Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Max67300
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 25/05/18, 10:48
x 5

Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par Max67300 » 25/05/18, 11:08

Hallo,

Ik stel mezelf voor aan Maximiliaan. Sinds deze maand maart probeer ik de teelt in te richten zonder te ploegen en daarom onder dekking van hooi (na het lezen en bekijken van de video's van de luie tuinketen, vraag ik zelfs om advies aan deze man in heel vriendelijk beantwoord en ik bedank hem) Ik leg de situatie uit:

23 maart, ontvangst van mijn hooibalen, ik dek (op 20 cm, goed inpakken en op zijn plaats laten) van de hoes wordt het een beetje compacter met de tijd, maar er zijn er nog behoorlijk wat ... Sindsdien ben ik begonnen bij het verplanten van mijn planten die ik zorgvuldig had verwend en liet groeien en sinds ... HET DRAMA elke keer is het hetzelfde, ik kom de volgende dag terug en niets ... slakken, slakken eten we letterlijk alles tijdens de nacht ... het lukte me om wat courgette zo goed mogelijk te bewaren door een grotere opening in het hooi te slaan en met een paar korrels (biologisch) maar er zijn nog steeds aanvallen ... Ik raap elke ochtend slakken op en gedurende de dag onder het hooi probeer ik het beste te doen ... ik vraag me echt af waarom het thuis niet "werkt" en ik heb zoveel slakken etc ... Toch de aanvallen op tomaten in buiten en in de kas wordt het verminderd ...

- Te veel dekking dus een goede speeltuin voor naaktslakken (dus ik zou eerder in november moeten mulchen)
- Dat is te veel regen dit jaar en ik ben niet de enige ...
- Ofwel zijn de dingen nog niet op hun plaats voor naaktslak roofdieren en in de loop van de tijd zal er minder of helemaal geen wonder zijn ...
- 'S avonds wacht ik nog een beetje op de terugkeer van warm weer en ze is verdwenen (zelfs als er onder het hooi een schuilplaats is)

Kortom, ik vraag me echt af of ik 100% overtuigd ben van de methoden en voordelen en we kunnen het al thuis zien, het land is flexibeler, geen hergroei enz. Maar de techniek vereist nog steeds enige tijd op te zetten enz ... Wat is normaal ... Ik geloof hierin, maar ik vraag me echt af over de slakkenzorgen die volgens mij in veel omstandigheden onder het hooi zitten ...

Ik herplant deze dag nog 3 prachtige komkommerplanten (we zullen het morgen zien), maar ik denk dat als het nog steeds slecht gaat en al mijn planten nog steeds eten, ik het niet nog eens probeer of andersom ... Verspil gewoon als de groenten ontwikkelaar zijn en op zijn plaats blijven voor de winterbedekking (mijn vader doet dit en de resultaten zijn ook ...

Ik geloof in de methode zo hard als ijzer, zelfs als iedereen me voor gek houdt met mijn hooi, maar vaak werkt wat voor sommigen werkt niet voor anderen ... Wat staat erop dat zelfs als ik terugkom naar het conventionele niets terugkomt in mijn tuin in termen van producten, enz. Maar ik zou nog meer en meer bio willen doen, dus steek ik mijn vingers over om het te laten werken ...

Dank u voor uw hulp
3 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par denis17 » 25/05/18, 13:09

Tweede jaar in fenocultuur voor mij, vorig jaar, kunnen zeer slakken, tegen dit jaar, sinds 3 dagen, pak ik ongeveer 40aine per dag door een passage ochtend en avond te maken, verloor ik een derde van mijn plannen, onmiddellijk vervangen. Hier in de 17 regent het vandaag, dus we zullen vanavond zien. Ik denk dat het verlaten van ruimte zonder hooi met planten kan helpen, in ieder geval beter hen te zien.
Ik denk dat het milde, natte klimaat van deze winter helpt, en zeker de hooischekking is ook voor iets. Een set die de verspreiding van ongewenste personen helpt.
Eindelijk, ik behandel het niet.
denis
1 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par guibnd » 25/05/18, 13:22

hallo max, welkom bij ons!

ja naaktslakken ... wat een ramp!
maar met of zonder hooi, als het een traag jaar is ... het is een traag jaar!

eens, toen ik zonder hooi tuinierde, had ik ook rotte jaren in de moestuin vanwege naaktslakken.
een jaar lang vielen de kleine zwarte slakken mijn uien en sjalotten aan :schok: Nooit gezien! en toch legde ik op dat moment geen hooi ...
Wat ik doe: Nou, ik loop de nacht na mijn werk met mijn augurkbuigtang weg omdat ik die slijmerige beesten niet graag wil aanraken : Mrgreen:
en ook, ik doe meer planten om de schade te voorspellen en de doden te vervangen : Lol:
1 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Max67300
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 25/05/18, 10:48
x 5

