Thermische buffer: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par dede2002 » 28/01/23, 12:10

Het was voor het geval er echt geen lucht in het circuit van de panelen kwam. Dit zou geen normale werking zijn voor een zelflozend systeem.

Ik denk dat je een luchtinlaat in het circuit hebt, idealiter lucht uit de buffer.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par sicetaitsimple » 28/01/23, 12:50

dede2002 schreef:Ik denk dat je een luchtinlaat in het circuit hebt, idealiter lucht uit de buffer.


Dat is ook een beetje wat ik dacht. Ik stel me (misschien ten onrechte) voor dat er meerdere retourleidingen naar de buffer zijn, al was het maar om zeker te zijn van een goede afwatering van de bovenste collector bij nachtvorst. Het zou voldoende zijn als slechts één van deze buizen niet onder het waterniveau van de buffer maar erboven uit zou komen om dit (mogelijke) probleem van stofzuigen en het risico van onvolledige lediging van de panelen niet meer te hebben.
Maar het oorspronkelijke ontwerp van de installatie was duidelijk anders, de luchtinlaat werd in het bovenste gedeelte gemaakt door twee vacuümonderbrekers, wat Christophe afkeurde. Kortom, niet evident. Tenzij er "spontaan" een luchtinlaat wordt gecreëerd in het bovenste gedeelte van de installatie.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 28/01/23, 13:24

dede2002 schreef:Het was voor het geval er echt geen lucht in het circuit van de panelen kwam. Dit zou geen normale werking zijn voor een zelflozend systeem.

Ik denk dat je een luchtinlaat in het circuit hebt, idealiter lucht uit de buffer.


Niet normaal misschien, maar zolang het werkt, waar is het probleem? Het zijn de niet-normale systemen die werken die dingen voor elkaar krijgen, niet de gekopieerde/geplakte systemen... : Lol: : Lol: : Lol:

Daar heb ik momenteel geen idee waar de mogelijke andere luchtinlaat zou kunnen zijn (oorspronkelijk was het via de 2 ontluchtingskleppen van de nok...)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 28/01/23, 13:28

sicetaitsimple schreef:
dede2002 schreef:Ik denk dat je een luchtinlaat in het circuit hebt, idealiter lucht uit de buffer.


Dat is ook een beetje wat ik dacht. Ik stel me (misschien ten onrechte) voor dat er meerdere retourleidingen naar de buffer zijn, al was het maar om zeker te zijn van een goede afwatering van de bovenste collector bij nachtvorst. Het zou voldoende zijn als slechts één van deze buizen niet onder het waterniveau van de buffer maar erboven uit zou komen om dit (mogelijke) probleem van stofzuigen en het risico van onvolledige lediging van de panelen niet meer te hebben.
Maar het oorspronkelijke ontwerp van de installatie was duidelijk anders, de luchtinlaat werd in het bovenste gedeelte gemaakt door twee vacuümonderbrekers, wat Christophe afkeurde. Kortom, niet evident. Tenzij er "spontaan" een luchtinlaat wordt gecreëerd in het bovenste gedeelte van de installatie.


Ja, de dubbele terugkeer is een goed idee... maar in dit geval zou ik het water naar de oppervlakte moeten horen komen, als een watervalgeluid de hele tijd...

Maar ik hoor alleen het geluid van de uitgestoten lucht (= geluid van bellen) wanneer het zonnewater begint terug te keren...het duurt ongeveer 2 tot 3 seconden...en na meer dan het geluid de geluidspomp en een beetje retourstroom ...als er luchtbellen terug in de buffer komen, zijn ze niet merkbaar...

Zoals ik hierboven al zei, zou ik tijdens een pompcyclus in de buffer moeten kijken ... iets wat ik nog nooit heb gedaan ...

En op dit moment is er niet al te veel zon... : Cry: : Cry: : Cry: dus we zullen nog even moeten wachten...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 28/01/23, 17:54

Hier is de zonnepomp:

zonnepomp.jpg


Zuig aan het einde, radiale afvoer aan de bovenkant...

Als het legen ooit niet meer werd gedaan, zou ik altijd een "trucje" op dit niveau kunnen toevoegen...

Bijvoorbeeld een magneetventiel op de lus links die direct teruggaat naar de buffer en altijd wordt afgesloten door een ventiel.

Ik heb het nut van deze lus nooit echt begrepen, behalve misschien om de stroming in het zonnegedeelte te verminderen of om het warme water in de buffer te mengen?

Ik heb het nooit gebruikt (lusklep altijd gesloten)..als je enig idee hebt van het nut ervan???
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par sicetaitsimple » 28/01/23, 18:17

Christophe schreef:
Ik heb het nut van deze lus nooit echt begrepen, behalve misschien om de stroming in het zonnegedeelte te verminderen of om het warme water in de buffer te mengen?
Ik heb het nooit gebruikt (lusklep altijd gesloten)..als je enig idee hebt van het nut ervan???


Ik denk meer aan de tweede hypothese (het water in de tampon mengen). Tijdens de winterperiodes wanneer u geen of zeer weinig circulatie heeft in de zonnelus, zult u onvermijdelijk (wax of niet : Lol: ) creëer een "koude bubbel" rond elk van uw ondergedompelde warmtewisselaars. Een beetje geforceerde circulatie (je zou moeten zien waar deze pijp achteruit gaat) zou moeten helpen om hem te breken.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 28/01/23, 18:55

Het is heel goed mogelijk, behalve dat in de winter de zonnepomp heel weinig start ... plotseling ... een onafhankelijke mengpomp zou beter zijn geweest voor het mengsel, in de zomer is het winter het water moet het koudste (bodem) zijn in de panelen ... dus geen zin om te mengen.

Anders dacht ik gewoon een beetje (exni TG!) en ik vraag me af of de luchtafvoer er niet was...voor mijn ogen:

a) dit kleine dode volume bevat lucht, oké?

b) als de pomp draait wordt deze lucht gecomprimeerd tot ongeveer 1.2 bar, oké?

c) wanneer de pomp stopt, wordt dit kleine luchtbelletje fysiek verondersteld omhoog te gaan en daarom... het circuit onschadelijk te maken... en leeg te laten lopen, ok of ko?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par sicetaitsimple » 28/01/23, 19:02

Christophe schreef:Het is heel goed mogelijk, behalve dat in de winter de zonnepomp heel weinig start ... plotseling ... een onafhankelijke mengpomp zou beter zijn voor het mengsel


Ik ben niet verantwoordelijk voor het ontwerp van uw installatie! Maar een enkele pomp die (mogelijk) twee verschillende toepassingen heeft, afhankelijk van het seizoen, is niet per se dom...
Voor de rest, sorry dat ik je bedenkingen niet begreep.....
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 28/01/23, 19:14

sicetaitsimple schreef:Voor de rest, sorry dat ik je bedenkingen niet begreep.....


Met de annotaties zou dit moeten helpen?

zonnepomp.jpg
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par sicetaitsimple » 28/01/23, 20:53

Hoeveel is je "dode" volume? 2 liter, 4 tot 5 Normale liters bij 1,2 bar? En gezien de geometrie zal het zich noodzakelijkerwijs met water vullen en de lucht evacueren na het starten van de pomp. Nee, het is onzin....
0 x

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 123-gasten