Conservation landbouw

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Conservation landbouw




par izentrop » 16/01/19, 09:59

Een thema dat niet veel mensen hier aangaat, maar ik denk dat het de beste overgang is van conventionele landbouw naar duurzame landbouw, zelfs als de technieken nog in de kinderschoenen staan ​​om zonder fossiele producten te kunnen. Het moet aan de vraag van de consument voldoen, voldoen aan de massaclaim, de biodiversiteit beschermen, vertrouwen op het bodemleven en koolstof opslaan in de bodem, terwijl het voortbestaan ​​van de boer wordt verzekerd.

In tegenstelling tot bio, is het gebaseerd op een wetenschappelijke basis. Ik liet een van de pioniers erover praten:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Conservation agriculture




par Did67 » 16/01/19, 10:35

Hun site is een bron van waardevolle informatie over "levende bodems", met artikelen uit hun open-access tijdschrift over essentiële thema's: mycorrhizae, peulvruchten ...

https://agriculture-de-conservation.com/
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79128
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975

Re: Conservation agriculture




par Christophe » 16/01/19, 10:43

Didier, gezien de dichtheid van gesprekken rond de Potager du Sloth landbouw / de-tuin-van-lazy-tuin-meer-dan-bio-zonder-vermoeidheid-t13846.html (en andere onderwerpen), ik denk dat je (ook) conversatielandbouw hebt uitgevonden! : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Sorry dat het te gemakkelijk was, ok ik ga uit : Oops:
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Conservation agriculture




par Moindreffor » 16/01/19, 21:15

Christophe schreef:Didier, gezien de dichtheid van gesprekken rond de Potager du Sloth landbouw / de-tuin-van-lazy-tuin-meer-dan-bio-zonder-vermoeidheid-t13846.html (en andere onderwerpen), ik denk dat je (ook) conversatielandbouw hebt uitgevonden! : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Sorry dat het te gemakkelijk was, ok ik ga uit : Oops:

maar zo gewoon : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79128
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975

Re: Conservation agriculture




par Christophe » 16/01/19, 21:17

Ah, we lachen hier :) : Mrgreen:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Conservation agriculture




par Moindreffor » 16/01/19, 21:20

Christophe schreef:Ah, we lachen hier :) : Mrgreen:

Het misbruik van ligstoelen en 'biologisch' of 'conserverend' bier helpt soms : Oops:
maar wat zeker is, is dat elk bier 'biologisch' of 'conservering' of 'traditioneel' helpt bij 'conversatie' : Mrgreen:
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Conservation agriculture




par chafoin zijn » 17/01/19, 02:39

Ik vraag me af of deze landbouw echt de weg zal zijn naar duurzame landbouw. Zonder al te veel te weten zal ik een beetje blind gaan om nee te zeggen. Ik heb de video nog niet gezien en er moeten verschillende manieren zijn om te oefenen. Maar het komt mij voor dat deze boeren mogelijk minder fyto-producten gebruiken, maar vooral (veel) meer herbiciden om onkruid te bestrijden zonder de grond te bewerken !!
0 x
Gebe
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 361
Inschrijving: 08/08/09, 20:02
x 65

Re: Conservation agriculture




par Gebe » 17/01/19, 07:22

Ze gebruiken veel minder olie !!! En ik heb niet gehoord dat deze input duurzaam is.
Als glyfosaat wordt verboden, kopen deze boeren ploegen en grondbewerkingstools. Ze verbruiken tientallen liters stookolie per hectare en vernietigen de biodiversiteit van hun percelen, net als biologische graanproducenten. Tenzij een paar miljoen Fransen, geen neiging voelen om de schoffel en de schoffel als de Middeleeuwen te hervatten ?? Het is waar dat we veel talrijker zijn dan toen :)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79128
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975

Re: Conservation agriculture




par Christophe » 17/01/19, 08:46

Moindreffor schreef:Het misbruik van ligstoelen en 'biologisch' of 'conserverend' bier helpt soms : Oops:
maar wat zeker is, is dat elk bier 'biologisch' of 'conservering' of 'traditioneel' helpt bij 'conversatie' : Mrgreen:


We kunnen hieraan toevoegen dat een aantal goede bieren (trappist-type) helpen bij het bewaren, op voorwaarde dat je het niet misbruikt ...
Lachen en vriendelijkheid zijn goed voor je gezondheid ... dus alcohol zou goed zijn voor je gezondheid?

Nou, het is hier niet het debat!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Conservation agriculture




par Did67 » 17/01/19, 09:03

GEBE schreef:Ze gebruiken veel minder olie !!! En ik heb niet gehoord dat deze input duurzaam is.
Als glyfosaat wordt verboden, kopen deze boeren ploegen en grondbewerkingstools. Ze verbruiken tientallen liters stookolie per hectare en vernietigen de biodiversiteit van hun percelen, net als biologische graanproducenten. Tenzij een paar miljoen Fransen, geen neiging voelen om de schoffel en de schoffel als de Middeleeuwen te hervatten ?? Het is waar dat we veel talrijker zijn dan toen :)



Instandhoudingslandbouw is een reflectie die niet is voltooid ... In tegenstelling tot "klassiek biologisch", benadrukt het de levensduur van de bodem, bodemstabiliteit, niet-werk (heel precies, de kleine werk) ... Het omvat de kwestie van olie. Waar de "klassieke biologische" de bodem blijft afslachten door middel van werk!

Maar dit wordt niet vervuld door het compromis dat is gesloten over bepaalde herbiciden. Het blijft een zeer "productivistische" landbouw ...

Maar ik ken conserverende landbouwvormen zonder glyfosaat en synthetische pesticiden !!! Het is veel moeilijker ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 289-gasten