Thermische buffer: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Thermische buffer: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 16/08/21, 13:40

Om de verdamping van een massa heet water uit een thermische zonnebuffer (dus niet kokend) te vermijden of sterk te beperken, is het noodzakelijk om het contact van het water met de lucht te blokkeren. Ik denk dat een dunne laag (2-3 mm) van een vloeistof die niet verdampt en zich over het hele oppervlak verspreidt, de slag kan slaan. Soort olie?

Het doel is om de interne verdamping van mijn thermische zonne-pad die ik hier jaren geleden heb gezien.

Zonne-thermische / thermische zonne-buffer optimalisatie-en-reparatie-t4517.html
solar-thermal / cop-d-un-solar-thermal-drains-de-20-ans-d-age-t8220.html

Een zeldzame foto uit de tijd dat het niveau veel gedaald was toen ik er introk (2007) ... Ik heb het laten repareren en isoleren Zonne-thermische / thermische zonne-buffer optimalisatie-en-reparatie-t4517.html

Beeld

Zodra ik het juiste product heb gevonden om aan de oppervlakte toe te voegen, zal ik het opnieuw openen ... 15 jaar later en tientallen MWh's later in opslag om te zien wat het is!

Inderdaad: zelfs als het verdampte water condenseert op de bovenste plaat van de thermische buffer, ontstaat er een "warmtepomp" die ervoor zorgt dat het warme water calorieën in de buffer verliest ... Voor een zwembad vormt verdamping het grootste deel van de warmteverliezen! In het geval van een thermische buffer is de lucht snel verzadigd het effect is minder groot MAAR de temperatuur kan veel hoger zijn plotseling zijn er toch noodzakelijk verliezen (ik heb de verwarming van de buffer op 65 ° C gesneden omdat elke ° C die gedurende de dag boven 65 ° C wordt gewonnen, gaat de volgende nacht verloren...)

Dus 2 vragen:

a) welk type olie zou het meest geschikt zijn na verloop van tijd en voor de gezondheid (in het geval van een kamertampon) Groente? Motorisch? Hydraulisch?
En welke rang? De buffer varieert van 20 tot 70°C...


Als u andere producten kent die in water drijven en die verdamping van het oppervlak voorkomen, interesseert dit mij ...

b) Welke dikte, dus welke hoeveelheid nodig? om er zeker van te zijn dat de laag het hele oppervlak homogeen inneemt?

Wetende dat als het eenmaal is aangebracht ... het heel moeilijk zal zijn om het te verwijderen! Dus ik wil me niet vergissen!

Ik hoef me geen zorgen te maken of ik er 30 of 50L olie in doe, maar als 200 of 300L nodig is, weet ik het niet zeker!

Geen zorgen over testen "in een bril"! : Cheesy:

Lees ook over thermische buffers:
warmte-isolatie / thermische-beton-warmteopslag-buffer-t6335.html
Solar-thermische / a-huis-a-solar-thermische buffer-bijna-zelf-t5233.html
Zonnethermische / zonne-installatie the wood-of-Tigger-met-buffer thermische t5200.html

Bewerken: foto's van 2021 hier wetenschap-en-technologie / thermische buffer-om-oppervlakverdamping-van-warm-water-met-olie-of-een-andere-blokker-t16964-70-te-vermijden.html

Aanvulling bewerken: start van het experiment hier wetenschap-en-technologie / thermische buffer-om-oppervlakverdamping-van-heet-water-met-olie-of-een-andere-blokker-t16964-100 te voorkomen.html # p462217

Beeld

Edit, na 18 maanden ervaring lijkt paraffine in januari 2023 de beste kandidaat:

1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 16/08/21, 13:47

Ah ja het oppervlak is ongeveer 28 m² ... 28L product zal daarom een ​​"evapo blocking" laag van 1 mm maken ... op voorwaarde dat het zich over het hele oppervlak weet te verdelen ... en daar twijfel ik aan. ..

ABC? Kent u de oppervlaktespanningsvergelijkingen?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 16/08/21, 14:05

Een andere oplossing: leg X duizend pingpongballen op het oppervlak ... maar het kan een arm en een been kosten!

En minder effectief dan een homogene laag product die verdamping blokkeert...
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14964
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4363

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par GuyGadeboisTheBack » 16/08/21, 14:09

Als de ruimte geen ingewikkelde vorm heeft, kan een isolerende afdekking (bubbelafdekking) voor zwembad uitkomst bieden ...
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 16/08/21, 14:13

Ja man, de vorm is rechthoekig maar nee omdat het onmogelijk zou zijn om het correct aan te brengen: er zijn de bovenste bevestigingspunten van de wisselaar, pomp- en vulleidingen ... daarom is het niet mogelijk om gemakkelijk een zeildoek aan te brengen ... en de effectiviteit van een zeildoek wordt verminderd omdat het nooit gelijkmatig op het oppervlak wordt aangebracht, vooral niet bij 50°C of meer!

Daarom hebben we een "zelfnivellerend" product nodig ... Wat moet er nog worden gevonden ... en tegen welke prijs (5 € per L ok ... 50 € per L is het niet waard!).

Voorlopig kan ik, afgezien van de olie, niets zien.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 16/08/21, 14:14

Anders, laten we gek zijn, had ik een paar vaten laagradioactief afval verzameld en een beetje boor in het water gedaan ... heeft iemand aanwijzingen voor dit soort product? : Lol: : Lol: : Lol: : Lol:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Obamot » 16/08/21, 15:17

Er is een oplossing voor uw probleem, maar ik zal eerst "de natuurkundige" laten antwoorden :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14964
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4363

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par GuyGadeboisTheBack » 16/08/21, 15:40

Verdamping.JPG
Evaporation.JPG (91.41 KiB) 4746 keer bekeken

https://www.sciencesetavenir.fr/nature- ... l-eau_4937
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 16/08/21, 15:44

Interessante kerel, maar 45% is niet 100% ... de techniek die je citeert is voor drinkwater ... ik het is stilstaand water ...

Een goede olielaag is -100% verdamping ... a priori
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Obamot » 16/08/21, 16:33

GuyGadeboisLeRetour schreef:Verdamping.JPG
https://www.sciencesetavenir.fr/nature- ... l-eau_4937
Calciumhydroxide drijft?


ABC2019 schreef:aan de ene kant is niets van deze "nieuwe fysica" in tegenspraak met de grote principes van de fysica

Dus hoe gaat het
Dernière édition par Obamot de 16 / 08 / 21, 16: 48, 1 keer bewerkt.
0 x

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 174-gasten