Behandeling (emailleren?) Van een ballon warmtewisselaar?

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 14/12/07, 17:12

Ah goede vraag, ik ga meteen kijken!

Het lijkt erop dat ik een vastgeschroefde plaat heb gezien... Ik zal het zo meteen bevestigen of ontkennen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 14/12/07, 17:21

Beeld
et
Beeld

Oké dan, zoals we zien op deze 2 foto's.

De onderste wisselaar is makkelijk afneembaar (plaat vastgeschroefd, vandaar de Ritstrekker op het deksel zie 2e foto links van de vaas) maar aan de bovenste wisselaar zit helemaal niets (ik heb de isolatie echter niet verwijderd).

Vreemd nee? :schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 14/12/07, 17:27

Heeft u 2 wisselaars op uw ballon?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 14/12/07, 17:29

Wel, ja! Het is een oude geëmailleerde zonnetank (slechts aan één kant en niet de rechter uitsparing) met dubbele wisselaars. De vriend die hem aan mij heeft verkocht, vertelde me net dat hij geen dubbele emaillering had...vandaar mijn langdurige corrosieprobleem...

Het lijkt erop dat je de bewerking niet hebt gevolgd...

Hier staan ​​alle plannen: https://www.econologie.com/forums/schema-cha ... t4266.html
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 14/12/07, 17:37

Christophe schreef:Maar chatam, de wisselaar is aan de binnenkant niet geëmailleerd...dus mijn probleem als dat wel zo was, zou geen probleem zijn : Cheesy:


Ah, ik begreep het tegenovergestelde: als het aan de buitenkant "geëmailleerd" is, is het gewoon "emailachtige" verf (veel minder hard dan echt email)

Je moet al weten welk type water je hebt: als het kalksteen is, kun je er zeker van zijn dat de muren al bedekt zijn met een laag kalksteen, die, zoals iedereen weet, kristalliseert bij ~65°C, dus voor de tank corrosie zal erg langzaam zijn. Als het zuur is, dan...
Voor zover ik weet is er al een originele opofferingsanode bij de wisselaar ... Bij mijn ouders die een zonneboiler (met elektrische weerstand voor de winter) van 30ans hebben, is de stalen tank oorsprong, uiterlijk als nieuw (hard water) ...
Ik zie dat je een mengsel van messing/koper/gegalvaniseerd staal hebt: let op deze samenstellingen, want soms eet het messing het gegalvaniseerde in een zeer korte tijd op (ik heb het zelf opgemerkt: 2 vingers verwijderd van een mooie overstroming omdat de gegalvaniseerde pijp met gedeeltelijke schroefdraad in contact met koper was bijna verdwenen!) :schok:
Dernière édition par Chatham de 14 / 12 / 07, 17: 44, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 14/12/07, 17:42

Maak je ding ingewikkeld. Waar is de warmwaterreserve?
Als u ooit een platenwisselaar toevoegt, is het niet nodig om een ​​circulatiepomp toe te voegen, het secundaire circuit kan als thermosifon werken als de wisselaar lager is dan de tank.
Ik heb 2 tanks van 1000 liter laten opblazen door corrosie. Ik heb mijn lesje geleerd en geïnvesteerd in een roestvrijstalen exemplaar met ook een roestvrijstalen wisselaar. Sindsdien ben ik rustig.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 14/12/07, 17:48

Cuicui schreef:Maak je ding ingewikkeld. Waar is de warmwaterreserve?


Het is niet nodig om ECS te reserveren, alles gaat "direct".

Ingewikkeld nee maar “origineel” (of beter gezegd niet banaal) ja.

Wil je niet naar het diagram kijken om mij een plezier te doen? Zie link hierboven...

Je begrijpt het belang van mijn montage...

Cuicui schreef:Ik heb 2 tanks van 1000 liter laten opblazen door corrosie. Ik heb mijn lesje geleerd en geïnvesteerd in een roestvrijstalen exemplaar met ook een roestvrijstalen wisselaar. Sindsdien ben ik rustig.


Hoe lang duurde het om "gepoft" te worden en op welke delen?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 14/12/07, 17:57

Chatham schreef:Ah, ik begreep het tegenovergestelde: als het aan de buitenkant "geëmailleerd" is, is het gewoon "emailachtige" verf (veel minder hard dan echt email)


Nou, het is geëmailleerd aan de buitenkant van de wisselaar die zich in de tank bevindt... SWW-zijde in een NORMAAL geheel, maar mijn montage is OMGEKEERD.

