Luie tuin ... hulp

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
lemay
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 12/11/18, 18:35

Luie tuin ... hulp




par lemay » 13/11/18, 11:38

Hallo,
Ik heb net je principes leren kennen die ik leuk vind ... een tuin hebben. Ik zou graag één of twee antwoorden willen hebben
1 - wanneer moet je het hooi op de grond leggen? November of wacht op februari maart ... !!!
2- op de grond voordat het hooi kan ik mijn planten van vorig jaar (style: boon, tomatenplanten, wezels, courgette ..)

BEDANKT VOOR UW ANTWOORDEN
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: moestuin lui ... helpen




par Did67 » 13/11/18, 12:57

Hallo,


En welkom!

1) Als je een gebied wilt cultiveren dat al een tuin is (moestuin), raad ik nu aan om eerst groenbemesters aan te leggen om het maximum aan nitraten op te vangen en ook om de winterzon die deze groenbemesters te 'exploiteren'. zal transformeren in biomassa (voedzaam in het voorjaar) ... Het is dan raadzaam om dit eerst te verpletteren alvorens de laag hooi af te rollen op een datum die laat hopen dat het er nog op gaat regenen (anders zal dit droge hooi een deel van de reserve overhevelen) in bodemwater!).

2) Als je begint vanaf nul (een weiland): maai het waterpas, laat het daar liggen en rol het hooi eroverheen zodra de grond koud genoeg is (ongeveer 12 ° aan de oppervlakte); het zal de grassen (kruiden) beginnen te "stikken" (in feite verstoken van licht); als de grond koud is, zal er niet veel nitrificatie plaatsvinden.

3) Ja, natuurlijk. Alle "restjes" zijn uitstekende voedingsmiddelen voor levende bodemorganismen. U bent dan in geval 1) hierboven: laat deze groenten staan, die zullen de aangegeven rol spelen; ontwortel ze niet; zaai er groenbemesters omheen om de "gaten" te dichten.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: moestuin lui ... helpen




par Julienmos » 13/11/18, 13:43

Did67 schreef:B
1) Als je een gebied wilt cultiveren dat al een tuin is (moestuin), raad ik nu aan om eerst groenbemesters aan te leggen om het maximum aan nitraten op te vangen en ook om de winterzon die deze groenbemesters te 'exploiteren'. gaat omzetten in biomassa (voedingsstof in het voorjaar) ...verpletteren dit voordat de hooilaags wordt uitgerold op een datum die de hoop geeft dat het weer zal regenen (anders zal dit droge hooi wat van het grondwater sifoneren!).


met "crush", denk ik dat je gewoon afvlakken bedoelt? en niet malen?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: moestuin lui ... helpen




par Did67 » 13/11/18, 14:25

Tuurlijk. Ik ga naar de eenvoudigste: mijn hooikamper comprimeert dat allemaal; hop, ik ga voorbij, verpletter je ... Maar een verpletterende rotofil kan worden overwogen, als we de taak van het afrollen van hooi willen vergemakkelijken ...
1 x
lemay
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 12/11/18, 18:35

assistent




par lemay » 13/11/18, 16:06

Re hello,
Sorry maar ik kreeg mijn antwoord niet ...
1 - wanneer moet je het hooi op de grond leggen? November of wacht op februari maart ... !!!
2- Wat is "groenbemester"
nogmaals bedankt voor de antwoorden
hartelijk
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: moestuin lui ... helpen




par Did67 » 13/11/18, 16:16

Echt waar? Heb ik het mis met mijn taal?

