Bereken het vermogen van een zonne-oven

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
mageflor
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 10/04/07, 11:58

Bereken het vermogen van een zonne-oven




par mageflor » 10/04/07, 12:04

Hallo,

Ik schrijf je omdat ik een student ben en dat ik besloten heb om een ​​baan over zonne-ovens te doen. Ik ben inderdaad enthousiast over deze ovens waarmee ontwikkelingslanden kunnen koken zonder bij te dragen aan ontbossing en vooral niet te hoeven gaan om hout te halen, wat hen een achtste van hun tijd kost. Bovendien stelt het hen in staat om het water drinkbaar te maken, dus dit is op veel manieren zeer voordelig.

Voor mijn project wil ik graag weten hoe we het vermogen van een parabolische oven berekenen. Is de formule goed:
oppervlakte * zonneschijn * thermische zonne-opbrengst?
Aan de andere kant, wat is de waarde voor zonneschijn?
Ik heb inderdaad tegenstrijdige informatie. Op de site http://www.outilssolaires.com/infos/prin-ensoleil.htm
waarden groter dan 3 kW / m² worden gegeven. En toch werd mij verteld dat directe zonnestraling slechts 800 W / m² was en de enige bruikbare voor zonne-ovens. Wat is het echte antwoord en de echte berekening?
Ik denk dat het promoten van zonne-ovens altijd erg interessant is, dus ik hoop dat je me snel een antwoord zult geven ...
Merci.
Soleillement ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Kracht van een zonne-oven




par Christophe » 10/04/07, 13:09

mageflor schreef:Op de site http://www.outilssolaires.com/infos/prin-ensoleil.htm
waarden groter dan 3 kW / m² worden gegeven. En toch werd mij verteld dat directe zonnestraling slechts 800 W / m² was en de enige bruikbare voor zonne-ovens. Wat is het echte antwoord en de echte berekening?


Hallo en welkom bij dit forum :)

De door de site opgegeven waarden zijn correct: het is geen zonne-energie kW / m² maar energie dus in kWh / m² uitgestraald (veronderstel ik) gedurende een volledige dag. Het klopt dat de pagina verward is: we gaan van kwh / m² dagelijks naar jaarlijkse straling. bijvoorbeeld:

Zone A: Noord-Europa, van het Verenigd Koninkrijk tot Polen. Het grootste deel van Duitsland met een grote zonnemarkt bevindt zich in dit gebied.
- Gemiddelde dagelijkse zonnestraling
= 2.4 tot 3.4 kWh / m2
- Gemiddelde jaarlijkse productiviteit van een zonne-installatie = 300 tot 400 kWh / m2


Het is volledig coherent omdat 400 / 3,4 = 118 dagen (van volle zon).

Hier zijn andere kaarten van zonnestraling in Frankrijk die deze cijfers bevestigen.

Beeld

Voor uw project zonne-ovens zijn hierover al besproken foruminclusief:

zonne-thermisch / zonne-keuken-oven-t152.html
zonne-thermisch / tpe-studie-op-de-zonne-oven-t2804.html
Aarzel niet om de zoekmachine te gebruiken: search.php
Dernière édition par Christophe de 01 / 05 / 07, 12: 09, 1 keer bewerkt.
0 x
Alex
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 43
Inschrijving: 16/03/05, 11:37

Re: Kracht van een zonne-oven




par Alex » 10/04/07, 17:09

mageflor schreef:Hallo,

Ik schrijf je omdat ik een student ben en dat ik besloten heb om een ​​baan over zonne-ovens te doen. Ik ben inderdaad enthousiast over deze ovens waarmee ontwikkelingslanden kunnen koken zonder bij te dragen aan ontbossing en vooral niet te hoeven gaan om hout te halen, wat hen een achtste van hun tijd kost. Bovendien stelt het hen in staat om het water drinkbaar te maken, dus dit is op veel manieren zeer voordelig.

Voor mijn project wil ik graag weten hoe we het vermogen van een parabolische oven berekenen. Is de formule goed:
oppervlakte * zonneschijn * thermische zonne-opbrengst?


