Elektrische kolfverwarmer thermosifon

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Elektrische kolfverwarmer thermosifon




par Philippe Schutt » 03/01/21, 20:29

Hallo,
Ik heb een heel eenvoudige en goedkope montage gemaakt die mijn elektrische ballon opwarmt. Ik vind het netjes werken, dus ik deel het hier.
ecs circuit.jpg
thermosifon circuit
circuit ecs.jpg (88.54 KiB) 5775 keer bekeken


Primair
omzeil gewoon de hete uitlaat van de ketel en leid deze door een kleine platenwarmtewisselaar (minder dan 100 €). Ten slotte hangt de grootte van de wisselaar af van de diameter van de buis, de stroming mag ook niet worden vertraagd. Voor mij, 11kw ketel dus 25kw wisselaar en 3/4 '' fittingen (niet kleiner gevonden)
Ondergeschikt
Bij de wisselaaruitlaat heb ik een thermostatische V3V ingesteld op 25 °. Merk op dat ik het in omgekeerde stroom gebruik. Het meet inderdaad normaal aan de uitgang terwijl ik de input wil meten. Dus de uitgang wordt de ingang en vice versa : Cheesy: . Ik heb ook de warmwaterinlaat geblokkeerd, in feite heeft deze maar 2 manieren. Nou, het zou een uitje zijn als ik het niet had aangesloten. : Cheesy:

Dus wanneer het opwarmt aan de wisselaarzijde, gaat het open aan de blauwe kant, waarbij de rood / blauwe kant altijd open is en een thermosyfon wordt gevormd in de ballon. Wanneer warm water met een laag debiet wordt afgenomen, komt het uit de tank en door de wisselaar; plotseling koelt de ballon minder snel af. Met een koude ballon lukt het me om water te laten mengen op ongeveer 35 °. Als we met hoge stroom trekken, koelt de wisselaar af, sluit de V3V en komt alles uit de ballon.
Met slechts 80 cm hete kolom warmt mijn tank van 150 liter op in + -2 uur en ik realiseer me niets over verwarming.
Mijn zoon maakte dezelfde montage op een 300L op de grond, warmwateruitlaat bovenaan, dus kolomhoogte 2m. Daar lacht het meer, er blijft niet veel meer over voor verwarming zolang de ballon niet half heet is. Aan de andere kant gaat het snel, zoals een klassiek systeem met klep of 2 circulatiepompen, gewoon veel goedkoper en betrouwbaarder.

Beperking: de ketel moet water van 65 ° of meer uitstoten vanwege legionella. Dus ideaal voor hout- en pelletketels, minder voor gas ...

Omdat ik erg blij was, deed ik hetzelfde voor het zonnepaneel:
IMG_20210103_200948.jpg
IMG_20210103_200948.jpg (446.24 KB) keer bekeken 5775
IMG_20210103_201009.jpg
IMG_20210103_201009.jpg (466.36 KB) keer bekeken 5775
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: elektrische ballonverwarmer thermosifon




par Forhorse » 03/01/21, 22:43

U mag geen hard water hebben of u moet de wisselaars regelmatig kunnen ontkalken.
Anders kan het in principe alleen maar werken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: elektrische ballonverwarmer thermosifon




par Philippe Schutt » 03/01/21, 23:49

In feite is er ruimte tussen de platen. Ik had de eerste snede 1 jaar geleden gemaakt en tot nu toe is het schoon.
Ik heb het zonnecircuit leeggemaakt voor de winter en het is ook schoon. Nou, deze is niet hoger dan 50 ° dus minder risico.
Ik ben ook van plan om ooit een wasverzachter toe te voegen. Ik moet er gewoon een goedkoop vinden ... Ik heb de toevoeging van CO2 in het water kunnen testen, het verbetert de smaak maar niet de kalkaanslag bij de kranen. Misschien had ik het niet lang genoeg verlaten ... om te zien
0 x

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 96-gasten