Kijk naar het montageschema, je zult het snel begrijpen!

https://www.econologie.com/forums/schema-cha ... t4266.html of direct: https://www.econologie.com/photo/montage ... e_bois.gif

Chatham schreef:Je moet al weten welk type water je hebt: als het kalksteen is, kun je er zeker van zijn dat de muren al bedekt zijn met een laag kalksteen, die, zoals iedereen weet, kristalliseert bij ~65°C, dus voor de tank corrosie zal erg langzaam zijn. Als het zuur is, dan...


De tank staat niet in contact met het tapwater... en is in ieder geval geëmailleerd, maar blijkbaar slechts aan één kant (niet de juiste in MIJN geval) :D

Voor het water denk ik dat het noch (te) zuur noch (te) kalksteen is omdat:
a) de ECS-buis die ik heb doorgesneden om in de bypass te plaatsen, had helemaal geen schaal
b) het werd ook helemaal niet "opgegeten" door de zuurgraad, terwijl de professionals het gebruik van koper voor het tapwater sterk afraden...

Chatham schreef:Voor zover ik weet is er al een originele opofferingsanode bij de wisselaar ... Bij mijn ouders die een zonneboiler (met elektrische weerstand voor de winter) van 30ans hebben, is de stalen tank oorsprong, uiterlijk als nieuw (hard water) ...


Maakt het uiterlijke aspect weinig uit?
Het moet hetzelfde type uitrusting zijn, op dat moment was er geen bcp-fabrikant van zonne-energie (de bal dateert uit 1979).

Er zijn 2 magnesiumelektroden, maar omdat ze zich nu aan de "verwarmende" kant bevinden, hebben ze geen nut... (ik hoop dat ze geen "tegeneffect" zullen hebben).

Je ziet er één (nou ja, de dop) in lijn met de bovenste wisselaar, op ongeveer 15 cm afstand.

Chatham schreef:Ik zie dat je een mengsel van messing/koper/gegalvaniseerd staal hebt: let op deze samenstellingen, want soms eet het messing het gegalvaniseerde in een zeer korte tijd op (ik heb het zelf opgemerkt: 2 vingers verwijderd van een mooie overstroming omdat de gegalvaniseerde pijp met gedeeltelijke schroefdraad in contact met koper was bijna verdwenen!) :schok:


Dun, dat wist ik niet ... maar hey, het zit op het "verwarmingscircuit", dus het is niet erg belangrijk als er geen galva meer is ... tenzij je het rond hebt over de hele buis en niet alleen van de galva-laag? :schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lapin
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 823
Inschrijving: 22/07/05, 23:50
x 2




par Lapin » 14/12/07, 18:34

Nou, mijn wisselaar is gemaakt van staal...Ik begrijp je idee om koper op...koper te plaatsen niet echt

Beeld

Het idee is om geen koper op koper te leggen, maar koper
op staal. Zoals galvaniseren, maar dan koud en met
koper .

Terwijl het passeert, wordt het koper op het staal afgezet en vervangt het ijzer het
Er is een manier om dit op een meer academische manier uit te leggen, maar
Ik laat dit plezier over aan anderen die beter geïnformeerd en slimmer zijn dan ik.
: Cheesy:
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 14/12/07, 20:00

Dag

Uw stalen wisselaar aan welke kant vreest u corrosie?

Ik veronderstel dat je aan de buitenkant degene bent die in contact komt met water, aan de binnenkant kun je een vloeistof plaatsen die is gestabiliseerd met een antioxidant, zoals we gebruiken in auto's met behandeld water.
de buitenkant dat je in de tank veel moeite zult hebben om dit probleem op te lossen, een goede emaille gaat ongeveer 4 jaar mee en zelfs dan krijg je roodachtig water dat je tweede tank vervuilt,
Een tank die goed gemaakt is, van binnen verglaasd, gaat maximaal 15 jaar mee in water dat niet te agressief is en op voorwaarde dat je de grote magnesiumelektrode na 10 jaar gebruik vervangt
de wisselaar moet van roestvrij staal of koper zijn (in mijn geval is het koper) Externe freon en intern sanitair water)

Andre
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 133-gasten