Directe parallelschakeling van 2 OOST en WEST PV solar strings met (zeer) verschillende panelen en spanningen?

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Directe parallelschakeling van 2 OOST en WEST PV solar strings met (zeer) verschillende panelen en spanningen?




par Christophe » 22/11/21, 13:21

Is het mogelijk om 2 zonne-PV-strings met verschillende spanningen in directe verbinding parallel te schakelen? Dat wil zeggen 2 strings gemaakt met fotovoltaïsche panelen van heel verschillende spanning en vermogen?

Er zijn inderdaad MC4-parallelle connectoren, dus a priori is het heel eenvoudig om 2 steken in //:

mc4-male-branch-connectors.png
connectors-de-derivation-mc4-males.png (125.21 KiB) 14368 keer bekeken


De panelen zijn gediodeerd, dus normaal gesproken is er geen stroomteruggave in de zwakste string ... maar ik stel mezelf toch de vraag: wat gebeurt er als een string, laten we zeggen gemaakt voor nominaal 150V, 300V ontvangt op zijn klemmen?

En wanneer deze 2 strings "een beetje" produceren (rond het middaguur bijvoorbeeld) met dit 150V spanningsverschil? :schok: :schok: :schok: Wat zou er gebeuren? Volgens de basiswetten van elektriciteit zal de zwakkere snaar helemaal niets produceren ... Is dat het?

Het is alsof we 2 batterijen plaatsen, waarvan 1 in //: alle stroom wordt geleverd door de sterkste, maar de algehele spanning wordt verlaagd door de zwakste. Uiteindelijk zou alleen de sterke batterij beter werken ...

We zien veel dakloze huizen in het zuiden met 2 strings 1 oost en 1 west... dus als directe parallelschakeling niet mogelijk is, heb je dus 2 omvormers nodig dus 2 volledig onafhankelijke circuits?

Dat is het ? Dus de MC4 parallelle connector wordt alleen gebruikt voor dezelfde oriëntatie / dezelfde string van dezelfde panelen? Maar zelfs in deze configuratie is het mogelijk om zonnemaskers op de ene string te hebben en niet op de andere ... en daarom zouden dezelfde zorgen ontstaan ​​​​om de productie van de sterke string te beperken ...

Kortom, het is niet erg duidelijk ... of iemand die meer PV-ervaring heeft dan ik het ons zou kunnen uitleggen? 8)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643

Betreft: Directe parallelschakeling van 2 OOST en WEST PV solar strings met (zeer) verschillende panelen en spanningen




par Macro » 22/11/21, 13:57

2 parallelle strings blootgesteld aan de zon ...

Ze blijven niet lang parallel : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
447b75fecc5f219d144d87b5423a148d.jpg
447b75fecc5f219d144d87b5423a148d.jpg (58 KB) 14344 keer bekeken
1 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Betreft: Directe parallelschakeling van 2 OOST en WEST PV solar strings met (zeer) verschillende panelen en spanningen




par Christophe » 22/11/21, 14:03

Macro je bent een onedele varken !! : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643

Betreft: Directe parallelschakeling van 2 OOST en WEST PV solar strings met (zeer) verschillende panelen en spanningen




par Macro » 22/11/21, 14:06

Je hebt gelijk : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Betreft: Directe parallelschakeling van 2 OOST en WEST PV solar strings met (zeer) verschillende panelen en spanningen




par Christophe » 23/11/21, 12:18

Ik heb dus nog steeds mijn antwoord niet...

Remundo kan zijn ?? Jij die al 10 jaar PV hebt?
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Betreft: Directe parallelschakeling van 2 OOST en WEST PV solar strings met (zeer) verschillende panelen en spanningen




par phil59 » 23/11/21, 12:38

Ik heb een micro-omvormer geplaatst, geen panelen.

Het volgende paneel wordt niet gestoord door het andere die in de schaduw zou kunnen staan.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Betreft: Directe parallelschakeling van 2 OOST en WEST PV solar strings met (zeer) verschillende panelen en spanningen




par Christophe » 23/11/21, 12:39

Oke ik ken het principe... maar dat is geen antwoord op de vraag.

En micro-omvormers ... duur en bron van N-storingen interesseren me niet al te economisch gezien ...

ps: ik heb het document over de zogenaamde micro-omvormer bekeken en dit zijn GEEN micro-omvormers dit zijn paneel-SHUNT's die de doorgang van de stroom afbuigt in een gearceerd paneel ...

Tenminste dat vond ik, ik weet niet wat je hebt...
0 x
jean.caissepas
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 01/12/09, 00:20
Plaats: R.alpes
x 423

Betreft: Directe parallelschakeling van 2 OOST en WEST PV solar strings met (zeer) verschillende panelen en spanningen




par jean.caissepas » 23/11/21, 14:39

Christophe schreef:Is het mogelijk om 2 zonne-PV-strings met verschillende spanningen in directe verbinding parallel te schakelen? Dat wil zeggen 2 strings gemaakt met fotovoltaïsche panelen van heel verschillende spanning en vermogen?


Het ideaal is om dubbelzijdige panelen te hebben die verticaal worden gemonteerd met de rand op het zuiden. Het paneel regelt zelf de spanningsverschillen.

https://www.entraid.com/articles/clotur ... -verticaux
0 x
Verleden gewoonten moet veranderen,
omdat de toekomst mag niet sterven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Betreft: Directe parallelschakeling van 2 OOST en WEST PV solar strings met (zeer) verschillende panelen en spanningen




par Christophe » 23/11/21, 15:58

Ok, maar dat is nog steeds geen antwoord op de oorspronkelijke vraag...

En de dubbele gezichten zijn niet bedoeld om op het dak te worden gemonteerd ... en met een goede reden!
0 x
NCSH
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 207
Inschrijving: 17/11/21, 18:15
Plaats: Rondom Venus
x 137

Betreft: Directe parallelschakeling van 2 OOST en WEST PV solar strings met (zeer) verschillende panelen en spanningen




par NCSH » 23/11/21, 16:52

Christophe schreef:Ok, maar dat is nog steeds geen antwoord op de oorspronkelijke vraag...

En de dubbele gezichten zijn niet bedoeld om op het dak te worden gemonteerd ... en met een goede reden!


Je hebt simpelweg een omvormer met 2 ingangen nodig, wat moeilijk te vinden is voor kleine vermogens. Ik ben niet bekend met dit onderwerp.
0 x
Om het parallelle universum van te ontdekken niet-fossiele energiedragers van koolstof, neem de tijd om door de website te bladeren (15 min). NCSH : http://www.ncsh.eu/language/fr/energie-et-matiere/

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 108-gasten