Douchewater voor toiletvoorziening

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
olivierdu33
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 17/09/23, 17:30
x 2

Douchewater voor toiletvoorziening




par olivierdu33 » 17/09/23, 17:37

Hallo,
Mijn project recycleert het water uit de douche op de bovenverdieping om de 2 toiletten te voorzien.

de afvoer van de douche op de bovenverdieping (pvc d40), gaat door 2 filters van 80 en 50 micron om haar te verwijderen....

Ik heb een enkele D20-gegloeide koperen leiding (oude gastoevoer) die van binnen naar buiten gaat (ongeveer 20 meter), om een ​​opslagtank van het blauwe jerrycan-type van 220 liter te voeden

Ik heb in de wasruimte een roestvrijstalen tank van 80 liter met inlaat en uitlaat op het bovenste gedeelte in 1/2 (buffertank teruggevonden uit een oude, koude hydrogasketel). Deze bevindt zich dicht bij de hierboven genoemde koperen leiding en de voeding van het toevoertoilet benodigdheden.

het grijze water dat uit de douche komt, kan rechtstreeks de roestvrijstalen tank vullen....en ook de blauwe tank (via de 20 m koperen leiding)

in theorie mijn idee:

het “gefilterde” douchewater vult de roestvrijstalen tank

wanneer deze vol is, dankzij de T op de waterinlaat,

grijs water neem de koperen leiding (om 20 m naar buiten te gaan) op de blauwe container....

op dit niveau het probleem: hoe is de druk/depressie van de roestvrijstalen tank ... om de lucht vrij te laten tijdens het vullen of omgekeerd wanneer de pomp een depressie begint te creëren omdat de lucht niet naar binnen komt... en de pomp zal onnodig forceren.

en hoe wordt vervolgens het water en/of de lucht in de enkele koperen leiding teruggevoerd naar de wc-toevoertank als de roestvrijstalen tank leeg is?

Ik denk erover om een ​​drukschakelaar op de toilettoevoer te installeren:

waar moet de elektrische pomp van 12 V worden geplaatst, om grijs water uit de roestvrijstalen tank te gebruiken en vervolgens uit het blauwe blik.

Ik hoop dat ik mijn vragen duidelijk kan uitleggen en dat jullie ideeën hebben om mij te helpen.

merci

Olivier
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9842
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: douchewater voor toiletvoorziening




par sicetaitsimple » 17/09/23, 17:56

Ik denk dat een klein diagram dat duidelijk de hoogte van de verschillende elementen (douche, filters, blikjes, toilet, pomp) en de beoogde aansluitingen laat zien, zou helpen.
1 x
olivierdu33
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 17/09/23, 17:30
x 2

Re: douchewater voor toiletvoorziening




par olivierdu33 » 17/09/23, 18:07

Hartelijk dank voor uw interesse in mijn project.
Tot op heden heeft er geen bewerking plaatsgevonden, waardoor het niet mogelijk is om foto's te maken.

zoals ik al aangaf, komt het water uit de uitgang van de douche op de bovenverdieping via PVC 40. Op de begane grond denk ik erover om het aan te sluiten op 2 filters om een ​​roestvrijstalen tank van 80 liter in de wasruimte te voeden (buffertank hersteld van een oude koude hydrogasboiler) en ook dankzij een bestaande koperen leiding die een blauw blik van 220 liter naar buiten voedt.

het project is om dit grijze water te hergebruiken voor de watervoorziening van de 2 toiletten in het huis.
Prioriteit is om het grijze water uit de roestvrijstalen tank te halen en als deze leeg is, uit de externe container.
Ik heb al een 12v-pomp gekocht
https://fr.aliexpress.com/item/10050050 ... pt=glo2fra

merci
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9842
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: douchewater voor toiletvoorziening




par sicetaitsimple » 17/09/23, 18:25

Ja, oké, we begrepen het doel.
Maar aangezien dit alles, afgezien van de pomp waarvan ik denk dat die alleen zou worden gebruikt om de toilettank te vullen, alleen op een wenselijke manier zou moeten werken in zwaartekracht, redeneren zonder een diagram dat de hoogten laat zien beschouwd van de verschillende elementen is een beetje ijdel.....Ik vergat, je hebt ook het tracé van de bestaande koperen leiding nodig (op maaiveldniveau, in de hoogte, een beetje van beide?).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: douchewater voor toiletvoorziening




par Christophe » 17/09/23, 18:27

Als je douche boven is en het toilet lager...is de oplossing simpel: je poept voor het douchen (het is altijd beter : Lol: ) en je douchet maximaal 10L, geen tampons, pompjes en al die rommel nodig! : Mrgreen:

Als de badkuip niet voldoende leegloopt, neem dan nog een plasje... : Mrgreen:
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9842
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: douchewater voor toiletvoorziening




par sicetaitsimple » 17/09/23, 18:38

olivierdu33 schreef:het project is om dit grijze water te hergebruiken voor de watervoorziening van de 2 toiletten in het huis.

Eerste opmerking: bij mijn weten is dit verboden. Als herstelwater (regenwater of ander water) wordt gebruikt om toiletten te voeden, moet dit het onderwerp zijn van twee afzonderlijke toevoercircuits die van elkaar kunnen worden geïsoleerd.
0 x
olivierdu33
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 17/09/23, 17:30
x 2

Re: douchewater voor toiletvoorziening




par olivierdu33 » 17/09/23, 18:47

Deze toiletverpleegkundige is een verpleegkundige die volledig autonoom is en zich in geen geval op het waternetwerk bevindt.
Het is absoluut noodzakelijk om een ​​netwerk te hebben dat gescheiden is van het drinkwaternetwerk.
Bedankt voor deze herinnering, voor degenen die het niet weten.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: douchewater voor toiletvoorziening




par Christophe » 17/09/23, 18:48

De kindermeisjes voeden = 2e netwerk, toch?

Toch zou ik graag de staat van de toiletten willen zien na X jaar (maanden?) grijs watergebruik...
De kalkaanslag in het netwerkwater kan al lekkages veroorzaken bij het doorspoelen van toiletten...

Dus het regenwater voor de toiletten is oké, maar het water voor de douches is bleh bleh... om nog maar te zwijgen van het slechte netwerk dat moet worden aangelegd...

Het is zoiets als thermische lusvorming of erger nog: het recyclen van douchewater...sommigen hebben het geprobeerd, maar in werkelijkheid werkt het alleen echt in het ISS... : Mrgreen:

Foto's en een diagram kunnen u helpen...
0 x
olivierdu33
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 17/09/23, 17:30
x 2

Re: douchewater voor toiletvoorziening




par olivierdu33 » 17/09/23, 18:57

Christophe schreef:De kindermeisjes voeden = 2e netwerk, toch?

Toch zou ik graag de staat van de toiletten willen zien na X jaar (maanden?) grijs watergebruik...
De kalkaanslag in het netwerkwater kan al lekkages veroorzaken bij het doorspoelen van toiletten...

Dus het regenwater voor de toiletten is oké, maar het water voor de douches is bleh bleh... om nog maar te zwijgen van het slechte netwerk dat moet worden aangelegd...

Het is zoiets als thermische lusvorming of erger nog: het recyclen van douchewater...sommigen hebben het geprobeerd, maar in werkelijkheid werkt het alleen echt in het ISS... : Mrgreen:

Foto's en een diagram kunnen u helpen...


Denk je dat mijn project niet levensvatbaar is? Het is waar dat ik er niet mee bezig ben, maar het lijkt me een goed idee toch?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9842
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: douchewater voor toiletvoorziening




par sicetaitsimple » 17/09/23, 19:30

olivierdu33 schreef: Maar het lijkt mij een goed idee, toch?

Ja, in principe is het gebruik van drinkwater om stront weg te spoelen noodzakelijkerwijs betreurenswaardig.
Maar dan hangt het echt van jou en je motivatie af. Omdat dit, afgezien van de installatiewerkzaamheden, onvermijdelijk beperkingen (filters) en misschien ander onderhoud of andere ongemakken (geuren?) zal veroorzaken.
Je initiële vragen waren nogal technisch, laten we ons hiertoe beperken... Voor de rest is het aan jou.

PS: tenzij er natuurlijk feedback is van een installatie vergelijkbaar met degene die u overweegt, wat welkom zou zijn.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 105-gasten