Maak gezuurd brood

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Maak gezuurd brood




par Christophe » 16/10/22, 10:42

Aanstaande zondag 16 oktober is het Wereldbrooddag.
En Madame Lesage houdt van lekker brood! 1977, ontmoeting met deze atypische bakker die ook graag een drankje drinkt met haar klanten. Een reportage van Pierre Bonte uitgezonden op het programma “La lorgnette”.


0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Maak gezuurd brood




par izentrop » 02/11/22, 10:12

Ik heb niet de gewoonte om je eeuwige onzin op te pikken, maar daar...
Obamot schreef:
izentrop schreef:
Obamot schreef:Izy had walnoten gebakken en veranderde hun waardevolle (levensreddende) essentiële vetzuren in dodelijke "TRANS"-vetzuren
Poeh poeh poeh...
Ik bak mijn walnotenbrood op 180°, wat de kwaliteit van de lipiden niet verandert
Dit is nog een bewijs dat je verkeerd informeert en dit op verschillende HS-berichten. Goed geïnformeerde wetenschappelijke kringen geloven het tegenovergestelde: ofwel dat oliën die meervoudig onverzadigde vetzuren bevatten niet mogen worden verwarmd tot meer dan 40°C...
Eerst :
Koolzaad-, walnoot-, hazelnoot-, lijnzaadolie... zijn over het algemeen zeer goed voor de gezondheid, maar moeten bij het koken worden beperkt of zelfs vermeden. Waarom ? Deze oliën zijn rijk aan onverzadigde vetzuren en hebben: een laag rookpunt (rond 110°C). Als je deze oliën gebruikt bij het koken, kunnen de onverzadigde vetzuren denatureren en kankerverwekkende verbindingen vormen, maar ook transvetzuren, die beide schadelijk zijn voor de gezondheid.
https://www.mgc-prevention.fr/matieres- ... -cuisiner/

Seconde:Het is geen olie maar hele noten in een brood...
De baktemperatuur van het brood is van binnen niet hoger dan 100°, vooral omdat het mijne erg gehydrateerd is en nog aan het einde van het bakken is. https://www.bloc-notes-culinaire.com/20 ... sucre.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Maak gezuurd brood




par Obamot » 02/11/22, 14:25

In jouw geval ontneem je jezelf wat je het meest nodig hebt: wat nodig is om je ontstekingsdrempel te verlagen (+ al het andere)

Ten eerste, als we fair play zijn, kappen we het hoofdgedeelte van het citaat niet af en plaatsen we de link erop : Arrowd:
bistro/bistro-voor-gesprekken-off-topic-t16793-30.html#p515129

Obamot schreef:Na deze wanhoop om takken in te halen die nooit eindigen: gezondheids-vervuiling-preventie / begrip-vaccins-en-wetenschappelijke-advies-doelstellingen-t16933-3040.html # p515125
izentrop schreef:
Obamot schreef:Izy had walnoten gebakken en veranderde hun waardevolle (levensreddende) essentiële vetzuren in dodelijke "TRANS"-vetzuren
Poeh poeh poeh...
Ik bak mijn walnotenbrood op 180°, wat de kwaliteit van de lipiden niet verandert

[Bron van Izy's intox: “Catherine Gendreau, redacteur Canal Vie”]
Dit is nog een bewijs dat je verkeerd informeert en dit op verschillende HS-berichten. Goed geïnformeerde wetenschappelijke kringen geloven het tegenovergestelde: ofwel dat oliën die meervoudig onverzadigde vetzuren bevatten niet mogen worden verwarmd tot meer dan 40°C met het risico ze te verslechteren (daarom staat iedereen erop dat ze onder deze drempel moeten worden gehouden, ervaring opgedaan: een olie die op mooie zomerdagen buiten de koelkast wordt bewaard, wordt in minder dan twee dagen ranzig...)

Je kunt niet voorkomen dat je onzin kopieert en plakt, waarvan je door je incompetentie de aard ervan niet kunt ontdekken.
“TRANS”-vetzuren komen voor in gehydrogeneerde oliën, maar niet alleen!

transvetzuren kunnen zich ook vormen bij het verhitten en koken van plantaardige oliën bij hoge temperaturen of tijdens industriële transformatieprocessen of tijdens huishoudelijk gebruik van deze oliën.
Overheidsbron: HANDVATTEN https://www.anses.fr/fr/content/les-acides-gras-trans
Ik neem dan uw argument zoals het is na het corrigeren van uw fout:
izentrop schreef: verhit tot een zeer hoge temperatuur, verandert de vloeibare olie [...] in halfvast vet
: Arrowd: : Arrowd: : Arrowd:
Wikipedia schreef:En zij [de “TRANS” vetzuren] hebben een andere ruimtelijke geometrie: in moleculen van transvetzuren zijn de dubbele bindingen tussen koolstofatomen (kenmerkend voor alle onverzadigde vetzuren) in trans-configuratie in plaats van in cis-configuratie, waardoor ze eerder recht zijn in plaats van gebogen.

