Zonne / geothermische hybride om te verwarmen en te koelen

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
netshaman
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 532
Inschrijving: 15/11/08, 12:57
x 2

Zonne / geothermische hybride om te verwarmen en te koelen




par netshaman » 11/08/10, 00:30

Na nadenken en na de zeer leerzame discussies over deze twee volgende posten:

https://www.econologie.com/forums/puits-prov ... t9871.html

https://www.econologie.com/forums/chauffage- ... t9870.html

Ik denk dat ik een hybride systeem zou kunnen ontwikkelen, met behulp van een enkele diffuser die op twee onafhankelijke circuits is aangesloten.
In de zomer zou de functie "Provençaalse bron", beschreven in de eerste post, operationeel zijn, en in de winter zou die van "zonneboiler" vóór het relais kunnen werken.
Het zou voldoende zijn om twee circuits met elkaar verbonden te maken door een driewegklep met twee standen, zomer / winter wisselend op een van de circuits afhankelijk van het seizoen.
DE vraag die me boos maakt, is welk zonnestelsel (geen woordspeling bedoeld) het meest efficiënt is:

- verwarm de lucht van de VMC uit het water van de ballon zodra deze op temperatuur is

-idem maar van het paneel na de ballon te hebben verwarmd: in dit geval hebben we ook 2 opties:

- open het circuit in de richting van de diffuser terwijl u de ballon in het circuit laat of sluit het circuit van de ballon.

Dan valt nog te bezien of de diffuser bij de verse luchtinlaat van de VMC of bij de uitlaat van de verwarmde luchtlucht van deze laatste wordt geplaatst: in het geval van een VMC met bypass-inlaat of uitlaat nee niet belangrijk in de zomer, maar wat is in de winter de meest effectieve positie?
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 11/08/10, 01:01

Het probleem is niet de bepaling van de details, maar de grootte van het volume van de aarde voor de Provençaalse put of het oppervlak van thermische zonnecollectoren die nodig zijn in de winter !!
Het is heel erg superieur aan een zonneboiler !!!
behalve hyper geïsoleerd huis.
Indien verkeerd berekend, gegarandeerd falen !!
0 x
netshaman
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 532
Inschrijving: 15/11/08, 12:57
x 2




par netshaman » 11/08/10, 08:58

Om een ​​beetje lucht een paar graden te verwarmen, is er meer kracht nodig dan om het water in een ballon te verwarmen?
Strange.
Maar in dit geval, welke berekeningsmethode moet ik toepassen?
Wiskunde is niet mijn kracht.
Om bijvoorbeeld 250 liter water te verwarmen, volstaat een paneel volgens de installateur en dit paneel heeft een oppervlakte van 2.50 m².
Mijn huis ligt op het zuidwesten en bevindt zich op deze coördinaten:

44.51 N, 0.99 E

Volgens de site ines is de globale bestraling op deze locatie 4013 wh / m² / dag
Als het paneel op een hoek van 58 ° staat, denk ik dat het goed moet zijn.


Volgens deze site: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps/radmonth.php? En = & europe =
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 11/08/10, 18:07

Om een ​​beetje lucht een paar graden te verwarmen, is er meer kracht nodig dan om het water in een ballon te verwarmen?
Strange. ..
Wiskunde is niet mijn kracht.

Het is natuurkunde en wiskunde beschrijft de realiteit, en wiskunde is des te gecompliceerder omdat het systeem eenvoudig genoeg is om het met grote precisie te kunnen beschrijven !!!

Vereenvoudigde wiskunde:
Hoeveel m3 is er bij elke 1,3 kg lucht ???
typisch 100m3 dus 130 kg vergelijkbaar met de 100 liter van de ballon !!
Bovendien heeft het huis muren (met verliezen!) Waardoor ze tientallen tonnen kunnen verwarmen met lucht en daarom is deze lucht moeilijker te verwarmen met de muren rondom!
Bovendien geeft het grote oppervlak van wanden met thermische verliezen thermische verliezen om te compenseren door verwarming en daarom vereist het verwarmen van een huis veel meer energie dan de ballon !!!! (de verhouding van de externe oppervlakken van de ballon en de muren geeft een ruw idee van de verliesratio) !!
Te verwarmen: 4013 wh / m² / dag, in zomer en zon of in winter en wolken ??
Helemaal niet hetzelfde !!
Een typisch huis met een slechte gebruikelijke isolatie heeft ongeveer 10 kW verwarmingsvermogen nodig, of 10x24=240 kWh/dag vergeleken met 4,013 kWh/dag van de tank!!
Daarom is er 240/4 = 60 keer meer of 60x2,5 = 150m2 zonnepaneel nodig om in de winter door ernstige kou te verwarmen !!!
Als het huis zeer goed geïsoleerd is, kunt u het delen door 10, verwarmd met een 1KW-fornuis, heel, heel weinig !!
Deze pifometrische beoordeling identificeert het probleem, maar lost het niet geldig op !!
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 11/08/10, 19:29

Ik heb een fout gemaakt wegens gebrek aan aandacht, ik ben de m2 in de 4,013KWh / m2 / dag vergeten en daarom slechts 60m2, geen 150m2.
Wiskunde vereist aandacht en zorg.
Maar thuis, bij -18 ° C buiten, ben ik blij dat mijn ketel indien nodig 25KW levert en geen 10KW, want ik zou het erg koud hebben gehad!
Aan de andere kant, omdat de zon maximaal 1KW per m2 optimaal levert, vereist de 4,013KWh / m2 / dag 4 uur zon met 100% efficiëntie, en bij 50% duurt het 8 uur loodrechte zon.
Dus deze waarde is een maximum in de zomer en in de winter kan het veel minder doen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 11/08/10, 19:30

de zonnepanelen die alleen maar warm water leveren maken me aan het lachen: het is te veel in de zomer en we weten niet wat we ermee moeten doen

het doet niet genoeg in de winter, dus het maakt een zeer lage energiebesparing en het is niet winstgevend

er zijn echter tijden van het jaar waarin het meer vermogen heeft dan nodig is voor warm water en waar er behoefte is aan verwarming: het maakt niet uit of het voldoende is, tik om te profiteren van deze gratis warmte en het systeem een ​​beetje winstgevend te maken
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 387 gasten