Om een ​​beetje te verduidelijken, is het vermogen in de focus gelijk aan het vermogen waargenomen door de parabool (verkregen door het oppervlak te vermenigvuldigen met de waarde van de zonneflux directe uitgedrukt in W / m² (let op, alleen de directe zonneflux is geconcentreerd in de zonneovens!), het geheel wordt vermenigvuldigd met wat men de optische efficiëntie van de parabool zou kunnen noemen (wat de verliezen vertaalt door absorptie in het optische systeem van concentratie (parabool of zelfs parabool + heliostaat) Op een goede speciaal daarvoor ontworpen parabool zijn de verliezen door absorptie in de orde van 5 tot 10% door reflectie.
Dus uiteindelijk, als u 1000W / m² directe zonneflux op de satellietschotel hebt en het optische rendement 90% is, zal het vermogen in de focus ongeveer 900W zijn.

mageflor schreef:Aan de andere kant, wat is de waarde voor zonneschijn?
Ik heb inderdaad tegenstrijdige informatie. Op de site http://www.outilssolaires.com/infos/prin-ensoleil.htm
waarden groter dan 3 kW / m² worden gegeven. En toch werd mij verteld dat directe zonnestraling slechts 800 W / m² was en de enige bruikbare voor zonne-ovens. Wat is het echte antwoord en de echte berekening?
Ik denk dat het promoten van zonne-ovens altijd erg interessant is, dus ik hoop dat je me snel een antwoord zult geven ...
Merci.
Soleillement ...


Zoals ik al eerder zei, heeft de wereldwijde zonneflux twee componenten:
-de directe component: dit zijn de stralen die rechtstreeks van de zon komen
-de diffuse component: dit zijn de stralen die zijn afgebogen door de atmosfeer, wolken, enz.
Alleen de directe component wordt gebruikt in zonne-ovens. Als eerste benadering kunt u een directe zonnefluxwaarde van 1000 W / m² gebruiken, maar het is waarschijnlijk een beetje optimistisch (dus ja, 800W / m² is een juiste waarde ...)
0 x
mageflor
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 10/04/07, 11:58




par mageflor » 11/04/07, 11:41

Bedankt Christophe en Alex voor de uitleg en voor je snelheid! Hierdoor kan ik beter begrijpen waar al deze waarden vandaan komen.
En bedankt voor je verduidelijkingen, het is echt goed om gewilde en zeer complete antwoorden op je vragen te hebben!
Christophe: bedankt voor de kaarten, en ook de berekeningen die hieronder worden gedaan omdat ze laten zien hoe je ze opnieuw kunt gebruiken. Weet je in feite of het mogelijk is om een ​​kaart te vinden of kun je direct het aantal Watt per vierkante meter vinden, en dit niet alleen voor Frankrijk?
Anders bedankt voor de links op deze meme forum.
Alex: bedankt voor de uitleg van direct en diffuus licht, tot die tijd had ik het niet goed begrepen. Het lijkt mij zelfs dat ik voor de opbrengst eerder over 60 tot 80% heb gesproken. Maar ik ben geen expert, ik herhaal alleen maar wat professionals van de parabolische ovens me hebben verteld ...
Tot gauw, en als je een stroomkaart vindt ... Bedankt!

Heb je zelf zonne-ovens? Het is waar dat het echt interessant lijkt. Omdat mijn studie daarover gaat, vroeg ik. Ze verkopen ze bij iD Solaire: www.idsolaire.com en er zijn verschillende soorten: parabolische ovens met warmteconcentratie en doosovens, die werken met het broeikaseffect. En het is eerlijk gezegd niet duur: 129 euro voor de goedkoopste en 269 voor de doosoven. Zoals uw site Christophe zei of zij doen de berekeningen op de zonnepanelen, het belangrijkste is niet zozeer allereerst het financiële aspect, maar het feit dat we deelnemen aan een echte energiebesparing en daarom dat de 'wij pleiten voor de bescherming van een schone planeet. Het is al een echte investering van iedereen als hij het zelf in zijn dagelijks leven wil doen ... En tot slot zijn er niet zoveel mensen die zich bewust zijn van de urgentie van de situatie, en de essentiële rol die ze op hun niveau kunnen spelen: gewoon door erover te praten ...
Wie weet over koken op zonne-energie? Het is nog heel weinig bekend.
Ik weet niet wat je hiervan vindt ... Als je me in elk geval je mening wilt geven, dat interesseert me.
0 x
belze1
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 14/11/06, 15:32
Plaats: Sud-Est

