Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par chafoin zijn » 29/05/18, 15:41

Did67 schreef:
chafoin zijn schreef:
Denk je dat kattenpoep en kattenbakvulling kan worden "gecomposteerd" op het koude oppervlak op hooi? Ik weet dat we ze in de composteerder kunnen recyclen als we de temperatuurstijging van de compost beheersen om pathogene ziektekiemen te vernietigen, maar hoe zit het met aërobe afbraak?


U zult opmerken dat de "individuele" composteerders bijna nooit voldoende in temperatuur stijgen om hygiënisering te bewerkstelligen. Het zou minstens 65 ° duren: het is heet (je kunt je hand daar niet laten) ... Heb je dit ooit in een individuele composteerder gezien ???

Daarom is het voor mij Kif Kif ...

Persoonlijk zal ik vermijden, zelfs als uit het geheugen, er zijn niet veel ziekten gemeenschappelijk tussen de kat en de man ...

Voor alles wat menselijke uitwerpselen zijn, raad ik ten zeerste aan om een ​​tussenstap en dus een "breuk" in de cyclus te doorlopen: er groenbemesters mee kweken en ze recyclen in de productieve moestuin. De voedingsstoffen zullen hetzelfde pad volgen, maar niet de ziektekiemen (vandaag de dag, omdat we te veel gevaccineerd, overbehandeld, surflytoxed zijn, is het risico zeer beperkt, maar in mijn jongere jaren hadden we allemaal wormen - rondworm, lintworm, enz. .. Als we niet oppassen, komt het terug, zoals mazelen, tuberculose, enz ...). Het maakt ook een pauze voor alle andere derivaten van ons metabolisme: derivaten van medicijnen, pillen, enz ...
Ja, de kringloop doorbreken is een goed idee, maar er moet een risico zijn dat het perceel verontreinigd raakt met groenbemesters...tenzij de levende bodem en de dubbele slijtage van de seizoenen erin slagen de ziekteverwekkers af te breken. Het voorbeeld van naaktslakken laat zien dat de infectiebronnen (bacteriën, schimmels, virussen, parasieten) eerst door de opeenvolgende spijsverteringssystemen van de afbrekers moeten gaan (in dit specifieke geval van de naaktslak: de schimmelbronnen worden niet aangetast maar verspreid door zijn uitwerpselen).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par Did67 » 29/05/18, 15:51

Neen. Een ziekteverwekkende bacterie of virus (dat ziekte veroorzaakt) zal niet lang overleven in de bodem. En bovenal zal hij/zij zich niet kunnen nestelen in een plant (die zijn eigen ziektes heeft, die niet op de mens worden overgedragen: veel groenten zijn besmet met een virus en we eten ze). Vandaar dit idee van "de cyclus doorbreken" door wat soms de "soortbarrière" wordt genoemd...

De plant die ik van de strooigrond naar mijn moestuin vervoer, zal de ziekte niet overdragen. En nogmaals, als het aankomt, wordt het afgebroken voordat het als voedsel dient voor bodemorganismen die er de groenten mee voeden, groenten waarvan we maar een deel eten...

Aan de andere kant vereist directe infectie helemaal niet, zoals u zegt, een spijsverteringsfase: iemand die een bacteriële of virale ziekte draagt, wiens uitwerpselen zich op het oppervlak verspreiden, zal de groenten besmetten (zelfs redelijk bovengrondse delen - projectie door een regendruppel). Deze groente is direct besmettelijk. Om griep te krijgen, ga je niet door slakken! Veel ziekten (niet alle!) worden overgedragen van mens op mens door eenvoudig contact, soms via "mist"-deeltjes in de lucht. Een goede "gastro" verspreidt zich vooral via deurklinken (inclusief toiletten) en handdrukken. In een openbare instelling vermindert de desinfectie van handgrepen de besmettingsgraad aanzienlijk!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par chafoin zijn » 29/05/18, 18:43

Ik drukte me slecht uit: het "moeten" van mijn zin had niet het gevoel van noodzaak maar dat van de hypothese (voeg toe "zeker"). Spijsverteringsstelsels vallen ziekteverwekkers aan, verbranden ze en vernietigen ze zeker. Paddenstoelen voor de slak, dit lijkt een tegenvoorbeeld te zijn aangezien hij hun sporen blijkbaar niet kan verteren!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par Did67 » 29/05/18, 19:22

Inslikken gevolgd door transport is inderdaad een belangrijk verspreidingsmiddel. Sommige zaden ontkiemen pas als ze door het spijsverteringskanaal van een dier zijn gegaan...

Maar het is niet echt nodig...

Bramen (bramen) worden vervoerd in het spijsverteringskanaal van vogels, daarom is elk hek bedekt met braamstruiken
0 x
Max67300
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 25/05/18, 10:48
x 5

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par Max67300 » 30/05/18, 12:30

Did67 schreef:
Max67300 schreef:Hallo,

Ik kom op het nieuws, voor het moment nog steeds geen aanval in zicht op mijn komkommers en selderij, ik denk dat de grote kachels en pellets hun werk hebben gedaan.


Dus Ferramol ????