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par Max67300 » 25/05/18, 15:22

Hallo,

Dankzij jou voor de antwoorden, ja het moet een jaar van slakken zijn, ik probeer mezelf zo goed mogelijk te troosten ... ik wacht nog 2 weken voordat het opwarmt terwijl ik wacht om mijn laatste planten te planten ... Ik zou er niet meer hebben en het wordt een "nul" -jaar, eindelijk heb ik tomaten en de andere groenten die ik heb bewaard ...

Ik verwijder ook een beetje hooi om 5cm te laten staan, wat naar mijn mening de dikte is na gisteren onder de laag 20 cm hooi ... Kortom we zullen zien of ik het volgend jaar opnieuw probeer (om te zien afhankelijk van ervaring en klimaat ...) Ik geloof in deze methode en het heeft zichzelf al bewezen thuis, hoewel veel slakken en slakkenbodems al beter zijn denk ik.

Ik kan niet vechten tegen de natuur, ik probeer het 's morgens op te halen, maar' s avonds ga ik zelden (mijn tuin is op 20 min. Thuis, dus ik kan daar niet altijd heen. ..)

Bedankt voor je advies ...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par Moindreffor » 25/05/18, 22:16

voor slakken blijft het ferramol, geen risico, het wordt aanbevolen door Didier
de strijd door het oppakken en niet transplanteren tot na een goede week ferramol, gewoon om van een kleine wereld af te komen
thuis verzamel ik er een paar in de ochtend en 's avonds, mijn kool lijkt op kant, maar ze hebben het hart nog niet gewiegd
dit jaar verzamel ik de fouten, maar in principe werkt de methode, die ik je kan vertellen, verwijder geen hooi is niet de dikte die erbij hoort, ik voeg altijd bij aan de vacht en als je gaat
nadat we niet in juni zijn, dus geduld is er nog steeds tijd : Mrgreen:
ik wilde te gehaast zijn, mijn aardappelen bevroor :(
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par Did67 » 25/05/18, 22:23

Er zit een draad op slakken.

Ik heb dit jaar veel en vooral, het lijkt niet te willen opdrogen!

Maar de "afleiding" -strategie, ze voeren met verwelkte melkkruiden of stukjes oude wintersla die nu in bloei staat, werkt redelijk goed ... Met 90% vind ik ze daar, wat het voordeel heeft dat ze niet beschadigen tijdens het wachten op mij om ze op te halen ... Zie de foto's op de speciale thread: Landbouw / slug-t15671.html

De dikte van het hooi verandert niets. Hooi is geen voedsel. Het is een schuilplaats, als een "plank" waaronder ze hun toevlucht zoeken, goed beschut tegen de zon, op een zeer vochtige plaats ... Bovendien vaak niet 5 cm onder het hooi rond de planten schrapen. meer aangevallen, vind je ze daar languit, wachtend op de frisheid en vochtigheid van de avond.

Voor de rode / sinaasappels ben ik formeel: ze geven de voorkeur aan vervaagde laurent, of sla die begint te rotten, aan zaailingen ... Ze geven de voorkeur aan hooi ...

Ik heb Ferramol nog niet gekocht, ik zou graag willen weten of ze Ferramol of vervaagde wollen zeugen verkiezen ...
1 x
Max67300
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 25/05/18, 10:48
x 5

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par Max67300 » 26/05/18, 07:28

Nogmaals bedankt voor je antwoorden, ik zal vanmorgen in de tuin zien wat ik nog over heb van mijn planten ... Ja, we zijn nog niet in juni, ik heb geen haast elders, dat is wat ik mezelf vertelde Ik denk dat we nog een 2-week moeten wachten voordat we de rest planten, want het zal erg heet zijn en ik denk dat hier met wat ophaling en hitte de populatie zal afnemen, ik hoop ... Ik ben helaas geen geluk om de tuin thuis te hebben, dus om vaker pick-ups te maken is het moeilijk en ik word 's nachts gepost voor de komende weken dus het is echt moeilijk om goed en goed gedaan te doen, maar ik zal proberen ... en ik hou van de tuin, dus ik geef alles wat ik kan en met de tijd die ik heb ...

