Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 13/05/19, 11:25

Voor de moestuin 2.0 van de luie mens hoeft u zich niet te haasten: een toename van de traditionele fenocultuur; de spontane flora evolueert naar “stoffering”; verwijder af en toe krachtige "irritaties" zoals rumex met een schop... Beetje bij beetje, steeds meer vogelmuur, veronica, oxalis... Het systeem evolueert vanzelf naar onkruid “aangepast” aan de fenocultuur.

En daar is het systeem klaar om te "samenwerken" met deze...

Ik ben nog niet klaar met het "populariseren" van fenocultuur 1.0, dus 2.0 wordt in mijn hoofd gebouwd... Zoals alles is het zo eenvoudig dat het ingewikkeld wordt!
3 x
fl78960
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 81
Inschrijving: 16/02/18, 13:19
x 24

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par fl78960 » 13/05/19, 13:28

Did67 schreef:Dit is de reden voor mijn "glijden", in de "luie moestuin 2.0", naar gras (bij voorkeur spontaan - luiheid verplicht; "groenbemester" niet-peulvruchten anders, als dat niet lukt) in de herfst...


In dezelfde geest sprak mijn zwager (die in een landbouwkamer in Bretagne werkt) met mij over de herfstteelt van Chinese kool (en andere dingen waarvan ik de naam ben vergeten...) om stikstof uit de bodem te halen en vermijd winteruitspoeling.
0 x
fl78960
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 81
Inschrijving: 16/02/18, 13:19
x 24

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par fl78960 » 13/05/19, 13:40

izentrop schreef:
Moindreffor schreef:mijn volgende bouw een grasmaaidroger
Niet erg lui dit : Wink:
Het liefst spreid ik het uit in de zon, op het gras. Hoe dan ook, je kunt niet veel dikte hebben, anders gaat het rotten. Na 3 - 4 beurten berg ik het op in zakken, die dienen als strooisel voor de kippen en daarna als afdekking in de tuin.


Hallo,

Ik begreep dat gemaaid gras, zelfs als het gedroogd is, nog steeds stikstofstaven bevat, ver verwijderd van de C/N-balans van hooi.

Van mijn kant:
1/ Ik probeer het maaien in de pleziertuin te spreiden
2/ als ik maai, maai ik "hoog" en verspreid ik een paar bakken over de moestuin (waarvan het mulchen vooral gebeurt met wat er in huis is: heggen snoeien, dode takken en bladeren, geen hooi)
3/ als de moestuin bedekt is met een dun laagje vers gras, mulch ik de maaier = nul afval, nul voorraden, logistiek tot een minimum beperkt.
0 x
Meli6885
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 13/05/19, 11:44

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Meli6885 » 13/05/19, 14:22

Hallo, nieuws over de forum en met de hooimulchmethode zal ik het experiment dit jaar proberen. Omdat ik niet genoeg hooi heb kunnen vinden om de door Didier in zijn boek aanbevolen 20 cm te plaatsen, ga ik door met mulchen met het hier en daar getrokken "onkruid" en doe ik oppervlaktecompostering. Ik heb een kleine voorraad dode bladeren die ik op termijn zal toevoegen als ik zie dat het hooiniveau te veel daalt. Mijn grote "zorg" gaat over water geven... Ik heb inderdaad vaak gelezen dat het mogelijk is om de moestuin praktisch niet water te geven, maar nadat ik één keer per dag door mijn grootvader en vervolgens door mijn moeder water heb gegeven, roept dit vragen bij mij op. ..
Hoe vaak geef je water bij warm weer?
En 2e vraag, ik ga vandaag mijn tomatenplanten, courgettes etc. planten, maar zaterdag ga ik 15 dagen op vakantie. Wetende dat ik in het midden van de Elzas ben en dat het tot zaterdag heeft geregend, denkt u dat water geven nodig is gedurende de komende 15 dagen?

