Solar: efficiënte platenwarmtewisselaar?

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
ulyssesourd
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 60
Inschrijving: 17/04/08, 12:44
Plaats: Doubs

Solar: efficiënte platenwarmtewisselaar?




par ulyssesourd » 25/04/08, 13:45

Hallo
Ik ben van plan zelf zonnepanelen te bouwen. Maar ik heb geen warmtewisselaar en ik ben niet van plan de hele installatie te kopen of opnieuw te doen ...
Dus een platenwarmtewisselaar kan efficiënt zijn voor de uitwisseling tussen de zonne-energie en de 800 L-hydrotank die ik heb?
Zo ja, welke kracht van de platenwisselaar beveelt u aan en hoeveel m² sensoren weten ik uit het noordoosten bij de Zwitserse en Duitse grens, mijn doel is niet om 800 L per dag te verwarmen, maar slechts één kwart van het volume, dwz 200L bij 60 ° C per dag TEN MINSTE. Het met zonne-energie verwarmde water wordt daarom gebruikt om mijn SWW-tank via een spoel te verwarmen.
Bedankt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 27/04/08, 10:15

Ik vind de platenwarmtewisselaar zeer efficiënt. Hoe meer platen er zijn, hoe beter de uitwisseling en hoe minder er een drukval is (het water circuleert er langzamer). Maar gezien de prijs is het niet de moeite waard om te groot te zien.
Voor de sensoren zie ik 6 m2 (hoe meer er zijn, hoe beter). Met een pollepel kunnen we rekenen op minimaal 500 w gevangen per m2.
0 x
ulyssesourd
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 60
Inschrijving: 17/04/08, 12:44
Plaats: Doubs




par ulyssesourd » 30/04/08, 12:23

ok voor de prijs van de platenwisselaar, maar aangezien ik een 800L buffertank ZONDER UITWISSELAAR heb voor de hydro (houtketel), ben ik verplicht om een ​​platenwisselaar te monteren ... anders wat is de nog een effectieve oplossing voor een uitwisseling?
A+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79385
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 30/04/08, 12:46

200L minimum per dag door zonne-energie bij 60 ° C is al niet slecht ... voor de kracht van uw wisselaar hangt het uiteraard af van de straling in uw regio en het aantal panelen dat u gaat installeren. Ik denk dat je een kunt nemen

De kracht van een wisselaar hangt af van het ontwerp maar vooral ook van alles "rondom" ... de belangrijkste parameter zijn de 2 debieten en de T ° I / O (uiteraard).

Een 30 kW platenwarmtewisselaar past in je hand, dus maak je er geen zorgen over, maar denk vooral aan montage in tegenstroom.

Het is niet de prijs van de wisselaar die me in jouw geval zorgen baart, maar alles eromheen: je zult alles moeten verdubbelen ... niet per se 'interessant', het hangt ervan af wat je nu al ...

Maar ik begrijp het niet helemaal, heb je een 800L-tank zonder warmtewisselaar? Is het elektrisch? Als het een buffering van hout is, hoe recupereer je dan energie?

Eerlijk gezegd zou ik in jouw geval niet de moeite nemen om een ​​gasfabriek te maken om 200 € te verdienen (en vooral bcp aan bugs): ik zal een 2e kleine enkele of dubbele wisselaarballon van 300L plaatsen (of kleiner als deze bestaat in dubbele wisselaar) ) in serie over uw installatie.

Een beetje als een teigetje: https://www.econologie.com/photos-et-pla ... -3783.html

Je kunt hier met hem chatten: https://www.econologie.com/forums/l-installa ... t5200.html
0 x
ulyssesourd
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 60
Inschrijving: 17/04/08, 12:44
Plaats: Doubs




par ulyssesourd » 30/04/08, 13:19

Bedankt christophe, in feite heb ik een klein diagram gemaakt dat ik elders (voor teigeren) hier heb gepost
https://www.econologie.info/share/partag ... PhtDbc.JPG
En wat denk jij?
0 x
Avatar de l'utilisateur
RV45
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 89
Inschrijving: 05/03/06, 09:10
Plaats: 45 Orleans FRANKRIJK
x 1




par RV45 » 30/04/08, 19:01

Hallo,

er zijn veel platenwisselaars die ik op mijn installatie heb en één op mijn zonne-installatie (platenwarmtewisselaar E5 / 30 4x 3/4 "AG 10 bar 27 KW). Ik gebruik hem voor mijn afvoerlus Naar mijn mening is het minder efficiënt dan een spiraal in een ballon, maar het werkt nog steeds.

(om het installatieoverzicht te zien http://www.apper-solaire.org/sachot/sachot.htm)

Hier is hoe je eventueel in je bal zou kunnen steken:
Beeld

Ik herinner me niet precies de prijs van deze wisselaar, maar het is minder dan 100 €
0 x
Met vriendelijke groet RV45 : Lol:
Mijn Zonne-installatie
Mijn PAC faciliteit

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 101-gasten