Dank u allen voor de antwoorden, ik zal u op de hoogte houden en nee, ik denk niet aan het onmiddellijk opgeven van de methode, alle nieuwe dingen moeten worden ingevoerd, met de fouten en mislukkingen ... Ik geloof in deze praktijk en ik Het resultaat is alleen dat voor slakken en rommel is een goed ecosysteem en dus is het niet gemakkelijk, maar hey het is geven / geven dat we goed zijn voor de natuur en de natuur die we maakt of soms moeilijke tijden.

Maar we kunnen bevestigen dat 2018 een mooi naaktslakjaar is ...

Goede dag, nogmaals bedankt.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par Moindreffor » 26/05/18, 08:28

Max67300 schreef:Nogmaals bedankt voor je antwoorden, ik zal vanmorgen in de tuin zien wat ik nog over heb van mijn planten ... Ja, we zijn nog niet in juni, ik heb geen haast elders, dat is wat ik mezelf vertelde Ik denk dat we nog een 2-week moeten wachten voordat we de rest planten, want het zal erg heet zijn en ik denk dat hier met wat ophaling en hitte de populatie zal afnemen, ik hoop ... Ik ben helaas geen geluk om de tuin thuis te hebben, dus om vaker pick-ups te maken is het moeilijk en ik word 's nachts gepost voor de komende weken dus het is echt moeilijk om goed en goed gedaan te doen, maar ik zal proberen ... en ik hou van de tuin, dus ik geef alles wat ik kan en met de tijd die ik heb ...

Dank u allen voor de antwoorden, ik zal u op de hoogte houden en nee, ik denk niet aan het onmiddellijk opgeven van de methode, alle nieuwe dingen moeten worden ingevoerd, met de fouten en mislukkingen ... Ik geloof in deze praktijk en ik Het resultaat is alleen dat voor slakken en rommel is een goed ecosysteem en dus is het niet gemakkelijk, maar hey het is geven / geven dat we goed zijn voor de natuur en de natuur die we maakt of soms moeilijke tijden.

Maar we kunnen bevestigen dat 2018 een mooi naaktslakjaar is ...

Goede dag, nogmaals bedankt.

graven of plukken slakken moet je kiezen : Mrgreen:
het is waar dat in jouw situatie de slak moeilijker te overwinnen is, dat ik in één nacht een voet van de wortel van selderij tot een paar adertjes van vetplanten reduceerde, het is vervelend, het is een beetje zoals een roker bij gebrek aan zouden we bijna zijn opzoeken of het niet in een hoek blijft liggen, blauwe korrels ... (van tevoren)
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Max67300
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 25/05/18, 10:48
x 5

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par Max67300 » 26/05/18, 16:15

Hallo,

Goede verrassing van de dag dat de plant met komkommerplanten die we gisteren hielden !!! Chance? Chance? Hitte die de naaktslakken of slechts een handjevol korrels (BIO) voor elke plant afschrikken ... want nu past het en ik hoop dat het nog steeds vasthoudt en ik kan de rest snel planten! Goede middag! Dankjewel
0 x
Avatar de l'utilisateur
Thouvenel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 45
Inschrijving: 02/09/16, 22:50
Plaats: Lot-et-Garonne
x 9

Re: Nieuwe moestuin lui (Schiltigheim 67300)




par Thouvenel » 26/05/18, 16:34

Jaren met en zonder jaren ...

Voor mij is het het tegenovergestelde, dus kom niet tot de conclusie: vorig jaar een invasie voor 10-dagen, een paar meter tomaten gemaaid met een impact op de productie, aangevallen pepers en die bijna niets hebben gegeven, uien bedekt met drie-vier slakken elk in de schemering, zwarte naaktslakken, grijs van overal in het hooi ... De nachtmerrie, onmogelijk om alles op te pikken ... en dan in het voordeel van de maand juni en droog weer het kalmeerde plotseling ...

Dit jaar veel grote oranje naaktslakken (rufus orion?). Heel goed zichtbaar, gemakkelijk te herkennen, dus ze werden verzameld voordat ze tomaten, paprika's enz. Plantten. en komkommerachtigen.
Op een week, een scherpe daling van de vangsten.
Voor nu, de jonge scheuten van een peper gegeten, een physalis verminderd maar dat vertrekt, een kop van tomaat amochée.
Enkele bladeren hier en daar geschetst maar zonder gevolgen, ik klaag niet!

Een te bevestigen waarneming (zie post Mona?): Hooisprei, ring van as en compost rond twee courgetteplanten: geen aanval ... Een week nadat ik het hooi had gesloten, altijd een nulaanval.
Drie voet komkommerachtigen onder een boom, in de compost, vrij droge plaats, nul aanval, geen slug zichtbaar 's nachts ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 474 gasten