Oko-ketelverbruik

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
patrice42440
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 62
Inschrijving: 24/09/14, 16:27

Oko-ketelverbruik




par patrice42440 » 17/11/14, 16:31

Bonjour à tous
een domme vraag zeker, maar zelfs mijn technicus Okofen kon het niet beantwoorden ...
Wat is het maximale gewicht van korrels die bij elke navulling worden opgezogen?
Voor de duidelijkheid: de ketel laadt een buffertank automatisch op door aanzuiging.
In gematigde periodes is de mijne geprogrammeerd om dit elke avond om 20 uur te doen, maar hij laadt alleen op wat hij heeft verbruikt totdat de "buffer" -silo vol is.
In koude periodes kan op elk moment worden getankt, wanneer de buffersilo leeg is.
En het is dit gewicht van korrels dat ik wil weten!
Dank u bij voorbaat
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 17/11/14, 20:16

De vraag naar de capaciteit van de hopper is de ene of de andere keer gesteld.

Ik heb nooit informatie gevonden aan de kant van Okofen.

En ik weet het ook niet forumdie de moeite nam om te legen om te wegen ...

Maar zoals je heel goed hebt begrepen, is de hoeveelheid niet stabiel:

- de ketel vult elke dag op het geprogrammeerde tijdstip tot het niveau van de sensor

- in periodes van extreme kou is deze hoeveelheid ongeveer genoeg voor 12 uur, dus we zijn stil tot de volgende ochtend

- dan vult de ketel zich op het geplande tijdstip ...

dus de hoeveelheid hangt ervan af!
0 x
Avatar de l'utilisateur
manet42
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 631
Inschrijving: 22/11/08, 17:40
Plaats: Lotharingen




par manet42 » 17/11/14, 22:06

In de doc van de smart, staat er, capaciteit van de tussentrechter: 22 kg granulaat.
voor andere ketels, nog nooit gezien.
Ik had voor mijn PES 15 de capaciteit geschat op 30 kg ?.
0 x
Voortdurend proberen, we eindelijk slagen. Dus meer het niet lukt, hoe groter de kans is dat het werkt.
patrice42440
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 62
Inschrijving: 24/09/14, 16:27




par patrice42440 » 18/11/14, 06:41

Dat is jammer! in feite werk ik thuis en hoor ik elke keer dat de turbine start (overdag!).
Ik had een inschatting kunnen maken van het verbruikte pellets per uur (tussen 20 uur "bijvultijd" en 16 uur gisteren, een volledige vultijd.
Hoe dan ook, ik blijf zoeken ...
Dankjewel
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 18/11/14, 07:12

Ik had in mijn eerste seizoen de branderschroef voorzien van een fietsteller en ik kalibreerde de relatie km = kg pellets door het volume in de buffertank van de ketel te meten. Ik moet ergens een Excel-bord hebben. Ik zal kijken of ik het vind.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
manet42
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 631
Inschrijving: 22/11/08, 17:40
Plaats: Lotharingen




par manet42 » 18/11/14, 10:03

Ter indicatie, op dit moment heb ik maar één "supplement" vulling om 20 uur, het duurt ongeveer 2 minuten.
Ik sta bij u thuis verbaasd van een "volle" vulling vanaf 16 uur. U zou de hele tussenliggende silo hebben opgebruikt! ...?
0 x
Voortdurend proberen, we eindelijk slagen. Dus meer het niet lukt, hoe groter de kans is dat het werkt.
patrice42440
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 62
Inschrijving: 24/09/14, 16:27




par patrice42440 » 18/11/14, 10:49

Absoluut Manet42 !!! dat is ook wat mij verbaast!
Tegelijkertijd gaat mijn huis over 320m2 en het wordt hier warm op hoogte 700m ...
Momenteel vult het 20h aan en vult het 16h30 ongeveer volledig op (dit is het geval voor 2 dagen).
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 18/11/14, 11:16

de dagelijkse tank maakt ongeveer 55kg pellets, maar het herstel vindt plaats op een theoretisch verbruikt volume (het aantal omwentelingen van de schroef geteld) en moet een veiligheidsmarge bevatten om niet naar de bodem van de tank te gaan, daarom onmogelijk om het exacte verbruik te zeggen wanneer geforceerd vullen wordt gevraagd.
Ik heb mijn waarden gevonden:
thuis op een PE15 is de binnendiameter van de dagelijkse tank 37cm. Ik had gekalibreerd door het aantal windingen van de branderschroef over verschillende periodes te meten en door te meten hoeveel cm het niveau in de tank was gedaald. de aangekondigde 55kgs zijn zeker de hele tank inclusief de kegel of anders op een andere ketel. het cilindrische deel maakt me liever over 60L of ongeveer 40kg korrels.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
patrice42440
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 62
Inschrijving: 24/09/14, 16:27




par patrice42440 » 21/11/14, 08:44

Mijn technicus kwam me gisteren antwoorden. Dan is op een 32 de capaciteit van de tussentrechter ongeveer 45kgs MAAR deze informatie is nutteloos voor het berekenen van het verbruik.
In feite, afgezien van de geprogrammeerde vulling die er alleen maar aan bijdraagt, wordt de "willekeurige" vulling, dus buiten de geprogrammeerde tijd, geactiveerd door een urenteller die op de schroef van de trechter wordt geplaatst die de brander voedt.
Deze tijd-trigger betekent niet dat de tussentrechter leeg is ...
Ben ik duidelijk genoeg geweest?
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 21/11/14, 09:22

ja, daarom heb ik een fietscomputer op de branderschroef geplaatst. dit is de enige manier om het verbruik te meten. de informatie kan echter beschikbaar zijn in de ketelinstellingen van recente versies. niet op de mijne.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 242-gasten