Bij voorbaat dank voor uw hulp!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 13/05/19, 14:52

Meli6885 schreef:Hallo, nieuws over de forum en met de hooimulchmethode zal ik het experiment dit jaar proberen. Omdat ik niet genoeg hooi heb kunnen vinden om de door Didier in zijn boek aanbevolen 20 cm te plaatsen, ga ik door met mulchen met het hier en daar getrokken "onkruid" en doe ik oppervlaktecompostering. Ik heb een kleine voorraad dode bladeren die ik op termijn zal toevoegen als ik zie dat het hooiniveau te veel daalt. Mijn grote "zorg" gaat over water geven... Ik heb inderdaad vaak gelezen dat het mogelijk is om de moestuin praktisch niet water te geven, maar nadat ik één keer per dag door mijn grootvader en vervolgens door mijn moeder water heb gegeven, roept dit vragen bij mij op. ..
Hoe vaak geef je water bij warm weer?
En 2e vraag, ik ga vandaag mijn tomatenplanten, courgettes etc. planten, maar zaterdag ga ik 15 dagen op vakantie. Wetende dat ik in het midden van de Elzas ben en dat het tot zaterdag heeft geregend, denkt u dat water geven nodig is gedurende de komende 15 dagen?

Bij voorbaat dank voor uw hulp!


Hallo en welkom

Maak je geen zorgen over water geven, hooi moet water krijgen, zelfs als er geen gewas is... op deze manier is het tenminste eenvoudig : Mrgreen:

Het moet vochtig zijn om effect te hebben.

Aan de andere kant is het waar dat groenten met bedekte grond minder water nodig hebben.

Het beste is om op de groenten zelf te vertrouwen en je hand onder het hooi te laten glijden om te zien of het droog of nat is... en dan te beslissen.

Normaal gesproken doen tomaten het erg goed, vooral in het begin.

Je maakt je gaten, je vult ze goed met water en je plant je tomaten en je herstelt nog een beetje eenmaal geplant... met dat meer natuur moet het lang meegaan...
1 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par denis17 » 13/05/19, 14:52

Hallo Meli en welkom hierbij forum. Wat het weer betreft, zal er begin volgende week a priori regen vallen, dus als uw grond nog vochtig is, hoeft u zich op dat vlak geen zorgen te maken. En in de volle grond zijn je planten in deze tijd van het jaar in ieder geval altijd beter af dan in een pot, tenzij er sprake is van strenge vorst. :?
Wat het water geven zelf betreft, het is ingewikkelder, vorig jaar was het niet nodig om water te geven tot 14 juli in Charente Maritime, daarna ging ik 3 weken op vakantie en er groeide weinig anders, afgezien van de tomaten die het hele jaar geen water kregen (nou ja , het was ook niet echt gek) : Roll:
denis
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 13/05/19, 15:20

Meli6885 schreef:Hallo, nieuws over de forum en met de hooimulchmethode zal ik het experiment dit jaar proberen. Omdat ik niet genoeg hooi heb kunnen vinden om de door Didier in zijn boek aanbevolen 20 cm te plaatsen, ga ik door met mulchen met het hier en daar getrokken "onkruid" en doe ik oppervlaktecompostering. Ik heb een kleine voorraad dode bladeren die ik op termijn zal toevoegen als ik zie dat het hooiniveau te veel daalt. Mijn grote "zorg" gaat over water geven... Ik heb inderdaad vaak gelezen dat het mogelijk is om de moestuin praktisch niet water te geven, maar nadat ik één keer per dag door mijn grootvader en vervolgens door mijn moeder water heb gegeven, roept dit vragen bij mij op. ..
Hoe vaak geef je water bij warm weer?
En 2e vraag, ik ga vandaag mijn tomatenplanten, courgettes etc. planten, maar zaterdag ga ik 15 dagen op vakantie. Wetende dat ik in het midden van de Elzas ben en dat het tot zaterdag heeft geregend, denkt u dat water geven nodig is gedurende de komende 15 dagen?

Bij voorbaat dank voor uw hulp!


Geen “automatische” reactie. Dat zou dom zijn.

