Ulog zonnekookplaatoven. Constructie en prestaties

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062

Ulog zonnekookplaatoven. Constructie en prestaties




par Christophe » 06/05/11, 17:56

Constructiemonitoring en prestaties (verbeteringen?) Van een Ulog-type solar cooker-oven met dubbele beglazing-terugwinningsvenster (directe recycling).

Voor andere infos lezen https://www.econologie.com/forums/four-solai ... 10736.html + https://www.econologie.com/forums/cuiseurs-f ... 10742.html
of zoek een zoekopdracht: https://www.econologie.com/forums/search.php

DAG 1: alle eerste tests

Beeld

a) 1-frame herstel van dubbele beglazing, glazen oppervlak 63 * 40 dus gelijk aan een 50 * 50 cm (aanbevolen minimumgrootte in het boek)
b) gelijmde kunststof spiegel
c) Tuinhuis voor de 1er-tests (het verwarmt al behoorlijk zonder isolatie, ik heb metingen gedaan aan de IR-thermometer op de 2 stukjes leisteen tussen 70 en 75 ° C na 1h)

De synthetische spiegel reflecteert wonderwel:

Beeld

Bij nadelen weet ik niet hoe lang het zal duren ... het komt goed. Ik had twintig euro in een brico voor 100 * 50 cm betaald.

Voordeel is dat het lichter en onbreekbaar is! Voordat ik het snoer neerlegde, liet de wind de spiegel vallen, met een glazen spiegel, ik weet niet of het nog intact zou zijn ...

DAG 2: het ruwe chassis

Beeld

"Kaal" chassis

Beeld

Ik trianguleer om het zo best mogelijk te maken in vergelijking met het gewicht (het chassis is zijn gewicht en alles zal regelmatig worden behandeld ...)

Plaats "winter" reflector onderaan:

Beeld

"Winter" -stand in normale modus:

Beeld

Opstelling van de beglazing + reflector op het chassis (spel = 1 mm!), Ik zou het afneembaar laten om de verplaatsing te vergemakkelijken.

Beeld

Dit chassis plaatst eenvoudig een 2ieme reflector vanaf de onderkant en verhoogt de belangstelling (ongeveer 30% priori). We kunnen ons voorstellen om ook aan de zijkanten te zetten ... als de T ° echt niet genoeg is!

Het moet nog gedaan worden:

a) de ovenschaal (de meest delicate denk ik)
b) de buitenmuren
c) isolatie
0 x
seb1000
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 55
Inschrijving: 02/05/11, 11:05




par seb1000 » 06/05/11, 23:26

knap !! : Cheesy:

je bent sneller dan ik.

waar heb je je IR-thermometer gevonden en hoeveel heb je ervoor betaald als het niet indiscrete was?
wat heeft het voor zin om onderaan een spiegelpositie te hebben?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062




par Christophe » 07/05/11, 00:41

dank u :D

Het is niet indiscreet, integendeel, ik vond het niet erg ver: https://www.econologie.com/shop/thermome ... p-132.html 8)

Een ander model dat IR ook maakt: https://www.econologie.com/shop/thermome ... p-326.html

De spiegel naar beneden als er een is, er is geen interesse (betere bovenaan), maar als de zon op het hoogtepunt staat, moet het goed werken ...) mirror + laag = verhoog het vermogen van de oven (vooral in de zomer), terwijl u aan de zijkanten zet voor uw test.

Als de eerste kooktests ok zijn, zal ik zorgen voor een andere reflector (ik heb nog enkele overlevingsdekens om te "recyclen")
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062




par Christophe » 09/05/11, 14:42

3-dag (kleine dag):

Herstel van het tankmateriaal: aluminiumplaat en begin van snijden:

Beeld

Hallo de laatste puzzel! : Cheesy: : Cheesy:

Beeld

Ik denk dat ik alles moet opvouwen en klinknagelen.

