Thermische buffer: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 26/01/23, 18:49

dede2002 schreef:
Christophe schreef:...
Misschien is er geen luchtinlaat, simpelweg omdat de druk daalt en de diameters van de leidingen voldoende zijn om het water onder invloed van de zwaartekracht te laten vallen?
...


Hoe kan water zinken als het volume niet wordt gecompenseerd door lucht?


Ja ik weet dat het raar is...

Of er is altijd een deel ervan (enigszins samengedrukt door het water) of is het cavitatie die het veroorzaakt? Ik heb sowieso ongeveer 12 m val... het is een enorme zuigkracht...

Of er is een luchtlek dat ik nog niet heb ontdekt...

dede2002 schreef:Thuis zakt het water weer als de pompen stoppen, de meters op hun kop staan, en de pompen ook. (Ik heb fans parallel aan de pompen, ze draaien tijdens de afdaling, aangedreven door de pompen).


Ook thuis: maar het water dat in de retour zit, komt via de retour naar beneden...

Wat is dit verhaal over een ventilator aangedreven door pompen? :? :?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 26/01/23, 18:52

sicetaitsimple schreef:
Obamot schreef:je bent dit vergeten:
.... wat zou betekenen dat het uiteindelijk niets zou kosten (oh ja, een weekend elleboogvet en de hardware: aluminium dwarsbalken en PVC-steunen + betonblokken, gegalvaniseerde draad * en roestvrijstalen schroeven! En dit voor NUL PROBLEEM)...

Maar wat is het zwaar!
Christophe, kun je hem voor eens en voor altijd vertellen dat je, behalve grotduiker, onmogelijk in deze hoedanigheid kunt ingrijpen?
En zo niet, nodig hem dan echt "een weekend" uit om zijn verlaagd plafond te beklimmen, je biedt hem onderdak, dekking en met een beetje geluk een goede veteranenziekte....


Al X keer gezegd maar hij luistert naar niets en hij compileert niets...we zijn het gewend... : Mrgreen: : Lol:
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par dede2002 » 26/01/23, 19:30

Christophe schreef:...

Wat is dit verhaal over een ventilator aangedreven door pompen? :? :?


pompen 12-2022.jpg
pompen 12-2022.jpg (162.34 KiB) 537 keer bekeken


Links twee pc-voedingsventilatoren in serie. Aangedreven door hetzelfde relais als de pompen, draaien ze als het leegloopt. Lijkt mij in dezelfde richting...

Het zijn 24V DC driefasige pompen en de stroom gaat terug door de controllers.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par sicetaitsimple » 26/01/23, 21:10

Christophe schreef:Of er is altijd een deel ervan (enigszins samengedrukt door het water) of is het cavitatie die het veroorzaakt? Ik heb sowieso ongeveer 12 m val... het is een enorme zuigkracht...
Of er is een luchtlek dat ik nog niet heb ontdekt...

Er is ongetwijfeld een lichte ontgassing van de gassen die zich in het water bevinden wanneer uw circuit tijdens het legen "onder vacuüm" gaat, maar dat kan zeker niet de verklaring zijn gezien het nog steeds zeker grote volume van uw zonnecircuit.
Evenzo niet voor "cavitatie", maar voor een "verdamping" van het heetste water in uw circuit wanneer het wordt geactiveerd.
Maar weet je trouwens zeker dat je circuit snel leegloopt, zoals zeker het geval was voordat je de zogenaamde "bleeders" verwijderde?
Ik weet niet of je pomp ondergedompeld is of niet, maar als dat niet het geval is, kijk je dan of hij averechts werkt bij het aftappen?
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 245

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par n.Chr. 44 » 26/01/23, 23:30

Christophe schreef:
AD 44 schreef:Was op de warmtewisselaars... : Roll:


En ? Ze zijn ondergedompeld en de was drijft ... je moet een minimum volgen voordat je het opent en eruit ziet als een dwaas ... : Cheesy:

Of denk je aan iets anders???


Als je er zeker van bent dat het boven blijft drijven, zonder ooit in contact te zijn... des te beter.

Anders openmaken... Ja, mij kan het (bescheiden) overkomen.

Wat betreft doorgaan voor een idioot... Het kan me helemaal niet schelen. Maar dan, helemaal.

