect systeem. Maar hey, mijn propaan, als ik rekening houd met wat het kost om te vervoeren, is het nog steeds echt een moordenaar van de planeet :)
Wat de kosten betreft, tenzij ik me vergis, moet ik opschieten, maar als ik het werk dit jaar doe, heb ik nog steeds recht op de 40% heffingskorting op geothermie, dat is mooi meegenomen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 194-gasten