Puissance




par belze1 » 12/04/07, 09:40

Wat mij betreft meet ik de efficiëntie van mijn oven met behulp van de volgende formule:

P = (CM (Tf - Ti)) / D

C: massa warmte van water 4,18
M gewicht (in gr)
Ti: starttemperatuur
Tf: eindtemperatuur

D: duur tussen 2-temperaturen

Ik gebruik een multimeter met thermokoppel om 1 liter water te meten
in een bak op het zonnekooktoestel.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 12/04/07, 09:59

mageflor schreef:Christophe: bedankt voor de kaarten, en ook de berekeningen die hieronder worden gedaan omdat ze laten zien hoe je ze opnieuw kunt gebruiken. Weet je in feite of het mogelijk is om een ​​kaart te vinden of kun je direct het aantal Watt per vierkante meter vinden, en dit niet alleen voor Frankrijk?


Je hoeft het alleen maar te vragen 8)
Beeld

Nou, het is niet erg leesbaar of nauwkeurig (maar moeilijk om het beter te doen in statische kaarten wereldwijd)
0 x
mageflor
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 10/04/07, 11:58




par mageflor » 12/04/07, 13:08

Dankzij belze 1 voor de formule bewijst het dat je echt in praktische gevallen zit! Welke soorten zonne-ovens doet u? Boxovens?
Anders heel erg bedankt Christophe, voor de kaart. Dit is PRECIES waarnaar ik op zoek was. Waar heb je het gevonden
Super !!
Dat is goed, vraag het gewoon ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 12/04/07, 14:32

mageflor schreef:Waar heb je het gevonden


Een goede moderator onthult zijn bronnen nooit : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy: Ik lach ik vond het op ...Google Afbeeldingen 8)
0 x
mageflor
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 10/04/07, 11:58




par mageflor » 13/04/07, 11:23

Bedankt Christophe. Dus ik zocht ook Google Afbeeldingen, en typte zonneschijn & kracht in, maar ik kon het niet vinden. Ik had haar graag willen vinden, maar ik zal het heel goed begrijpen als je het me niet wilt vertellen.
Het spijt ons eigenlijk voor de vraag die u misschien wel gek lijkt, maar wat is een moderator? Ik ben het zelfs niet gewend forums, Ik heb deze een paar dagen ontdekt.
Jij bent degene die dit heeft opgezet forum?
Het is in elk geval echt geweldig. Er zijn aardige mensen om vragen te beantwoorden, het is echt een schat aan informatie en relaties met mensen die geïnteresseerd zijn in hetzelfde soort fenomenale projecten!
0 x
mageflor
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 10/04/07, 11:58

Nog steeds een dienst over hetzelfde onderwerp nodig.




par mageflor » 02/05/07, 12:05

Hallo,

Bedankt dat je me hebt geholpen antwoorden te vinden met betrekking tot de formule die ik moet gebruiken in het geval van een parabolische zonne-oven. Ik vertrouw je volledig op hun geldigheid en in feite moet ik mijn bronnen noemen. Kun je me enerzijds vertellen waar je de formule kunt vinden: zonneschijn * nuttig oppervlak * thermische zonne-opbrengst?
Anderzijds, kunt u mij ook vertellen waar we deze beroemde waarde van 1000 W / m² kunnen vinden die overal wordt geaccepteerd? Trouwens, ik kreeg te horen dat ik 800 moest nemen ...
Dus als je me zou kunnen vertellen waar ik al deze resultaten kan vinden, zou ik erg dankbaar zijn.
Merci d'avance!
Tot ziens!
0 x

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 113-gasten