Het is altijd een waar genoegen om met je te overleggen.

Bonne voortzetting.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 27/01/23, 13:13

Nee, ik weet het niet zeker, maar wat is het probleem als er was in contact komt met de wisselaars? Wat is vast of vloeibaar?

We hebben hierboven geantwoord: de warmteoverdrachtscoëfficiënt van vloeibare was is goed, beter dan water...

Sorry maar ik zie het probleem niet??
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 27/01/23, 13:23

sicetaitsimple schreef:Maar weet je trouwens zeker dat je circuit snel leegloopt, zoals zeker het geval was voordat je de zogenaamde "bleeders" verwijderde?
Ik weet niet of je pomp ondergedompeld is of niet, maar als dat niet het geval is, kijk je dan of hij averechts werkt bij het aftappen?


Het loopt leeg in een paar seconden na een dode tijd van ongeveer 5 seconden (nooit gemeten) ... het is net iets langer dan toen de vallen "open" waren waar de afvoer onmiddellijk was.

Oh, ik vergat te specificeren: toen ik op het dak aan het werk was bij deze vallen en de zonnepomp draaide en er was een mooie aanzuiging van lucht! We konden het meters verderop horen...Daarom heb ik snel besloten om ze in eerste instantie te isoleren met een klep (ik had ze helemaal kunnen verwijderen en uiteindelijk een dop erop kunnen doen, maar naar boven gaan is geen gemakkelijke taak!).

Nu weet ik niet zeker of deze 2 kleppen perfect vacuümdicht zijn...noch voor de installatie en nog minder na 10 jaar buiten

De pomp staat niet ondergedompeld en ja, hij loopt achteruit bij het legen...maar het water dat al in de retour zit komt waarschijnlijk niet omhoog bij het legen...

Het beste zou zijn geweest om magneetventielen te plaatsen (NO en gesloten wanneer de pomp wordt geactiveerd) in plaats van de 2 ontluchters, maar ik heb nooit de moed gevonden om het te doen... ze zijn buiten...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par sicetaitsimple » 27/01/23, 14:41

Christophe schreef:Het loopt leeg in een paar seconden na een dode tijd van ongeveer 5 seconden (nooit gemeten) ... het is net iets langer dan toen de vallen "open" waren waar de afvoer onmiddellijk was.
Oh, ik vergat te specificeren: toen ik op het dak aan het werk was bij deze vallen en de zonnepomp draaide en er was een mooie aanzuiging van lucht! We konden het meters verderop horen.../u]

Ach ja, zie je, ik had gelijk toen ik zei dat de functie van deze "bloeders" meer een "vacuümonderbreker" functie was. :D
Als het goed doorloopt, is dat het belangrijkste...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par sicetaitsimple » 27/01/23, 15:51

Christophe schreef:Nee, ik weet het niet zeker, maar wat is het probleem als er was in contact komt met de wisselaars? Wat is vast of vloeibaar?

Het potentiële probleem met vaste was die zich zou hebben afgezet op een wisselaar die van nature "koud" is, is dat u de natuurlijke convectiestromen van het water in uw buffer tussen de buizen en buizen vermindert (fysiek, door de passagesecties te verkleinen). vinnen van uw wisselaar, en creëer daarom een ​​"min of meer koude luchtbel" eromheen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 27/01/23, 15:52

sicetaitsimple schreef:
Christophe schreef:Het loopt leeg in een paar seconden na een dode tijd van ongeveer 5 seconden (nooit gemeten) ... het is net iets langer dan toen de vallen "open" waren waar de afvoer onmiddellijk was.
Oh, ik vergat te specificeren: toen ik op het dak aan het werk was bij deze vallen en de zonnepomp draaide en er was een mooie aanzuiging van lucht! We konden het meters verderop horen.../u]

Ach ja, zie je, ik had gelijk toen ik zei dat de functie van deze "bloeders" meer een "vacuümonderbreker" functie was. :D
Als het goed doorloopt, is dat het belangrijkste...


Ik heb nooit gezegd dat je ongelijk had (in deze...) maar ik kende de naam lege zaak gewoon niet...

In dit geval waren het meer luchtzuigers (aspirair?) dan lege pauzes! : Mrgreen:
0 x

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 133-gasten