Ik hervat en vereenvoudig:

- als het een weide is: binnenkort, zodra de grond is afgekoeld
- als het al een moestuin is (dus "gecultiveerd" land), dan is het beter om de overgebleven groenten te laten groeien, of om "groenbemesters" te zaaien (dit zijn snelgroeiende gewassen die tussen twee gewassen worden gezaaid. , en verpletterd op de grond achtergelaten - sommigen nemen het op); en dan leg ik het hooi ergens in februari thuis ...
1 x
lemay
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 12/11/18, 18:35

Re: moestuin lui ... helpen




par lemay » 13/11/18, 17:12

BEDANKT SUPER SYMPA ... IK KEUR!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: moestuin lui ... helpen




par chafoin zijn » 13/11/18, 20:06

Did67 schreef:Ik hervat en vereenvoudig:

- als het een weide is: binnenkort, zodra de grond is afgekoeld
- als het al een moestuin is (dus "gecultiveerd" land), dan is het beter om de overgebleven groenten te laten groeien, of om "groenbemesters" te zaaien (dit zijn snelgroeiende gewassen die tussen twee gewassen worden gezaaid. , en verpletterd op de grond achtergelaten - sommigen nemen het op); en dan leg ik het hooi ergens in februari thuis ...
Waarom dit verschil tussen weide en moestuin op het niveau van de vestiging van het hooi: omdat het langer duurt voordat de grassen onder het hooi "kapot gaan"?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: moestuin lui ... helpen




par Moindreffor » 13/11/18, 21:09

chafoin zijn schreef:
Did67 schreef:Ik hervat en vereenvoudig:

- als het een weide is: binnenkort, zodra de grond is afgekoeld
- als het al een moestuin is (dus "gecultiveerd" land), dan is het beter om de overgebleven groenten te laten groeien, of om "groenbemesters" te zaaien (dit zijn snelgroeiende gewassen die tussen twee gewassen worden gezaaid. , en verpletterd op de grond achtergelaten - sommigen nemen het op); en dan leg ik het hooi ergens in februari thuis ...
Waarom dit verschil tussen weide en moestuin op het niveau van de vestiging van het hooi: omdat het langer duurt voordat de grassen onder het hooi "kapot gaan"?

niet alleen een groente heeft potentieel grotere stikstof reserve een weiland, dus je moet stikstof pompen in naseizoen groenbemester en uit de grond en het is niet meeslepen door gewassen regens
wanneer het hooi op zijn plaats wordt gezet, zal de tijd dat de groenbemester gaat ontbinden, de eerste groente zijn die de stikstof terugwint, dus geen uitgeloogde stikstof die in de grondwaterspiegel of de kreek van de hoek terechtkomt
2 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: moestuin lui ... helpen




par Did67 » 13/11/18, 21:38

Vanuit mijn oogpunt is het allebei:

a) vernietig voldoende het tapijt dat een "gras" van weide vormt voor het volgende seizoen, terwijl ik in een moestuin, afhankelijk van het gebruik, gewoon de weerspannige stengels verwijder (bijv. kool) en alleen waar ik wil zaaien (dus kriskras); zodat we later kunnen ingrijpen, terwijl we een gemakkelijk bruikbare locatie hebben als we alleen onkruid of groenbemesters hebben, in een moestuin.

b) ja, de kwestie van nitraten is minder belangrijk in een weide

En zelfs een beetje meer:

c) wordt toegevoegd dat de periode tussen de laatste groenten van jaar n en de eerste van jaar n + 1 kan worden gebruikt voor fotosynthese, waardoor het systeem wordt gevoed als we functionele groene planten hebben ( het maakt niet uit of het "overgebleven groenten", onkruid of groenbemesters zijn - hetzelfde gevecht, het fotosynthetiseert een beetje!); hooi fotosynthetiseert niet! Het dekt zeker. Maar de "biomassa" wordt geïmporteerd van elders ...

Het doel is om de hoeveelheid geïmporteerde biomassa (hooi) te verminderen. In verband met wat we zojuist elders hebben genoemd: misschien zal ik op de lange termijn afdrijven naar een systeem dat te rijk is en te veel elementen door het hooi brengt. Met dezelfde risico's als conventionele (chemische) landbouw: vervuiling door nitraten, te kwetsbare "gedoteerde" planten ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 203-gasten