4 per duizend slaan koolstof op in wereldwijde bodems

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2675

Re: 4 per duizend, koolstof opslaan in bodems wereldwijd




par sicetaitsimple » 13/11/22, 17:29

izentrop schreef:In werkelijkheid zal de mens zoals altijd zijn comfort en de productie van energie met biomassa verkiezen boven de opslag van koolstof in de bodem, die gedoemd is marginaal te blijven.

Het is in ieder geval goed begonnen met de start van biobrandstoffen, biogas, houtenergie, veralgemening van schilkachels...


Ik denk dat je een beetje simplificeert...
- de man zal eerst zijn voedsel bevoorrechten, en dan dat van de dieren die hij fokt.
- hij zal granen en hout niet verwarren, kortom er is "biomassa", en niet "een biomassa".
- voor elk zijn voorkeursgebruik is verwarming er één, maar het moet natuurlijk redelijk blijven in verhouding tot de hulpbron.
- er zijn nog toepassingen, ik denk aan methanisering, waarbij via het digestaat bijna alle nutriënten (P,K), een flink deel van de stikstof en een deel van de koolstof die niet verteerd is, via het digestaat weer in de bodem terechtkomen tijdens methanisering.

Maar eigenlijk is het niet morgen dat alle velden bedekt zullen zijn met BRF, het is gewoon onmogelijk. Je moet dus het minst slechte compromis vinden.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: 4 per duizend, koolstof opslaan in bodems wereldwijd




par Ahmed » 13/11/22, 19:17

Izentrop, je begaat een mooie verspreking: "generalisatie van schilpannen ... Is dit een onbedoelde profetie? : Wink:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13719
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: 4 per duizend, koolstof opslaan in bodems wereldwijd




par izentrop » 13/11/22, 22:21

Ahmed schreef:Izentrop, je begaat een mooie verspreking: "generalisatie van schilpannen ... Is dit een onbedoelde profetie? : Wink:
inderdaad :schok: Gelukkig heb ik "haar" niet geschreven, het zou het boeket zijn geweest :P
sicetaitsimple schreef:- de man zal eerst zijn voedsel bevoorrechten, en dan dat van de dieren die hij fokt.
Op minder dan 10 km van mijn huis staan ​​2 methaniseringsinstallaties... en ik kan je verzekeren dat als je de wals van tractoren ziet, het gecultiveerde biomassa is die wordt gebruikt om de silo's te vullen, allemaal dankzij "milieu"-subsidies.
In onze streek is er niet veel vee meer om de methaniseerders te voeden, gemiddeld is ruim een ​​derde van de gewassen bestemd voor de methaniseerders, tot wel 75% https://agriculture.gouv.fr/telecharger/130022
Voeg biobrandstoffen toe https://www.ecologie.gouv.fr/biocarburants

Ik heb ook een houtgestookte elektriciteitscentrale binnen 40 km. https://www.bioenergie-promotion.fr/497 ... uo-energy/
Dit soort hoopjes of zelfs kleine takken worden "bloemig" op ons platteland geëxporteerd
Beeld
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 234-gasten