TEM Paradigma Ökofen instellingsparameters

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
vanagaz1961
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 38
Inschrijving: 16/12/08, 15:21
Plaats: Namur België

TEM Paradigma Ökofen instellingsparameters




par vanagaz1961 » 22/12/08, 21:33

Hallo,
:pijl: gezien de verschillende opmerkingen en berichten die hierover zijn gevonden forum over Ökofen en Paradigma ketelregelingen,
Ik geef u de basisparameters van de fabrikant, door mij getransformeerd en aangepast, om de regeling van uw pellet-/houtketels te optimaliseren:
https://www.econologie.info/share/partag ... QEKE8H.xls
:pijl: De basisregeling van ökofen en Paradigma is inderdaad een Zwitserse productieregeling: TEM.
er moet worden opgemerkt dat deze regeling momenteel de beste is op het gebied van het beheer van hout-pelletketels.

:!: de basiscode om te upgraden naar niveau 5/6 en 7 is 000.
:!: :!: gelieve nauwgezet de met * gemarkeerde gegevens te respecteren.
: Idee: de wijzigingen van deze parameters worden uitgevoerd onder uw volledige verantwoordelijkheid en kunnen, in geval van slechte parametrering, de garantie van de fabrikant annuleren

8) Voor de rest zijn we tussen vertrouwde mensen en met als doel de efficiëntie en kwaliteit van verwarming van onze respectievelijke installaties te verbeteren.
goed werk en goed onderzoek.
Pierre
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 23/12/08, 08:47

het is leuk om de parameters van het document in een Excel-tabel te hebben gezet. het zal me ervan weerhouden het te doen (tot nu toe had ik ze op de doc genoteerd)
ik zie het echter niet tes eigen instellingen maar alleen de fabrieksinstellingen, waarvan er een aantal over het algemeen niet geschikt zijn (reeds besproken op de forum) vooral 3.4 en 3.6

Ik voeg er nog aan toe dat het hier om TEM-regelaars type PM2940 of 2945 gaat.
Beeld
Ik weet niet of de nieuwe voorschriften die op de okofen (E1224) zijn gemonteerd, afkomstig zijn van de ontwikkeling van okofen of van TEM of iemand anders.
Beeld
Ik heb de doc gisteren ontvangen. heb nog geen tijd gehad om naar de verschillen te kijken. Ik zal het voor de zekerheid naar je uploaden.
https://www.econologie.info/share/partag ... Cd4LYs.pdf
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 23/12/08, 10:40

Dirk Pitt schreef:het is leuk om de parameters van het document in een Excel-tabel te hebben gezet. het zal me ervan weerhouden het te doen (tot nu toe had ik ze op de doc genoteerd)

Ik heb de doc gisteren ontvangen. heb nog geen tijd gehad om naar de verschillen te kijken. Ik zal het voor de zekerheid naar je uploaden.
https://www.econologie.info/share/partag ... Cd4LYs.pdf


1) Ja, leuk...

2) Ik zou niet zeggen dat de "3-6" niet geschikt is. Deze is in de fabriek op nul ingesteld omdat de ruimtevoeler een optie is. Wat dramatisch is, is dat de meeste installateurs niet weten dat deze moet worden ingesteld op 3 tot 5 om de kamersensor te laten werken!

3) Een persoon op de forum (chaboum?) had hem online gezet (of op een mp). Ik liep er doorheen. A priori is de grote vondst de instelling van de openings-/sluitsnelheid van de klep en... de mogelijkheid om de periodes van afwezigheid te programmeren (de verwarming blijft in gereduceerde modus tot de geprogrammeerde dag en... de mogelijkheid om op afstand besturing via GSM (om Hargassner te kopiëren).

Ik vond in het document niet de oplossing voor mijn probleem: een verschil tussen de temperatuur waarbij de klep sluit en die waarop de ketel start (idealiter ongeveer 3 of 4°C meer om rekening te houden met de traagheid).

