GM muggen tegen dengue zijn in de natuur ...

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062

GM muggen tegen dengue zijn in de natuur ...




par Christophe » 21/04/14, 10:29

Hoeveel generaties kan een mug in een seizoen hebben?

Brazilië zet miljoenen GGO-muggen vrij tegen knokkelkoorts

Wordt de mug het eerste genetisch gemodificeerde dier – of beter gezegd insect – dat we in de natuur tegenkomen? De vraag wordt gesteld nu Brazilië toestemming geeft voor de vrijlating van een steriele transgene mug om knokkelkoorts te bestrijden. Een nieuws dat niet alleen hoop heeft gewekt dat het deze ernstige epidemie zal bestrijden, maar ook heeft geleid tot controverse en tegenstand van veel ngo's.

(...)


http://ecologie.blog.lemonde.fr/2014/04 ... -la-dengue :schok: :|

Video: https://vimeo.com/38568661
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: GGO-muggen tegen knokkelkoorts komen in het wild voor.




par sen-no-sen » 21/04/14, 13:56

Christophe schreef:Hoeveel generaties kan een mug in een seizoen hebben?


Normaal zijn ze steriel, normaal gesproken...
Ik hoop dat ze niet steriel zullen zijn zoals de dinosaurussen van het Jurassic Park!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062




par Christophe » 21/04/14, 19:00

Normaal gesproken in theorie ja... Ik citeer bovenstaand artikel:

Want in werkelijkheid zijn muggen niet allemaal onvruchtbaar. Volgens Oxitec slaagt 3% van de transgene muggen er nog steeds in om te overleven, zelfs zonder de aanwezigheid van tetracycline. En in een vervuilde omgeving, waar dit antibioticum in afvalwater voorkomt, hebben de larven een overlevingskans van zo'n 15%, specificeert Inf'OGM.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 30/04/14, 20:07

Een uitstekend artikel, zoals gewoonlijk, van F Nicolino, hier.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: GGO-muggen tegen knokkelkoorts zijn in het wild...




par GuyGadebois » 01/10/19, 16:57

GGO-muggen broeden met hun wilde neven

In Brazilië zijn honderdduizenden transgene muggen, genetisch gemodificeerd zodat hun nakomelingen zich niet ontwikkelen, in het milieu vrijgelaten. Een studie gepubliceerd in Nature laat zien dat deze GGO-muggen vruchtbare nakomelingen hadden met wilde neven. De onderzoekers tonen daarmee de ineffectiviteit van de technologie in de strijd tegen dengue aan, maar wijzen ook op mogelijke risico's.
Volgend:
https://www.infogm.org/6859-moustiques- ... s-sauvages
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: GGO-muggen tegen knokkelkoorts zijn in het wild...




par Janic » 01/10/19, 17:47

zoals voor wilde en vaccinvirussen. Dat is gek! : Cheesy:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: GGO-muggen tegen knokkelkoorts zijn in het wild...




par Exnihiloest » 02/10/19, 16:53

Zoals elke technologie kunnen GGO's worden gebruikt voor ons grotere goed of groter ongeluk. Alles a priori veroordelen heeft geen zin. Zelfs een hamer kan worden gebruikt om iemands schoonmoeder te doden, moet de hamer worden verboden?

Toen ik voor het eerst voor werk in Frans-Guyana aankwam, kwamen de collega's die me verwelkomden terug van de begrafenis van een van hen, die was overleden aan hemorragische dengue. Onder de miljoenen anderen die de natuur ons biedt, kende ik deze onzin vóór die dag niet. Sindsdien heb ik het behouden. Brazilianen hebben gelijk als ze het proberen, en slimme milieuactivisten als ze er niet tegen zijn, terwijl we weten dat dengue in Brazilië meer dan een miljoen gevallen per jaar veroorzaakt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: GGO-muggen tegen knokkelkoorts zijn in het wild...




par GuyGadebois » 02/10/19, 16:55

Exnihiloest schreef:Zoals elke technologie kunnen GGO's worden gebruikt voor ons grotere goed of groter ongeluk. Alles a priori veroordelen heeft geen zin. Zelfs een hamer kan worden gebruikt om iemands schoonmoeder te doden, moet de hamer worden verboden?

Toen ik voor het eerst voor werk in Frans-Guyana aankwam, kwamen de collega's die me verwelkomden terug van de begrafenis van een van hen, die was overleden aan hemorragische dengue. Onder de miljoenen anderen die de natuur ons biedt, kende ik deze onzin vóór die dag niet. Sindsdien heb ik het behouden. Brazilianen hebben gelijk als ze het proberen, en slimme milieuactivisten als ze er niet tegen zijn, terwijl we weten dat dengue in Brazilië meer dan een miljoen gevallen per jaar veroorzaakt.

Beeld
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 263-gasten