In Midden-Elzas kun je op zeer droge, dunne, steenachtige en arme gronden terecht. De “RFU” (gemakkelijk bruikbare waterreserve in de bodem) kan variëren van 70 tot 80 l/m² in dit grondtype tot ruim 900 in een leemachtige grond, zeer diep, zonder stenen, rijk aan organische stof.

Momenteel zijn de bodems verzadigd met water. Het is niet alleen onnodig, maar ook schadelijk voor het water.

Onder dekking zal geen enkele grond in 15 dagen uitdrogen. Het is winderig, als de zon aanhoudt, kunnen de planten "gek worden", maar het zou mij zeer verbazen als er een van hen zou sterven...
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 13/05/19, 15:23

nico239 schreef:
Je maakt je gaten, je vult ze goed met water en je plant je tomaten en je herstelt nog een beetje eenmaal geplant... met dat meer natuur moet het lang meegaan...


Ik doe dat nooit. Omdat het een slush maakt die de installatie dwarsboomt. Dit "ontmoedigt" de planten om te "onderhandelen" met de mycorrhiza's (symbiose van geven en winnen; wanneer de mycorrhiza-schimmel niets meer kan bijdragen, wordt het een "ongewenste" parasiet). Dit is in mijn ogen contraproductief.

Ik heb het natuurlijk over planten in potten.

Maar ik plant ook met blote wortel, zonder water te geven (behalve zeer droge grond, bijvoorbeeld verplanten na uitdunnen in juli!).
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 13/05/19, 15:29

denis17 schreef:Hallo Meli en welkom hierbij forum. Wat het weer betreft, zal er begin volgende week a priori regen vallen, dus als uw grond nog vochtig is, hoeft u zich op dat vlak geen zorgen te maken. En in de volle grond zijn je planten in deze tijd van het jaar in ieder geval altijd beter af dan in een pot, tenzij er sprake is van strenge vorst. :?
Wat het water geven zelf betreft, het is ingewikkelder, vorig jaar was het niet nodig om water te geven tot 14 juli in Charente Maritime, daarna ging ik 3 weken op vakantie en er groeide weinig anders, afgezien van de tomaten die het hele jaar geen water kregen (nou ja , het was ook niet echt gek) : Roll:
denis



2018 is in mijn annalen de uitzondering: het enige jaar waarin mijn systeem ernstig te lijden had onder een gebrek aan water, waarvan het grootste deel niet werd bewaterd.

Op dit moment zijn de bodems niet “nat”: ze zijn “op retentiecapaciteit” (ze bevatten de maximaal van water dat ze kunnen vasthouden - de "bodemreserve" is vol, gezien wat er de afgelopen dagen is gevallen; "natte" grond is niet drassig - wat ernstig schadelijk zou zijn - zoals tijdelijk na een regenbui; een “natte” grond is een grond die het overtollige water heeft verloren dat niet kan worden vastgehouden, het overtollige water dat de “macroporositeit” verstopt, waar de lucht circuleert; drassige grond is verstikkend; het zonder reden water geven van vochtige grond verstikt – tijdelijk – het leefsysteem).

Maar als deze reserve eenmaal leeg is, in een levende bodem, lijden niet alleen de groenten, maar stopt ook het leven in de bodem, het hooi ontbindt niet, mineraliseert niet langer, de groenten missen water maar ook voedingsstoffen...
1 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par olivier75 » 13/05/19, 20:12

Meli6885,

Maak je voor je 15 dagen afwezigheid niet al te veel zorgen, ik tuinier elke 3 weken, en kan daarom niet meer water geven, en zonder automatische watergift gedurende 3 jaar... Ik plant, ik geef water indien nodig, de grond is niet nat en Ik vertrek, hetzelfde geldt voor de zaailingen...
Als het erg warm weer is en mijn buren twee keer per dag water geven, zonder hevige regen (de kleintjes zijn bijna nutteloos) zoals vorig jaar, groeit het niet snel maar gaat het niet dood....
Af en toe kun je een weekendje komen lezen in de moestuin van de luiaard.
(Hebben we recht op gratis reclame voor Christophe?)
Olivier.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 210 gasten