Dit, na een snelle lezing... Het is nog steeds geen spannende roman, dit soort literatuur!
0 x
Avatar de l'utilisateur
vanagaz1961
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 38
Inschrijving: 16/12/08, 15:21
Plaats: Namur België




par vanagaz1961 » 23/12/08, 17:33

Hallo, terug met de gevraagde informatie:
:pijl: de installateurshandleiding in "fabrieks" versie

https://www.econologie.info/share/partag ... TUfnGw.pdf

:pijl: Mijn configuratieblad met de door mij aangebrachte aanpassingen voor mijn installaties.
https://www.econologie.info/share/partag ... rtscCm.xls

: Oops: Voor de lange winteravonden, de avond achter in het bos, achter in de stookruimte, wachtend op pater Kwismas die met zijn kap in de schoorsteen vastzit.

Goed werk en prettige kerstdagen
Pierre : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 23/12/08, 18:06

vanagaz1961 schreef: terwijl hij wachtte op pater Kwismas die met zijn kap in de schoorsteen vastzat.

Goed werk en prettige kerstdagen
Pierre :mrgreen:


Ja, hij wist niet dat er met mijn PESK 15 maar 80 omhulsels waren! Niet groot, het geschenk!!!!

1) Nogmaals bedankt.

2) Dit bevestigt dus dat we parameter 5-8 kunnen "pushen". Ik ben ook op 12.

3) De TEM-aankondiging voor Paradigma hervat, een beetje beter gepresenteerd, de TEM-aankondiging voor Okofen. Niets nieuws. De kleine kleurtoetsen zijn leuk en maken het lezen gemakkelijker. Maar op pagina 33 heb ik bijvoorbeeld nog steeds niet begrepen waarom in de tabel onder het voorbeeld staat "voet van curve = 30°C", terwijl in het diagram 25 grijs is en met D zouden we een helling tegenkomen van 1,5. En niet 1,6. Niet duidelijk, deze zaak...

En pagina 39, altijd dezelfde onzin: ze geven de regel voor het berekenen van compensatie, maar de alinea eindigt met "(Fabrieksinstelling = 0) Wijzig deze instelling niet" !!!! En ze zijn verbaasd dat de meerderheid van de installateurs niet corrigeert en dat klanten verbaasd zijn dat hun ketel niet reageert... Ik dacht dat het vertaalfouten waren op de versie die ik had, maar ik zie dat het algemeen is... Iemand zal op een dag vertellen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 23/12/08, 20:37

Did67 schreef:
Maar op pagina 33 bijvoorbeeld, heb ik nog steeds niet begrepen waarom in de tabel onder het voorbeeld staat "foot of curve = 30°C", terwijl in het diagram 25 grijs is en dat we met D op een helling van 1,5. En niet 1,6. Niet duidelijk, deze zaak...

En pagina 39, altijd dezelfde onzin: ze geven de regel voor het berekenen van compensatie, maar de alinea eindigt met "(Fabrieksinstelling = 0) Wijzig deze instelling niet" !!!! En ze zijn verbaasd dat de meerderheid van de installateurs niet corrigeert en dat klanten verbaasd zijn dat hun ketel niet reageert... Ik dacht dat het vertaalfouten waren op de versie die ik had, maar ik zie dat het algemeen is... Iemand zal op een dag vertellen?


Ik heb mezelf zojuist het bericht in het Duits gepropt:

1) Er is inderdaad hetzelfde diagram, met dezelfde vergrijzing, behalve dat hieronder de klimaatzone inderdaad zone E is (- 8° C) en de voet van de curve inderdaad 25° C!!!! Dus in het Duits is alles consistent. Ik weet niet wie in de war zou kunnen zijn geraakt in de cijfers in een kopieer- en plakbewerking.

2) Idem voor pagina 39, de essentie is gezapt:

Aanbevelingen (voor parameter 3-6):

Geen vergoeding: 0
Vloerverwarming: 1 tot 4
Radiatoren / lage compensatie: 1 tot 3
Radiatoren / gemiddelde compensatie: 4 tot 6
Radiatoren / hoge compensatie: 7 tot 9

En natuurlijk, aan het einde van de alinea, is er geen sprake van om deze parameter niet te wijzigen (naar mijn mening is het een beledigende kopieer- en plakbewerking in de Franse versie)

3) Tot slot nog wat uitleg over parameter 5-8:

Het speelt twee verschillende rollen, afhankelijk van de ketel.

