Maak gezuurd brood

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13738
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1528
Neem contact op met:

Re: Maak gezuurd brood




par izentrop » 16/10/23, 11:06

Christophe schreef:Waarom geef je niet toe dat je chocolade in je brooddeeg hebt gedaan? : Mrgreen:

Het is geen schande hé!!
De vanaf het begin ingemixte noten geven deze donkere kleur.

Dit jaar is de walnotenoogst laag, met minstens 80% verlies als gevolg schil vliegen . Eerste jaar waarin het ook wordt ontwikkeld.

Ik verzamel alle noten en bereik ze om als vuurstarter te dienen. We zullen zien of het voldoende droogt, anders maken we een vuurpot : Wink:
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13738
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1528
Neem contact op met:

Re: Maak gezuurd brood




par izentrop » 22/11/23, 21:27

Sommigen zeggen dat het 15 dagen duurt om een ​​zuurdesem te starten...

Een zuurdesemstarter starten in minder dan 2 dagen is mogelijk, ik heb het net ervaren...
Zo actief als degene die ik al enkele jaren volhoud, zoals blijkt uit het brood dat vanmorgen uit de oven kwam, even goed gerezen als gewoonlijk...

Het recept zonder een kruimeltje weg te gooien:

- 20 gram volkoren meel uit mijn molen (steenmolen), van biologische tarwe geoogst in 2023. Versheid moet belangrijk zijn.
- een snufje lokale honing, heel weinig om micro-organismen te voorzien zonder teveel suiker toe te voegen.
- 20 g niet-gechloreerd kraanwater (container minstens 1 uur open laten staan).
Alles goed gemengd in een gesloten terrinepot van 15 cl en vervolgens op een plank in de kast geplaatst waar de doos staat. De temperatuur is constant op ~24°.
Je kunt een elastiekje om de pot doen om het niveau te markeren.

- 24 uur later was het volume al verdubbeld.
- Toevoeging van 20 gram van hetzelfde meel en 20 gram water.

- 6 tot 12 uur later was het volume verdubbeld.
Ik plaats het direct op de bodem en onderkant van de koelkast (~2°)
- 2 dagen later haal ik 50 gram eruit om mijn gebruikelijke brood met lange gisting te maken.
Bij lage inenting, met zuurdesem uit de koelkast, bewaard bij minder dan 4°, heb ik zelfs gedurende 10 dagen nog steeds een duur van 8 tot 10 uur bij kamertemperatuur (~20°)

Ik ververs de zuurdesem voor de volgende tijd:
Er zat nog 25 gram in de pot en ik voegde 25 gram bloem en dezelfde hoeveelheid water toe...

- 3 uur later bij kamertemperatuur was het praktisch verdubbeld, zet het direct terug onder in de koelkast
IMG_20231120_085530.jpg
IMG_20231120_085530.jpg (335.58 KB) keer bekeken 650
1 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Maak gezuurd brood




par Janic » 23/11/23, 07:32

izmentor
van biologische tarwe geoogst in 2023.
mijn god wat een gruwel! Biologische tarwe geteeld zonder pesticiden of synthetische herbiciden, zelfs geen glyfosaat? Hij draait zijn jas om de bouzo izmentrop, ook al betekent dit dat hij de sponsors van zijn sekte mishaagt. Oooh die ondeugende! :onheil:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
plasmanu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2847
Inschrijving: 21/11/04, 06:05
Plaats: Het viilleduct van Lavilledieu 07170
x 180

Re: Maak gezuurd brood




par plasmanu » 23/11/23, 07:50

Ik zou graag willen weten wat de prijs per kilo biologische tarwe is in vergelijking met conventionele tarwe.
Dat moet schrikken zijn, berekend per sneetje brood.

