Transformeer een warmwaterboiler op zonne-energie (of stookolie) in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 16/03/23, 19:37

We begrepen dat je het niet begreep!! : Mrgreen:

Daarom heb ik "" als "ondergedompeld" in een vingerhoed in het bovenste deel van de bal gestopt! Ik heb nooit gezegd dat het in het onderste volume van de ballon zat...

We zien het op de eerste foto van dit onderwerp (vóór transformatie), het is het lichtgrijze blok aan de linkerkant:

Beeld

Rollalala!
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par izentrop » 17/03/23, 03:12

Ok, ik ging terug naar de berichten van vorig jaar... Inderdaad, ik vergat veel dingen, zoals de thermostaat die de circulatiepomp aanstuurt.

Gefeliciteerd, het is geoptimaliseerd, je hebt je weddenschap gewonnen.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 17/03/23, 09:01

Bij jou is het alles of niets! :schok: : Lol:

Nou, ik begrijp je onhandige vragen beter als je informatie miste... je hebt natuurlijk (minstens) een thermostaat nodig om de cyclus te activeren.

Geoptimaliseerd, ik weet het niet, maar het werkt... en het verbruik van de warmtepomp komt ongeveer overeen met de verliezen van een gelijkwaardige ballon, dus ja, het is interessant, zelfs als de thermodynamische ballonnen in de winkels zeker meer geoptimaliseerd zijn!

Ik heb een vriend die net ook een gloednieuwe 300L heeft geïnstalleerd, ik zal proberen te zien of hij me wat gegevens over de werking kan geven. Zodat we kunnen vergelijken...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par izentrop » 17/03/23, 09:53

Christophe schreef:Ik heb een vriend die net ook een gloednieuwe 300L heeft geïnstalleerd, ik zal proberen te zien of hij me wat gegevens over de werking kan geven. Zodat we kunnen vergelijken...
Waar in huis, want als het binnen is, is het contraproductief aangezien het meer koude lucht uitstraalt dan omgezet warmte en in een garage kans op bevriezing.
Ik stel mezelf ook de vraag wat er overblijft als de temperatuur van water dat 's avonds tot 40° wordt verwarmd, wanneer het tegen het nachttarief is verwarmd?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 17/03/23, 10:00

Uh in zijn garage... Ik denk niet dat er buiten een thermodynamische gesplitste boiler staat... althans niet in privéwoningen!

Ik heb geen nachttarief...

Toen ik datas zei, was het alleen voor de bal! Pfff je bent nooit gelukkig...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par izentrop » 17/03/23, 10:17

Christophe schreef:Ik geloof niet dat er buiten een warmtepompboiler is met een split op afstand... althans niet in privéwoningen!
Tenzij je, zoals ik, een warmtepomp hebt geïnstalleerd. Persoonlijk wilde ik het niet, ook niet de omkeerbare, zodat ik er langer mee door kan gaan door alleen in de winter te werken.
Met een bijverwarming, de echt interessante tempo-optie.

Interessante off-cycle review hier https://conseils-thermiques.org/contenu ... amique.php
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 17/03/23, 14:23

Ach ja, er zijn de ECS thermo met aparte split:

Screenshot 2023-03-17 op 14-22-10 Thermodynamische boilers - Conseils Thermiques.png
Screenshot 2023-03-17 op 14-22-10 Thermodynamische boilers - Thermal Advice.png (79.2 KiB) 1466 keer bekeken


Maar het moet een extra arm kosten!

In dit geval kan je net zo goed een echte warmtepomp installeren die ook iets anders doet (zoals lucht-lucht + SWW)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 15/11/23, 12:49

Start van het 3e seizoen op 5 november.

Dit jaar heb ik sinds gisteren een andere manier geprobeerd om de warmtepomp te activeren, waardoor de temperatuur nog iets verder kan stijgen, met een maximum van 40°C.

Operatie seizoen 1 en 2 : de SWW-thermostaat heeft de circulatiepomp van de PAC-SWW-wisselaarlus geactiveerd, die de start van de PAC heeft geactiveerd door het debiet in deze lus te detecteren.

Na enkele tests op middellange termijn kwamen we erachter (zie hierboven) dat het nodig was om deze circulatiepomp op hoge snelheid in te stellen om de werking te optimaliseren.

Huidige operatie : de circulatiepomp draait 24 uur per dag (op lage snelheid, we gebruiken de SWW-thermostaat niet meer) en de warmtepomp start en stopt alleen op basis van de temperatuurregeling (tussen 40 en 36)

Hierdoor kan ik water hebben dat (een beetje) boven de 40°C komt (ik weet niet echt waarom, omdat de regeling van de warmtepomp niet boven de 40°C kan komen, maar het werkt :? ) en daardoor minder beslag leggen op het ECS-volume.

Qua verbruik is het minder gunstig, wordt op langere termijn bevestigd maar ik denk dat ik minimaal 20% meer verbruik heb...(circulatiepomp inbegrepen)...

Wordt over enkele dagen of weken vervolgd...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 15/11/23, 13:33

Het nadeel van deze werking is dat de warmtepomp veel meer korte cycli doet, terwijl ik voorheen 3 tot 4 cycli van ongeveer 30 minuten per dag had...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par izentrop » 15/11/23, 13:34

Een onafhankelijke thermostaat zo dicht mogelijk bij de spoel die door de warmtepomp wordt gebruikt, zo niet bovenaan de tank?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 88 gasten