Telewerk schadelijk voor broeikaseffect?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 29/05/07, 14:05

Christoffel? Waarom ben je boos? We praten.

Ik wilde iedereen uitnodigen om na te denken over hun persoonlijke situatie, vooral omdat het helemaal niet zeker is dat als een bedrijf N telewerken aanbiedt aan N mensen, het de proportionele hoeveelheid energie zal besparen: als we de lege kantoren 'een dag lang verlicht zien' ‘’s Avonds rond 19 uur stellen we onszelf in de grote steden vragen.

Welk deel van de werkstations is daadwerkelijk geschikt voor telewerken? En als dat zo is, gaan we ze dan niet verhuizen? (we hebben de boekhouding van Jupiler verplaatst naar Tsjechië en er zijn nu Nederlandstalige callcenters in Bulgarije)
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 29/05/07, 14:15

Ik word niet boos. Ik zal het uitleggen :D

Ja, het is een veilige gok dat wanneer bedrijven echt kunnen overstappen op telewerken (een meerderheid van de leidinggevende banen zou gemakkelijk haalbaar zijn via telewerken, toch?), ze het nog veel verder zullen doen... zie de Indiase programmeurs... maar ook daar wij wijken af...
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 29/05/07, 14:37

Er zijn enkele verschillen tussen telewerken en offshoring:
  • Over het algemeen gebeurt telewerken slechts +/- deeltijds. De medewerker komt één dag per week naar het werk voor (of andere) vergaderingen en deelt daarmee een gemeenschappelijk kantoor met andere medewerkers die niet op dezelfde dag komen als hij. Het is lastiger om een ​​Indiër één dag in de week te laten komen.
  • Wat kan worden verplaatst, is wat geen specifieke kennis (of knowhow) vereist. Bedrijven zijn ook niet dom. Ze gaan niet het risico lopen dat hun technologieën worden gestolen door buitenlandse onderaannemers door hen hun meest strategische processen te laten doen. Dit is ook waar werknemers het meest waakzaam moeten zijn: wanneer kennis wordt uitbesteed, is dit de eerste stap naar uitbesteding...

Anders nog een opmerking over dit onderzoek: er wordt absoluut geen rekening gehouden met mensen thuis. Er zijn alleen koppels waar beiden werken (dus overdag zetten we de verwarming lager). Als een van de 2 (en eventuele kinderen) overdag thuis is, is het allemaal geluk!!!
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 29/05/07, 15:02

Targol schreef:Het is vol plezier!!!


Goede opmerking :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 29/05/07, 17:45

Targol zei:

Wat kan worden verplaatst, is wat geen specifieke kennis (of knowhow) vereist. Bedrijven zijn ook niet dom


bezwaar eere: u zou verrast zijn: IT-bedrijven besteden hun ontwikkelingen uit, de hele kunst is om het werk te verdelen. (en dit kan zelfs in een hut van golfplaten)
Zelfs in de biotechnologie: laboratoriumtechnici kunnen dagenlang tests doen en veel manipulatie vergen, zonder te weten wat ze doen.

Eindelijk gaan we off-topic, sorry
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 06/01/09, 22:11

Een mooi tegenvoorbeeld in de praktijk en in Frankrijk, bij Hama! Telewerken is goed voor het milieu, geen aanstoot aan de Engelse bevolking van de stad: http://fr.youtube.com/watch?v=CyeM7Kcyw_M
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 06/01/09, 22:47

Ik vraag me serieus af of ik deze link naar mijn HR-afdeling ga sturen....
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 06/01/09, 22:49

Wij moeten wij moeten :) Ga Ga Ga!

Stuur de link niet forum met de stomme studie Engels, maar alleen die in de video!
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 06/01/09, 23:01

Christophe schreef:Wij moeten wij moeten :) Ga Ga Ga!

Stuur de link niet forum met de stomme studie Engels, maar alleen die in de video!


In deze periode van gedeeltelijke werkloosheid ben ik nog steeds een beetje huiverig.
Ik laat het een nachtje staan ​​en kijk...
...misschien zou het via de vakbonden minder verhit zijn?
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 06/01/09, 23:04

Nou, ik ken uw bedrijf niet...

Ik zie niet wat de vakbonden doen met dit "verzoek"...

Geef hem gewoon een privébericht "voor info"...nu weet ik niet hoe groot je doos is...
0 x

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 95-gasten