Lekkende zinken goot doorboord door corrosie: waarom? Spoedreparatie en welke blijvende oplossing?

Hulp en advies voor uw echte werk in nieuwe of renovatie, binnen of buiten.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Lekkende zinken goot doorboord door corrosie: waarom? Spoedreparatie en welke blijvende oplossing?




par Christophe » 07/07/21, 11:10

Ik had al een paar jaar lekkageproblemen op sommige van mijn berggoten opgemerkt ... met name min of meer belangrijke lekkage ... maar ik was "pissig" vertrokken (het is zo om het te zeggen!). Met de hevige stormen van de afgelopen dagen besloot ik een kijkje te nemen ...

Nou, ik was nogal verrast toen ik ontdekte dat sommige goten zijn doorboord met meerdere corrosiegaten en zo dun worden dat je er doorheen kunt gaan en de goot met je vingers kunt scheuren !! :schok: :schok: :schok:

Ik denk dat het zinken goten zijn gelast met lood en/of tin... ze zijn iets minder dan 40 jaar oud en het dak is van leisteen met RVS haken. Ik zie de elektrochemische onverenigbaarheid die het zou kunnen hebben niet goed in? Ik heb heel weinig vuil in deze goot die nooit verstopt is geweest!

Dus vraag: waar komt deze corrosie vandaan? Ik begrijp het niet... Zure regen, slechte materiaalkwaliteit? :schok: :schok: :schok:

Gouttiere_descente_percée_1.jpg
Gouttiere_descente_percée_1.jpg (103.54 KiB) 7144 keer bekeken

Gouttiere_descente_percée_2.jpg
Gouttiere_descente_percée_2.jpg (326.27 KiB) 7144 keer bekeken

Gouttiere_descente_percée_3.jpg
Gouttiere_descente_percée_3.jpg (364.31 KiB) 7144 keer bekeken

Gouttiere_descente_percée_4.jpg

Gouttiere_descente_percée_5.jpg
Gouttiere_descente_percée_5.jpg (228.51 KiB) 7144 keer bekeken

Gouttiere_descente_percée_6.jpg
Gouttiere_descente_percée_6.jpg (140.03 KiB) 7144 keer bekeken



Voor het noodreparatiegedeelte heb ik de meest gecorrodeerde delen uitgesneden en een oude plastic bloempot geplateerd als ik kon (een paar kettingen, een beetje siliconenlijm). En ik heb ze bedekt met een waterdichtmakende daklijm zoals scotch Butyl ... het lijkt redelijk goed te werken ... voorlopig!

Voor de minst geïmpacteerde gaten plaats ik gewoon een kraal siliconenlijm ... het zal vasthouden wat het zal houden ...

Gouttiere_descente_percée_reparation_1.jpg


Gouttiere_descente_percée_reparation_2.jpg
Gouttiere_descente_percée_reparation_2.jpg (98.56 KiB) 7144 keer bekeken


Gouttiere_descente_percée_reparation_3.jpg
Gouttiere_descente_percée_reparation_3.jpg (263.59 KiB) 7144 keer bekeken


Ik zou vooral willen weten waar het vandaan komt en kijken of we het eventueel kunnen vermijden met een simpele tip stroomopwaarts?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14970
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4366

Re: Lekkende goot doorboord door zinkcorrosie: waarom? Spoedreparatie en welke blijvende oplossing?




par GuyGadeboisTheBack » 07/07/21, 11:16

Allereerst moet u weten wat het materiaal van uw dakgoot is.

Als het gegalvaniseerd staal is, kan het de beschermende zinklaag beschadigen, zowel tijdens het plaatsen als tijdens latere ingrepen, maar het zink degradeert om het staal te beschermen, als je zegt dat er gaten zijn, vormen ze zich niet binnen een paar maanden , afhankelijk van de dikte.

Aan de andere kant, als het zink is, beschermt het metaal zichzelf door een laag oxiden (de patina) te creëren die lichtgrijs van kleur is en niet roest zoals je aangeeft, de roest komt van een aantasting van ijzer of staal.' staal.

Als uw tank op een vloer wordt geplaatst, zorgt het contact tussen het zink en de punten die gebruikt zijn bij de constructie van deze laatste (onvoldoende ingebracht of niet beschermd) voor een galvanisch koppel dat het zink aantast.

