Een zonnemotor: het Minto-wiel?

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79366
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Een zonnemotor: het Minto-wiel?




par Christophe » 27/01/06, 12:05

Ik breng het onderwerp ter sprake op het wiel van Minto, zonnemotor, die volgens de bronnen op internet een rendement van meer dan 60% zou hebben.

Het proces maakt gebruik van de eigenschappen van een koelvloeistof en de lage delta van T° tussen de temperatuur van een warmteoverdrachtsvloeistof (water) verwarmd door een zonnepaneel en de omgevingstemperatuur.

Beeld
Bron: http://www.amasci.com/freenrg/minto.html

Het idee lijkt me goed, maar hoe zit het met de prestaties? Een gebruiker hiervan forum (vincent27 geloof ik) begon een paar maanden geleden met berekeningen. Ik weet niet precies waar het momenteel is, maar het onderwerp baart me zorgen. (want zelfs als we maar 30% efficiëntie zouden hebben, zouden we al veel beter zijn dan zonnecellen... stel je dat voor in Afrika!)

Hier is de literatuur die ik over dit onderwerp heb...

En hier zijn 2 video's van werkende prototypes: https://www.econologie.com/forums/post97540.html#97540
Dernière édition par Christophe de 24 / 09 / 08, 15: 31, 5 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79366
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 27/01/06, 12:06

Hier is een artikel over het zonnewiel van Minto, klik om elke afbeelding te vergroten:

Beeld

Beeld

[url=https://www.econologie.com/forums/upload/TMENMinto3.jpgBeeld[/ Url]

Beeld
Dernière édition par Christophe de 14 / 05 / 11, 11: 18, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 02/02/06, 09:47

Aangezien het Minto-wiel zwaartekracht nodig heeft om te werken, moet de hete bron zich onderaan en aan een deel van de stijgende kant bevinden, en de koude bron aan de bovenkant en aan een deel van de dalende kant, allemaal om af te stellen om de beste prestaties te verkrijgen, afhankelijk van de gebruikte vloeistof.
De aard van de vloeistof is afhankelijk van de gebruikstemperatuur.
Hoe groter het wiel, hoe meer tijd de vloeistof (benzine, aceton, ether?) heeft om te verdampen en vervolgens te condenseren, en hoe beter de prestaties.
Als het goed wordt gedaan, kan het systeem onverwoestbaar zijn.
Mooie uitdaging voor een klusser!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79366
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 02/02/06, 10:19

Ja, de zorg is om aan de bovenkant af te koelen (niet logisch aangezien de hitte liet zien) maar afbeeldingen van dit ding gemonteerd in Afrika met doe-het-zelf zonnepanelen die water naar 70°C sturen!

Zelfs een rendement van 20% zou wonderbaarlijk zijn voor Afrika!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 02/02/06, 11:48

Men kan effectief zorgen voor een grote watertank, beglaasd aan weerszijden van het wiel, waarin de onderkant van het wiel zou weken. En ook reflecterende oppervlakken (spiegels) om de straling op het dienblad te concentreren om de opname van calorieën te verhogen. En waarom geen systeem om de warmte bovenin het wiel terug te winnen en de koeling te verbeteren?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79366
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 10/02/06, 18:13

Goed nieuws, vincent27 die op het minto-project zat, is terug op de forum.

Daar zoekt hij 1 L koelkastgas voor zijn prototype.

Kan KK1 hem helpen dat te vinden? Ik denk dat hij hier binnenkort een bericht achterlaat!
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 10/02/06, 22:12

Welk gas heeft hij nodig?
Een liter koelkastgas. Hoe geef ik het door aan iemand? Moet een lege minitoortszuurstoffles hebben.
Soldeer er een shraeder-verbinding op en breng het gas naar binnen.
Het zou dit moeten kunnen.
Als je nieuws hebt van vincent27 laat dan een pm of een mailtje achter om het in te zien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
vincent27
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 111
Inschrijving: 20/05/05, 19:20
Plaats: Eure




par vincent27 » 11/02/06, 11:40

Ik dank u allen,

Ik heb inderdaad R 123 nodig, maar de moeilijkheid is om een ​​redelijke hoeveelheid te hebben (1 liter voor de eerste experimenten is voldoende).
123 is vloeibaar bij kamertemperatuur ("lage"), de verpakking is daarom vereenvoudigd.

Zo niet, dan heb ik een oude propaanfles van 5 liter die kan worden gebruikt.

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie aanmoedigingen. Met een beetje gas kan ik het wiel valideren of ongeldig maken.

Weldra
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 12/02/06, 00:07

Arff damn dan heb ik geen R123. De gassen die ik gebruik verdampen bij lage druk.
Het lijkt mij dat het een gas is dat in cascades in de koelkastmachines wordt gebruikt. De verdamper van de een koelt de condensor van de ander en de verdamper van de ander zorgt voor zeer lage temperatuur koude.
Tenzij het de R23 is, oeps, ik twijfel :| : Lol: : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
vincent27
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 111
Inschrijving: 20/05/05, 19:20
Plaats: Eure




par vincent27 » 12/02/06, 09:50

123 is de HCFK die R 11 vervangt.

Het wordt voornamelijk gebruikt in airconditioning geloof ik, gezien de niet erg lage temperaturen van toestandsverandering, maar ik geloof dat we nu werken met gassen met een lager verdampingspunt maar bij hogere drukken.

Gezien de grootte van de tanks (zelfs van een ander ontwerp vergeleken met het wiel in het model hier), kan ik het me niet veroorloven om een ​​systeem onder druk te laten werken.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 102-gasten