Neem deel aan de competitie van de simulator van de opkomst van wateren (zeeën, oceanen ...)!

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Neem deel aan de competitie van de simulator van de opkomst van wateren (zeeën, oceanen ...)!




par Christophe » 28/10/18, 16:12

Met een gratis simulator kun je, waar ook ter wereld, verschillende hoogtes van waterstijging simuleren (gevolg van smeltend ijs en uitzetting van water... kortom, opwarming...)...Het is “grappig” en ik bied je een klimaatwedstrijd aan : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Dit is wat Noord-Frankrijk, België en vooral Nederland zouden zijn met "slechts" +4 m, zelfs Noord-Duitsland zou behoorlijk zwaar getroffen worden! Het economische Nederland dat we nu kennen zou simpelweg niet meer bestaan...En +4m is niets, de simulator kan tot +60m gaan! Veel plezier verder! : Mrgreen:

Montée_eaux_Benelux.jpg
Montée_eaux_Benelux.jpg (343.36 KB) 4558 keer geraadpleegd

Montee_eaux_Benelux_2.jpg
Montée_eaux_Benelux_2.jpg (170.42 KB) 4558 keer geraadpleegd


Veel plezier hier: http://flood.firetree.net/?ll=45.0000,1 ... ype=hybrid

Jammer dat we niet naar "negatieve stijging" kunnen gaan om te "vergelijken" met een mogelijke ijstijd (of met eerdere perioden)

Klimaat-cynische modus: kleine concurrentie, de beste onderwateroppervlakteverhouding vinden met de minste stijging van de waterstanden over een gebied van minimaal 250x250 km? Jij wint een waardebon van €50 van Total!

Dit is fase 1 van de competitie, afhankelijk van je motivaties kunnen er andere varianten worden gevonden: de meeste bevolkingsverplaatsingen, de meeste doden, de meeste economische vernietiging...enz....de geneugten van deze competities zijn talrijk en gevarieerd, altijd vrolijk! Vergeet niet te glimlachen!
1 x
J-Pierre
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 13/02/17, 17:53
x 8

Re: Neem deel aan de waterstijgingsimulatorwedstrijd (zeeën, oceanen, enz.)!




par J-Pierre » 28/10/18, 18:16

Het is zeker dat het trage tempo van de ecologische transitie een paar miljoen toekomstige generaties in het water zal zetten.
https://lejustenecessaire.wordpress.com/
Toekomstige migraties (klimatologisch, economisch en politiek) zullen waarschijnlijk tien keer groter zijn dan die van vandaag.
0 x
De economie verslindt de aarde en ons met: https://lejustenecessaire.wordpress.com/2022/04/06/le-neoliberalisme-detruit-lecologie-pour-leconomie/
Laten we verontwaardigd zijn!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Neem deel aan de waterstijgingsimulatorwedstrijd (zeeën, oceanen, enz.)!




par Christophe » 28/10/18, 18:50

Dit is geen goedgekeurd antwoord voor de concurrentie : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Neem deel aan de waterstijgingsimulatorwedstrijd (zeeën, oceanen, enz.)!




par Forhorse » 28/10/18, 21:41

Ugh, het is behoorlijk slecht als simulator. Het bestrijkt eenvoudigweg x meter water in gebieden die momenteel blootgesteld zijn.
Maar zonder heel hoog te gaan (slechts 1 of 2 meter meer) is het zeker dat stormen, erosie, enz... ervoor zorgen dat de getroffen gebieden groter worden dan een eenvoudige vulling die de contourlijnen volgt.

Als we het maximum (+60m) kiezen, zien we dat het niveau van het kanaal veel hoger de Seinevallei in gaat dan Parijs. Maar ik durf te wedden dat als het peil zo hoog stijgt, een hele reeks geologische verschijnselen (stijgend grondwaterpeil, erosie, etc.) ertoe zal leiden dat vrijwel het hele bekken van Parijs (in de geologische zin van het woord) zal worden beïnvloed. en niet alleen de Seinevallei.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Neem deel aan de waterstijgingsimulatorwedstrijd (zeeën, oceanen, enz.)!




par Christophe » 28/10/18, 21:45

Oeh, dat vind ik niet zo erg!

Uiteraard kunnen we het altijd beter doen (uw opmerkingen zijn verstandig), maar met deze simulator kunt u snel zien welke gevolgen "uw" regio zal hebben... tenminste!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Neem deel aan de waterstijgingsimulatorwedstrijd (zeeën, oceanen, enz.)!




par Forhorse » 28/10/18, 21:58

Ja, het is echt op het minimum... omdat ik net naar de Malediven heb gekeken, duurt het volgens deze simulator 7 meter voordat ze bedekt zijn. Alleen zullen deze eilanden duidelijk ruim vóór 7 meter onder water staan
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Neem deel aan de waterstijgingsimulatorwedstrijd (zeeën, oceanen, enz.)!




par Christophe » 28/10/18, 22:08

Ik weet het niet, ik was er nooit! : Cheesy:

Aan de andere kant ken ik de Benelux en ik vind dat integendeel de simulator de overstromingen overdrijft (ook al kunnen we niet echt meer van overstromingen spreken)...aangezien ik me voorstel dat de Nederlandse dijken meer dan 4 meter zijn hoge veiligheidsmarge"... als we het geweld van de stormen op de Noordzee kennen...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Neem deel aan de waterstijgingsimulatorwedstrijd (zeeën, oceanen, enz.)!




par Christophe » 12/04/24, 11:45

Je mets ça là...on est malbar !!

océans 2024.jpg
océans 2024.jpg (299.11 Kio) Consulté 137 fois
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16182
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Neem deel aan de waterstijgingsimulatorwedstrijd (zeeën, oceanen, enz.)!




par Remundo » 12/04/24, 12:44

il y a des tas d'autoamplifications, malheureusement...

1) Le RC fait fondre des glaces
2) les glaces continentales coulent dans l'océan
3) l'albédo de l'océan se dégrade, cela augmente le RC
4) l'océan qui chauffe se dilate.

Actuellement l'augmentation du niveau de la mer est de quelques mm / an.
Volgens Wikipedia
L'élévation du niveau de la mer, appelée aussi remontée du niveau marin, est un phénomène observable au niveau mondial depuis le début du XXe siècle, qui résulte du réchauffement climatique. Le niveau moyen des océans augmente de 20 cm entre 1901 et 2018, la moitié de cette hausse étant observée après 1980. Le rythme annuel, en 2020, est estimé à plus de 3,5 mm par an. Les mesures sont effectuées principalement par deux moyens : les marégraphes, installations fixes à terre, et l'altimétrie satellitaire.


Mais en 1000 ans, ça fait presque 4m, en 5000 ans 20m, et cela sans tenir compte de l'emballement possible... : Roll:

A l'échelle de nos vies humaines, on s'en fout, mais sur 10-20 générations, ça pose déjà souci... :?
1 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Neem deel aan de waterstijgingsimulatorwedstrijd (zeeën, oceanen, enz.)!




par Christophe » 12/04/24, 13:01

La température atmosphérique et le forçage radiatif auto amplifié comme tu dis m'inquiètent beaucoup beaucoup plus que la montée des océans...

La montée des océans ne fait peur qu'aux écolos neuneus...
1 x

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 123-gasten