Conservation landbouw

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Conservation agriculture




par Moindreffor » 09/08/19, 16:51

GuyGadebois schreef:
Moindreffor schreef:
GuyGadebois schreef:Oppervlakkig krabben is niet te vergelijken met diepploegen. De opmerking “Waar “klassiek biologisch” de bodem blijft uitslachten door middel van arbeid” was dan ook “enigszins overdreven”.

je moet deze draad een tijdje volgen om degenen die tussenbeide komen te begrijpen, en ja, het is misschien overdreven, maar het is anekdotisch, sommigen zien organisch zozeer als de heilige graal van de landbouw dat het soms mogelijk is om de lijn te verbreden om de punten aan de kaak te stellen die negatief blijven en die in stilte worden genegeerd

voor mij is biologisch geboren uit een protestbeweging (weigering van de consumptiemaatschappij, chemie, industrialisatie, stadsleven en dus voor een terugkeer naar de natuur) en niet uit een behoefte om beter te eten, degenen die naar het platteland gingen om land te cultiveren dat soms hadden verlaten mensen niet de middelen om te kopen en wilden ze geen apparatuur of producten kopen, dus verbouwden ze anders

nu biologisch in de mode is, moeten we meer produceren en daarom mechaniseren we de productie, en de bestaande problemen, bijvoorbeeld bodemerosie in de conventionele teelt, worden niet opgelost in de moderne biologische teelt

Er zijn goede en slechte boeren, zowel op biologische als op niet-biologische gebieden. Wat bodemerosie betreft, ik ken tuinders die niet wieden, en in dat geval is het probleem opgelost.

Ja, maar we maken van een voorbeeld geen algemeenheid, en zoals overal zijn er goede en slechte, maar als we het over biologisch hebben, moeten we het over dat van iedereen hebben

als we het bijvoorbeeld hebben over de vis de guppy, de vis voor beginners bij uitstek, dan zien we ze overal, ik kende een meervoudig Frans guppy kweekkampioen, nou er is nog steeds een groot verschil met wat je in dierenwinkels vindt : Mrgreen: maar als hij de zijne als referentie zou nemen, zou dit zeer representatief zijn voor de guppy :?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Conservation agriculture




par GuyGadebois » 09/08/19, 17:26

Moindreffor schreef:Ja, maar we maken van een voorbeeld geen algemeenheid, en zoals overal zijn er goede en slechte, maar als we het over biologisch hebben, moeten we het over dat van iedereen hebben

Maar door deze praktijk te veralgemenen wordt het probleem van bodemerosie opgelost. Als gewoon mens wiet ik niet....
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Conservation agriculture




par Moindreffor » 09/08/19, 17:34

GuyGadebois schreef:
Moindreffor schreef:Ja, maar we maken van een voorbeeld geen algemeenheid, en zoals overal zijn er goede en slechte, maar als we het over biologisch hebben, moeten we het over dat van iedereen hebben

Maar door deze praktijk te veralgemenen wordt het probleem van bodemerosie opgelost. Als gewoon mens wiet ik niet....

nee, iedereen wiedt, kijk naar de verkoopcijfers van herbiciden, de artikelen in tuintijdschriften of anderen om natuurlijke vervangers voor glyfosaat te vinden, de investeringen in gemeenten om onkruid te wieden of de herinneringen aan de wet die zegt dat iedereen je trottoir moet schoonmaken, trimmen jouw heg, het staat in mijn laatste gemeentebulletin

nee, iedereen wil een goed gemaaid gazon en schone paden, een schone tuin waar onkruid verboden is en de tomaten eerder blauw zijn dan rood
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Conservation agriculture




par GuyGadebois » 09/08/19, 17:48

Jammer voor ze!
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Conservation agriculture




par Moindreffor » 09/08/19, 17:54

GuyGadebois schreef:Jammer voor ze!

Effectief,
het is niet omdat hier de meerderheid voor respect voor de natuur is, een andere visie op consumptie, dat deze meerderheid overal is, onze relatieve meerderheid hier blijft elders een minderheid
Didier verkocht geen honderdduizenden exemplaren van zijn boek en toch is het in de tuinwereld een bestseller
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Conservation agriculture




par Did67 » 09/08/19, 18:47

Ik heb het elders al geschreven: hoewel het een bestseller is, bereik ik ongetwijfeld 1 op... 2 Fransen! (in de zin van 000 miljoen Fransen, kinderen inbegrepen). En waarom niet 60 op de 1 binnen één of twee jaar...