[Ik heb het zelden zo effectief gezien! Goed !!!

Maar dit sluit aan bij een idee dat al naar voren is gebracht: behandelen met Ferramol als er geen groenten zijn; hongerig lijken de slakken er tevreden mee te zijn; het is beter om 10 dagen in een "kruipruimte" te verspillen dan al deze planten te verliezen en het probleem erger te maken = nog meer slakken, goed gevoed]


Hallo Didier,

Op dit moment lijkt het erop dat het werkt, ik heb sindsdien geen "grote schade" gehad, in ieder geval niet de hele plant in één nacht opgegeten zoals enige tijd geleden... Afgezien van mijn koolverplanting van gisteravond waar er "kleine" aanvallen (kleine gaatjes) lijken te zijn geweest, maar ik mik meer op de koolvliegen, indien mogelijk omdat het echt in het midden van mijn bladeren zit... Dus op dit moment werkt het redelijk, ik hoop nog steeds de schade te beperken en toch de rest te planten... Ik ga wat zaad opnieuw doen (savooiekool en bloemkool voor de winter, ik hoop dat het niet te laat is om ze in juli te plaatsen...) Ik ga komend weekend bonen zaaien en direct wat korrels op mijn lijnen doen...

Kleine vraag, hoe te behandelen voor het planten? Gewoon door zaden van rechts naar links te verspreiden en voor de zomerperiode op te rapen? Voor volgend jaar hoop ik wat eerder wat groenten op hun plaats te kunnen zetten dus ik zal het proberen... Ik denk dat tegen die tijd de methode beter gewerkt zal hebben als ik ze al in november op hun plaats heb gezet en dat ik direct behandel...

Geloof me, ik hou er echt niet van om producten te gebruiken, maar ach, ze kunnen biologisch worden gebruikt (nou, dat betekent niet noodzakelijk goed) maar ach, ik stel mezelf zo goed mogelijk gerust en zeg tegen mezelf dat het werkt, dus ik ben "gedwongen" om er doorheen te gaan om mijn planten te behouden, ik behandel het niet meer gezien de temperaturen, misschien zal ik voor de volgende regenbuien een kleine dosis terugbrengen om de vochtigheid te overwinnen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par Did67 » 30/05/18, 16:09

Als het Ferramol is, hoeft u zich geen zorgen te maken. Het is ijzerfosfaat. Het valt uiteen in fosfaten (nuttig voor planten) en ijzer (nuttig voor planten en aanwezig in alle bodems). Alleen accidentele inname door andere dieren kan een probleem vormen.

Niets te maken met kopersulfaat (Bordeaux-mengsel), dat een echt bodemgif is - ook al is het toegestaan ​​in "biologisch"!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par Moindreffor » 30/05/18, 20:38

thuis dezelfde observatie, na plaatsing van ferramol geen andere extra aanvallen, ik was ook verbaasd over de effectiviteit dit jaar, zou er nog een andere factor zijn?

overdag erg warm, maar 's avonds vaak stormachtige buien, dus zelfs als het hooi aan de oppervlakte opdroogt, blijft de grond erg vochtig, wordt vervolgd
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par Did67 » 31/05/18, 09:07

Oh verdomd... jongens!!! Je hebt me beschaamd! Twee weken dat ik tegen mezelf zeg "Ik ga Ferramol kopen"... En ik vergeet het als ik beneden ben [ik woon 7 km van de stad]
0 x
Max67300
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 25/05/18, 10:48
x 5

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par Max67300 » 31/05/18, 19:37

Did67 schreef:Oh verdomd... jongens!!! Je hebt me beschaamd! Twee weken dat ik tegen mezelf zeg "Ik ga Ferramol kopen"... En ik vergeet het als ik beneden ben [ik woon 7 km van de stad]


Dun!!! Ja, het werkt eindelijk, het lijkt te houden en zelfs na de stormen en regens van deze nacht... behalve de kolen die toch een beetje werden aangevallen en die aan de kop trekken... En observatie ook ik had met opzet salades in de kas en buiten gezet zonder korrels en tja... niets! De andere salades blijven echter bewaard: foto's in mijn luier (ZONDER hooi, om MIJN ZAAIEN TE MAKEN...) Ik ben niet goed in de techniek om in hooi te zaaien... eerste jaar, ook al slaagde ik in mijn bonen. Ps: Ik denk dat er een aardpeer in mijn salades rondslingert?
toebehoren
EA57ACFD-178A-4550-BFF6-89DE9305A19C.jpeg
1E9CBA29-8975-438A-A9AB-B7453BEFFB51.jpeg
0F98A078-2DFD-4D02-9CEF-73E6DDC38A1E.jpeg
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par Moindreffor » 31/05/18, 20:48

advies, ferramol kun je minder aan de voet van de planten zetten en meer strooien
het is beter om een ​​groter gebied te bedekken door een paar korrels aan de voet van de planten te concentreren, waar het om gaat is het bestreken gebied
in ferramol, als ik het me goed herinner, is er geen krachtige lokstof zoals in de andere blauwe korrels, dus je moet je meer concentreren op het beschermde oppervlak
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 204-gasten