Technische vraag: wordt het aluminium aanbevolen in Ulog-ovens? Kan ik een stalen tank gebruiken? (Ik lees er nog steeds niets over in het boek dat ik op de fornuizen heb staan)

Omdat het gemakkelijker is om zwart gelakt staal (alle klassieke ovens) te herstellen dan aluminium! Of is het gewoon een kwestie van makkelijke realisatie: het aluminium vouwt veel makkelijker dan staal (en gewicht?) Natuurlijk?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062




par Christophe » 17/05/11, 14:12

Hier is de kom "puzzel" (geen grapje) bijna klaar, een beetje schoonmaken en rechttrekken en dat zou het moeten doen.

Beeld

Ik had niet genoeg materiaal om de bodem te maken, anders zouden er op elkaar geplaatste banden zijn ... bof ... ik denk dat het de bodem is van een gelakte staalplaat.

Als niet ook roestvrijstalen wastrommels te recyclen maar ik denk dat ze deze als concentrator moeten houden.
0 x
seb1000
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 55
Inschrijving: 02/05/11, 11:05




par seb1000 » 17/05/11, 22:37

het gaat aan jouw kant, goed!

Ik twijfel aan mijn parabolische spiegel en ik hoop snel.

blijf ons uw voortgang tonen ;-)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062




par Christophe » 17/05/11, 22:54

Ah ja, dit onderwerp is hiervoor gemaakt.

Ik begreep niet wat je vraagt ​​???
0 x
seb1000
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 55
Inschrijving: 02/05/11, 11:05




par seb1000 » 18/05/11, 07:29

Ik twijfel aan de vorm van mijn "parabolische spiegel" (die zijn naam niet zo goed draagt) die onder de zonneoven zal worden geplaatst.

Ik test het snijden en de reflectie van de lichtstralen op deze spiegel volgens de helling van de zon en de spiegel: ik controleer of de stralen goed (of ongeveer) samenkomen waar ik wil.

en dat is het, ik kreeg de bevestiging van mijn idee.

blijft een parameter om te beheren: de parameter a uit de vergelijking van mijn gelijkenis: y = ax² Ik nam a = 0,714, maar misschien moet het een beetje worden verkleind.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Hic
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 995
Inschrijving: 04/04/08, 19:50
x 5

Re: Ulog zonnekookplaatoven. Constructie en prestaties




par Hic » 19/05/11, 10:28

Christophe schreef:Constructiemonitoring en prestaties (verbeteringen?) Van een Ulog-type solar cooker-oven met dubbele beglazing-terugwinningsvenster (directe recycling). . Php

DAG 1: alle eerste tests
Het moet nog gedaan worden:

a) de ovenschaal (de meest delicate denk ik)
b) de buitenmuren
c) isolatie


hi Christophe

Het zou effectiever zijn
om je tegels op de diagonaal van een kegel / spiegel te zetten bij 90 °,

Voor directe straling is er duidelijk sprake van "concentratie"
naar het midden, op de tegels


*** een kegel is ook een indirecte stralingsval !!!!!! ***

deze kegel sluit elke straling af die binnen een hoek van 85 ° aankomt
in dit geval zal het minder "concentratief" zijn
maar veel beter dan een simpele tank

en equivalent aan
als het gerecht de vorm heeft van een 'zeer gesloten' schaal
we zullen hetzelfde resultaat hebben
dat de kegel of de tank, of bijna voor het diffuse licht of de zon in diagonaal als de parabel de 90 nadert °


je zou ook een dubbele gelijkenis kunnen testen,
van het type dat we in bepaalde thermische zonne-energie ontmoeten
Dernière édition par Hic de 19 / 05 / 11, 11: 53, 1 keer bewerkt.
0 x
"Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voedsel" Hippocrates
"Alles heeft een prijs heeft geen waarde" Nietzche
Marteling voor Dummies
Verbied om het idee uit te drukken dat het veld acceleratie (magnetische en zwaartekracht)
En u krijgt uw octrooi geestelijke marteling optie beul succes
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062




par Christophe » 19/05/11, 11:09

Hallo Hic,

Voor de tegels was het alleen voor de 1er-testdag!

Voor de kegeloven moet je de zijkant van een DATS zien: https://www.econologie.com/forums/four-solai ... 10766.html

Voor de ULOG zal ik een 2ieme-spiegel tegenover de 2ieme plaatsen. Ik moet de tank daar al klaar hebben!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 123-gasten