Deze functie maakt ze minder vloeibaar
en geeft ze een hogere smelttemperatuur dan de cis-vorm: ze zijn daarom vaster bij kamertemperatuur dat is een eigenschap waarnaar de voedingsindustrie zoekt, met name voor de bereiding van margarines. Ze verminderen ook de vloeibaarheid van het membraan als ze worden geïntegreerd in de lipidedubbellaag.
En om te weten bij welke temperatuur het gebeurt, het is eenvoudig en heel weinig, kijk maar naar de olijfolie die ook in de winter bij kamertemperatuur kan bevriezen... Dus "hoge temperatuur” is GEEN criterium voor de aanwezigheid van “vetzuren” TRANS” maar is slechts een marker van denaturatie. Dit is in ieder geval niet het ultieme bewijs dat het schadelijk zou zijn voor de gezondheid...

Daarom staat op de flessen kwaliteitsolie vermeld:
— dat ze gekoeld moeten worden zodra de fles is geopend, anders zullen ze bedervenCISvoelt..
— of ze al dan niet koud zijn geëxtraheerd, wat in dat geval garandeert dat ze niet worden gedenatureerd.
Het kost daarom heel weinig om over te schakelen naar de CIS-vorm of naar denaturatie, als ze gewoon denatureren door ze te laten oxideren, dit bewijst dat ze kwetsbaar zijn, zal ik je laten zien of je oven op 180 ° C voldoende is om te worden geclassificeerd in de "hoge temperaturen” (of niet) maar aangezien je een geweldige komiek bent, zou je kunnen proberen een bad te nemen met walnotenolie die op deze temperatuur is gebracht, en ons vertellen wat er in je zou blijven na zo’n behandeling, zoals na de 30 tot 40 minuten van noten in de oven. Ik weet zeker dat je van gedachten zou veranderen.

In werkelijkheid dus: hoe meer je kookt, hoe meer je "gekookt" bent. (en dit is gewoon weer een aflevering van je verkeerde informatie:

want je zult daarna ook een andere manier vinden om te ontkennen... ik twijfel er niet aan)
Wat je hebt gezapt is de rood en geel gemarkeerde tekst, alleen dat... Dus (om het kort te maken):

1) je begint met te zeggen 180°C en dan 100°C. Ik geloof het niet, en er is niets om het te bevestigen, en zelfs toe te geven dat het waar is,

2) het is ruim boven de 40°C en mag niet worden overschreden... om vervolgens de 'β-metabolische oxidatie (of Lynen-spiraal...)

3) De hygrometriesnelheid van brood is bla-bla-bla! Het is niet meer "thermische isolator" dan droger brood, integendeel, ik moest er het meest om lachen: wat is de R=0 van 2 cm brood voor jou? Beeld Beeld Beeld et ...

4) het feit dat deze meervoudig onverzadigde vetzuren in de noten zitten verandert daar niets aan, alleen de temperatuur is relevant.

In detail, verschillende wetenschappelijke studies exploderen je redenering AT THE NUT...

7569D98D-947F-4BAF-8E7A-863386B0CF20.jpeg
0C840AD8-84EC-4E10-9ABB-FDA6369AB554.jpeg
E275D74E-BF3C-4A38-8454-4B7178FA0FAE.jpeg
74ED7F4A-3067-4C01-BF2C-3712604E7413.jpeg
74ED7F4A-3067-4C01-BF2C-3712604E7413.jpeg (404.21 Kio) Consulté 1651 fois
https://pastel.archives-ouvertes.fr/pas ... 6/document

Dus onzin, er is alleen de jouwe, overgenomen van "pro-industry" links die zijn ingehaald door al het serieuze werk => Prullenbak

Zoals ik al heb gesuggereerd, weerhoudt niets u ervan uw brood te bakken en uw noten van onderaf in te brengen nadat het is afgekoeld.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9844
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Maak gezuurd brood




par sicetaitsimple » 02/11/22, 14:59

Kom op, ik kopieer mijn bericht van 19-04-21 op deze draad:

door sicetaitsimple »19 / 04 / 21, 15: 15

We dromen ... ik vat samen:
- over een best gaaf onderwerp, Izentrop neemt de moeite om een ​​eenvoudige en goed uitgevoerde video te maken die laat zien hoe hij zijn brood maakt
- daarop komt de ander en adviseert hem na een geruststellende boodschap enerzijds om 6 keer minder brood per dag te eten en anderzijds om er geen noten in te doen, die "giftige" verbindingen en irriterende stoffen produceren.
-En dan gaat het op een lolly met de buik van herkauwers, ...
- Om te eindigen met "Ik was mijn handen".