Mijn ouders maakten altijd eens per week zuurdesembrood toen ik opgroeide.
Mama wilde in de babykom kneden, maar het is heel moeilijk en ze vergat het zout te vaak. Gelukkig was papa er
0 x
"Om Evil niet te zien, niet om Evil te horen, niet om Evil te spreken" 3 kleine aapjes Mizaru
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13738
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1528
Neem contact op met:

Re: Maak gezuurd brood




par izentrop » 23/11/23, 09:13

Ik heb het voor 50 cent van een neefje gekregen, anders te duur in biologische winkels.
plasmanu schreef: ze vergat het zout te vaak.
Het is lang geleden dat mij dit is overkomen, sterker nog, het is niet goed :frons:

Zout moet bepaalde micro-organismen remmen, zoutvrij dieetbrood wordt zeker gemaakt met gist :? : Mrgreen:
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Maak gezuurd brood




par Janic » 23/11/23, 09:54

izmentop
anders te duur in biologische winkels.
idiote redenering zoals gebruikelijk onder onwetende mensen. Biologisch geteelde tarwe is 'levendiger' en completer dan de industriële tarwe waar Izy dol op is door het te promoten, maar die hij misleidt door voor biologische producten te gaan die hij betwist, de hypocriet. En dan klaagt hij dat de boeren niet hun eerlijke prijs krijgen, terwijl de agrobios hen wel de eerlijke prijs betalen! Maar denken is niet een van zijn mentale eigenschappen!
Net als de vaccins ben ik er bijna zeker van dat we deze boosters die de HAS blijft aanbevelen niet krijgen; ondanks de herhaalde mislukkingen van deze grappenmakerij.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13738
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1528
Neem contact op met:

Re: Maak gezuurd brood




par izentrop » 23/11/23, 10:22

In werkelijkheid verkopen ze in biologische winkels zachte kiemtarwe, geen broodtarwe, ze verkopen alleen de bloem.

Anders verkopen maar weinig biologische boerderijen tarwe in bulk aan particulieren. Degenen die een winkel hebben, verkopen ook meel, wat veel winstgevender is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
plasmanu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2847
Inschrijving: 21/11/04, 06:05
Plaats: Het viilleduct van Lavilledieu 07170
x 180

Re: Maak gezuurd brood




par plasmanu » 23/11/23, 12:35

Zonder indiscretie... Woont uw neef ver weg?
Ik heb mijn kip die goede tarwe eist en om te voorkomen dat je neef verhongert als hij biologisch verkoopt voor 0,5€/kg.
Ik ga met de fiets vanwege de ecologische voetafdruk, maar ik steek nooit de Loire of de 45e breedtegraad over: het is daar te verrot en zelfs bij mooi weer is de lucht grijs: perfect voor tarwe. 10 meter na de poort gaan is vals spelen : Mrgreen: zij ontwortelden de wijnstokken om tarwe te maken
0 x
"Om Evil niet te zien, niet om Evil te horen, niet om Evil te spreken" 3 kleine aapjes Mizaru
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13738
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1528
Neem contact op met:

Re: Maak gezuurd brood




par izentrop » 23/11/23, 16:18

In de buurt van Roye in de jaren 80.
Hoe dan ook, alles is al naar de handelaar gegaan. Terwijl hij zijn zaad maakt, heeft hij wat sorteerresten bewaard voor mijn kippen. Die zijn er ook niet meer.
0 x
Avatar de l'utilisateur
plasmanu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2847
Inschrijving: 21/11/04, 06:05
Plaats: Het viilleduct van Lavilledieu 07170
x 180

Re: Maak gezuurd brood




par plasmanu » 23/11/23, 17:13

Gelukkige kippen : Mrgreen:
Als ik haar het veld in laat gaan, is ze op de kermis. Maar na de oogst is het Kerstmis, omdat er overal zoveel op de grond liggen
0 x
"Om Evil niet te zien, niet om Evil te horen, niet om Evil te spreken" 3 kleine aapjes Mizaru

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 119-gasten