Dus ja, het is over het algemeen onbeduidend.

De waarde van de "biologische" landbouwproductie in Frankrijk bedraagt ​​ongeveer 5%... Dus 95% van de landbouwproducten die in Frankrijk worden verkocht, zijn nog steeds conventioneel...

Ook hier ligt de werkelijke impact. Ook al zien we overal biologisch.

En ook al spreekt het Bio-agentschap liever over een groei van 15,7% – dat klinkt anders!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Conservation agriculture




par Moindreffor » 10/08/19, 09:01

Did67 schreef:Ik heb het elders al geschreven: hoewel het een bestseller is, bereik ik ongetwijfeld 1 op... 2 Fransen! (in de zin van 000 miljoen Fransen, kinderen inbegrepen). En waarom niet 60 op de 1 binnen één of twee jaar...

Dus ja, het is over het algemeen onbeduidend.

De waarde van de "biologische" landbouwproductie in Frankrijk bedraagt ​​ongeveer 5%... Dus 95% van de landbouwproducten die in Frankrijk worden verkocht, zijn nog steeds conventioneel...

Ook hier ligt de werkelijke impact. Ook al zien we overal biologisch.

En ook al spreekt het Bio-agentschap liever over een groei van 15,7% – dat klinkt anders!

zo kunnen we de visie op de dingen sterk wijzigen en de mening beïnvloeden, om hiervan overtuigd te worden, hoef je maar te kijken naar de grootte van een biologische afdeling in een supermarkt, waar iedereen zijn boodschappen doet, een beetje in eten, niets of bijna niets in kleding en cosmetica
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Conservation agriculture




par Did67 » 10/08/19, 10:33

In een super- of hypermarkt is ‘biologisch’ de enige afdeling met substantiële marges en een groei met dubbele cijfers… Tegenwoordig stelt een directeur van zo’n winkel geen vragen: hij ontwikkelt! Hoe dan ook, anders wordt hij ontslagen...

Scène gisteren ervaren in een buurtwinkel. Ik ontmoet een oude bekende, een professionele tuinbouwer. Hij vertelde me dat hij een paar dagen geleden wanhopig op zoek was naar "biologische" Franse knoflook (hij kon geen lokale knoflook vinden). Het exemplaar dat in de aanbieding is, komt uit Australië! (Hij vertelde het mij; ik hoop dat hij het verwarde met Oostenrijk???)

Reflectie die ik mezelf heb gemaakt van conventionele spruitjes, het zou veel beter zijn voor hun gezondheid en toch zouden ze de indruk hebben vergiftigd te zijn, glyfosaat zien...)...

Zonder er verder op in te gaan, wilde ik alleen maar reflectie aanmoedigen in een korte passage uit mijn boek. Ik ben bekritiseerd omdat ik tegen ‘biologisch’ ben. Terwijl ik de grenzen van ‘organisch’ aan de kaak stelde. En de wens dat we zouden proberen het beter te doen...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9847
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Conservation agriculture




par sicetaitsimple » 10/08/19, 10:51

Did67 schreef:. Het exemplaar dat in de aanbieding is, komt uit Australië! (Hij vertelde het mij; ik hoop dat hij het verwarde met Oostenrijk???)


Ik denk niet dat er verwarring is, 2 weken geleden kocht ik bijna geen knoflook maar biologische uien uit Australië in de supermarkt. Ze zaten al in het winkelwagentje toen ik ze zag, meteen weer het gangpad in....
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Conservation agriculture




par Moindreffor » 10/08/19, 11:03

sicetaitsimple schreef:
Did67 schreef:. Het exemplaar dat in de aanbieding is, komt uit Australië! (Hij vertelde het mij; ik hoop dat hij het verwarde met Oostenrijk???)


Ik denk niet dat er verwarring is, 2 weken geleden kocht ik bijna geen knoflook maar biologische uien uit Australië in de supermarkt. Ze zaten al in het winkelwagentje toen ik ze zag, meteen weer het gangpad in....

Meestal zoek ik eerder naar lokaal dan naar biologisch, want zelfs als je brood biologisch en lokaal gebakken is, waar komt het meel dan vandaan?
dus ik ben voor lokaal, vóór biologisch, en we beginnen bepaalde merken te krijgen die meer op dit thema adverteren dan op biologisch, om alleen maar de merken te noemen die Super zijn : Mrgreen: Thuis is het in zijn categorie de beste groente- en fruitafdeling van de regio
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 209-gasten