De snelheid van afbraak hangt af van de vochtigheid en de agressiviteit van uw omgeving (planten of rottende bladeren of andere ...)

Succes

https://gouttiere.ooreka.fr/qr/voir/273 ... s-cheneaux
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643

Re: Lekkende goot doorboord door zinkcorrosie: waarom? Spoedreparatie en welke blijvende oplossing?




par Macro » 07/07/21, 11:26

Ik heb er thuis een paar die ouder zijn dan 100 jaar... Nee, dit soort problemen... Maar is er misschien een manier om te graven? Dakontschuimers???

Man ontschede sneller dan mijn...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14970
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4366

Re: Lekkende goot doorboord door zinkcorrosie: waarom? Spoedreparatie en welke blijvende oplossing?




par GuyGadeboisTheBack » 07/07/21, 11:30

Macro schreef:Ik heb er thuis een paar die ouder zijn dan 100 jaar... Nee, dit soort problemen... Maar is er misschien een manier om te graven? Dakontschuimers???

Ja, maar thuis moeten ze zink zijn of "heet" verzinkt zoals de 2Cv kappen van de jaren 50. Tegenwoordig zijn ze gewoon verzinkt.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Lekkende goot doorboord door zinkcorrosie: waarom? Spoedreparatie en welke blijvende oplossing?




par Ahmed » 07/07/21, 11:45

Hoewel u deze factor uitsluit, kan een ophoping van bladeren (zonder uw medeweten) in een elleboog tijdens de ontbinding voldoende zuurgraad genereren om dit fenomeen op dit zink te verklaren.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14970
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4366

Re: Lekkende goot doorboord door zinkcorrosie: waarom? Spoedreparatie en welke blijvende oplossing?




par GuyGadeboisTheBack » 07/07/21, 11:54

Ahmed schreef:Hoewel u deze factor uitsluit, kan een ophoping van bladeren (zonder uw medeweten) in een elleboog tijdens de ontbinding voldoende zuurgraad genereren om dit fenomeen op dit zink te verklaren.

Zuiver zink (of thermisch verzinken) heeft geen last van dit defect, het produceert een geoxideerde laag die het beschermt tegen aantasting.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Lekkende goot doorboord door zinkcorrosie: waarom? Spoedreparatie en welke blijvende oplossing?




par Ahmed » 07/07/21, 12:01

Ja, dit is waar met betrekking tot "normale" corrosie, aangezien de oxidelaag diepe voortplanting verhindert, maar het is niet voldoende om een ​​massale aanval zoals die ik heb beschreven tegen te gaan, of opnieuw de nabijheid van een oliekachelpijp (zwavelzuur zuur in de dampen) ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14970
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4366

Re: Lekkende goot doorboord door zinkcorrosie: waarom? Spoedreparatie en welke blijvende oplossing?




par GuyGadeboisTheBack » 07/07/21, 12:03

Dit is het verschil dat er is tussen puur zink dat weinig vreest en een symbolische verzinking zoals die tegenwoordig wordt toegepast en die vooral goedkope importproducten betreft.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643

Re: Lekkende goot doorboord door zinkcorrosie: waarom? Spoedreparatie en welke blijvende oplossing?




par Macro » 07/07/21, 15:08

De goot naar Christophe op 40 .... Het is mogelijk dat het goedkope materialen zijn, maar ... ik betwijfel het ... Wat betreft de lassen .... Over het algemeen zijn de ellebogen en de gegalvaniseerde buis niet gelast maar vastgehouden door plooien ... Persoonlijk geloof ik echt in een chemische aanval, hetzij door de zinkwerker met zijn zin7 of door de rondzwervende deousseur met zijn chloorblikken ....
Voor de zekerheid.... Christophe moet een magneettest doen...
1 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14970
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4366

Re: Lekkende goot doorboord door zinkcorrosie: waarom? Spoedreparatie en welke blijvende oplossing?




par GuyGadeboisTheBack » 07/07/21, 15:22

Ja, misschien 40 jaar geleden maakten we minder rotzooi. Of ze komen als een van de eersten op de markt!
0 x

Terug naar "renovatie, bouw en onroerend goed werk: hulp, advies en methodes ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 56-gasten