Bij ketels die "continu" (letterlijk: "zonder trappen") moduleren, wordt aangegeven voor welk verschil gewenste temperatuur - gemeten temperatuur de ketel op 100% werkt. (dus als 9, dit betekent dat als de waargenomen temperatuur de gewenste temperatuur - 9 is, de ketel op volle toeren draait; daartussen moduleert hij "proportioneel ??? Ik ben degene die cursief toevoegt)

Op "trap" modulerende ketels geeft het de aan/uit "delta" aan ("schaltdifferenz" = schakelverschil, letterlijk).

Dit is de tweede functie die speelt op onze Okofen, maar met de duistere titel van de eerste functie. Het is wat duidelijker!

4) Een laatste punt: het sterretje in de tabel op pagina 24 (Franse versie) staat niet op de waarde van de fabrieksinstelling, maar op de parameter zelf. Het heeft helemaal niet dezelfde betekenis. Het geeft aan dat in geval van cascadering deze parameters geen effect hebben: de waarden worden overgenomen van de Master. Nieuwsgierig !

Voor het overige lijkt het Franse bericht mij conform te zijn.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 24/12/08, 10:07

Did67 schreef:En pagina 39, altijd dezelfde onzin: ze geven de regel voor het berekenen van compensatie, maar de alinea eindigt met "(Fabrieksinstelling = 0) Wijzig deze instelling niet" !!!!


dit is niet helemaal waar omdat dit advies van toepassing is op de volgende parameter 3.7 maar er is een probleem met de opmaak van de tekst omdat de titel: aantal en adressering van slaves 3.7 verschijnt als gewone tekst en niet als alineakop, vandaar de verwarring.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/12/08, 11:05

Dirk Pitt schreef:
dit is niet helemaal waar omdat dit advies van toepassing is op de volgende parameter 3.7 maar er is een probleem met de opmaak van de tekst omdat de titel: aantal en adressering van slaves 3.7 verschijnt als gewone tekst en niet als alineakop, vandaar de verwarring.


Je hebt helemaal gelijk! Ik begin de handleiding goed te kennen, maar ik ben altijd voor de gek gehouden door te lezen ... (de psychologen zullen uitleggen dat we alleen zien wat we willen zien).

Het feit blijft dat onze uitwisselingen laten zien dat zelfs professionals voor de gek worden gehouden, als ik het aantal mensen hier mag geloven dat zich bevond met een omgevingssensor en een factor die op nul bleef staan...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 25/12/08, 12:04

vanagaz1961 schreef: Voor de lange winteravonden, de avond achter in het bos, achter in de stookruimte, wachtend op pater Kwismas die met zijn kap in de schoorsteen vastzit.

Goed werk en prettige kerstdagen
Pierre :mrgreen:


Een vraag terloops:

Vanmorgen zag ik een uitschakeling bij 76 C. Het was de ketelbesturing die de uitschakeling veroorzaakte. Er was altijd veel vraag naar de regelaar. 30 seconden later vroeg de regelaar ook om uitschakeling ("boiler" icoon verdwenen).

ik een temperatuurverschil tussen de keteltemperatuur aangegeven op de "pelletcontrole" en die aangegeven door de regelaar. De twee sondes mogen niet op dezelfde plaats zitten. Als algemene regel geldt dat tijdens de temperatuurstijgingsfase de indicatie van de ketel ongeveer 1°C hoger is dan die van de regeling. Dit aantal varieert enigszins.

Zo werd vanmorgen als eerste de 76°C gemeten door de ketel bereikt. Het is het maximum. 30 seconden later meet de controller 75°C en "onderbreekt" ook de vraag (63°C = minimum temperatuur / parameter 4 - 7; 12°C = mijn gewijzigde parameter 5-8; 63 + 12 = 75, dus de regelaar verlaagt de vraag bij 75°).

Hebben anderen dit verschil opgemerkt tussen de twee keteltemperatuurindicaties???? Of is het een montagefout voor mij??
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 26/12/08, 11:48

hetzelfde, maar omdat het me irriteerde, zocht ik of waren de sondes.
er zijn er 3 in een metalen steun die aan de buitenkant van het verwarmingslichaam onder de isolatie is gelast.
Ik heb koelpasta aangebracht omdat men het verwarmingslichaam minder aanraakte. de 3e sonde is een beveiliging.
nu ongeveer 0,2° verschil.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 193-gasten