En eet goed uw ingevroren noten en vermijd vervuiling van de weinige onderwerpen die onderwerp van uitwisseling blijven, ook al erkennen we uw expertise op het gebied van "giftig en irriterend".


Ik dacht dat je je handen ervan afwast, en nu geef je ons bijna 10 schermen?
Je moet behandeld worden!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Maak gezuurd brood




par Obamot » 02/11/22, 15:24

Je hebt gelijk...





TDC
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Maak gezuurd brood




par izentrop » 10/10/23, 12:01

Zoals mij werd gevraagd, heb ik deze video opnieuw gemaakt, die meer overeenkomt met het "alledaagse" brood van vandaag.

Mijn bijna dagelijkse brood wordt elke 2 tot 3 dagen gemaakt.

Volkorenmeel, rijker aan eiwitten en mineralen, vereist een lange gisting, met natuurlijk zuurdesem dat melkfermenten bevat, om een ​​goede spijsvertering te verkrijgen.
Zie de uitleg van PAUL ROCHET:



Het maken van een natuurlijke vloeibare zuurdesem, met alleen volkorenmeel en water, duurt ongeveer 5 dagen, uitgelegd aan het begin van de video door PAUL ROCHET.

muziek:
Het ritme van de natuur
Olexy
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Maak gezuurd brood




par Christophe » 10/10/23, 12:42

Oh ja, je bent een pure izi, begin je helemaal met zaden?

Bravo!

Aan de andere kant, waarom de schimmel? Broden in mallen zijn vaak compacter (volgens jouw video lijkt het nogal compact).

Een lekker brood is niet beter, het ademt, zwelt en kookt beter, toch?

ps: heb je ooit bier geprobeerd? : Mrgreen:
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Maak gezuurd brood




par izentrop » 10/10/23, 13:36

De kruimel is zacht. Het mist gewoon de knapperigheid... mijn vrouw mist het soms als ze bij het ontbijt haar toast in de broodrooster doet.
Bij een lange melkzuurgisting worden de gluten volledig gedeconstrueerd, hoe vaker je het deeg hanteert, hoe minder het zal rijzen.

En dan weet je dat gepensioneerden altijd overweldigd zijn... door de vorm heb ik niet meer dan 5 minuten nodig om het deeg te bereiden... het enige dat overblijft is het in de vorm en in de oven te doen vlak voordat ik naar bed ga. .. oven geprogrammeerd voor brood dat een uur voor het ontbijt wordt gebakken. : Wink:

Het moet een verfijnder meel bevatten en ik vermoed een zuurdesem met meer gist dan bacteriën?
Veel mensen worden dit soort werk vrij snel beu...
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Maak gezuurd brood




par izentrop » 15/10/23, 11:30

Nu mijn keuken het toelaat, maar wanneer is er meer werk? : Wink:
Ik heb een brood gemaakt volgens de methode van Will, behalve de gistingstijd om 10 uur in plaats van 6 uur, 50 gram vloeibaar zuurdesem, 525 gram versgemalen volkorenmeel, 420 gram water, 50 gram gemalen walnoten.
Ik heb mijn zuurdesem bijgevuld voordat ik ging mixen, zoals ik gewoonlijk deed.
het deeg bleef plakkerig ondanks 3 reeksen flappen, waarbij veel bloem werd toegevoegd met een zeef, zelfs bij de laatste vormgeving om 10 uur.
Vergeleken met mijn gebruikelijke brood zonder kneden is de kruim dichter. De korst is iets knapperiger en uiteindelijk niet erg dik.
Het filmpje van Will

IMG_20231015_104623.jpg
IMG_20231015_104623.jpg (280.95 KB) keer bekeken 651
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Maak gezuurd brood




par Christophe » 16/10/23, 09:18

Waarom geef je niet toe dat je chocolade in je brooddeeg hebt gedaan? : Mrgreen:

Het is geen schande hé!!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 215-gasten