Zelfgemaakte, gebruiksvriendelijke vuurstarter

Presenteer uw doe-het-zelf-projecten, uw nieuwe technische ideeën, uw innovaties om te testen of uw zelfbouwwerk. Want zelf doen is vaak voordeliger en efficiënter.
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6

Zelfgemaakte, gebruiksvriendelijke vuurstarter




par cortejuan » 28/12/15, 12:25

Ik denk dat dit onderwerp al eerder is behandeld, maar hier is een soort aanmaakblokjes die gemakkelijk te maken zijn en sneller te starten zijn dan chemische aanmaakblokjes. Bovendien is hun verbranding langer.

Dit jaar gebruik ik deze alleen.

Drie milieuvriendelijke producten:

= Amadouviers (goed, je moet er wat vinden, het groeit op omgevallen of zieke bomen, in het bijzonder op berken),

- essentie van terpentijn,

- lijnzaadolie,

in gelijke hoeveelheid (ik bereid een hele liter, dus 1/2 + 1/2).

De amadouviers worden geoogst, ze worden in blokjes gesneden (zonder het sponsachtige deel te verwijderen) en vervolgens worden ze een korte week op een radiator gedroogd. Meng de twee vloeistoffen en dompel vervolgens de stukjes tondel onder die de vloeistof volledig absorberen.

Persoonlijk droog ik hele tondelbomen en zaag ze droog met een kleine lintzaag.

Je hebt twee liter in blokjes gesneden tondel nodig voor één liter mengsel (willekeurig).

Als alles gedronken is (de dobbelstenen mogen de vingers niet invetten) plaatsen we de aanmaakblokjes in een doos met deksel.

De ontsteking is onmiddellijk en het ruikt niet naar kerosine ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 28/12/15, 12:41

De Amadouvier ja het werkt goed, zelfs natuurlijk!

De zorg is zoals je zegt om in hoeveelheid te vinden! Dus hier is nog een heel natuurlijke methode die geen problemen met de levering oplevert: de gedroogde citrusschillen!
Ze moeten duidelijk erg droog zijn. Het enige wat u hoeft te doen, is de schors een paar dagen op de kachel laten drogen voordat u hem gebruikt. Daarnaast parfumeert het het huis, is het citrusseizoen en geeft het vitamine C! Kortom de ideale tip in de winter!

Er is een olie die eruitziet als een koolwaterstof in schillen van citrusvruchten. Het kan zelfs een koolwaterstof zijn, ik heb er nog nooit in detail naar gevraagd ...

Het maakt prachtige blauwe vlammen (dus erg heet) maar hey het brandt sneller dan Amadouvier ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
simplino
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 143
Inschrijving: 22/11/15, 18:28




par simplino » 28/12/15, 15:10

Alles wat fijn verdeeld, droog en vol lucht is, begint gemakkelijk een vuur met slechts één lucifer.

Een luier luchtig de droge dennenbladeren of doornen (heel goed een droge tak van dennen met zijn doornen en meer van zijn hars) met de bovenkant van het aanmaakhout sec luchtig ook, zoals hazelnootpuin, krullen, goed geventileerd, dan bovenop groter hout, bladeren onmiddellijk als erg droog en luchtig, dan zijn de houtblokken erop, eenmaal weg !!

Ik begrijp uw probleem niet, omdat deze methode, fijne droge planten met lucht ertussen, zelfs droge grassen ideaal voor bosbranden , werkt elke keer bij de eerste poging, zonder er ingewikkeld en duur uit te zien, zoals lijnolie, terpentijn, zelfs een steekvlam, enz., totaal nutteloos als we ervoor hebben gezorgd dat dit aanmaakhout sinds de zomer .
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 28/12/15, 16:41

Er is geen probleem ! Iedereen maakt zijn keuze ...

De ontwikkeling van op kerosine gebaseerde aanmaakblokjes is te wijten aan het feit dat enerzijds een twintigtal ontstekingen in een doos van enkele cm3 passen en anderzijds dat eenmaal aangestoken, wij niet langer zorgen voor de brand. Ik zou eraan willen toevoegen dat het product niet verdeeld is, er is geen afval op de vloer van onze steeds schonere huizen ...

Het is een trend, ook al ben ik opgegroeid op een houtvuur met elke ochtend verlichting met krantenpapier en hout uit fruitkratten die een paar minuten in de keuken rookten.

In mijn geval kun je lijnolie vervangen door een andere olie. Lijnzaadolie is een droogmiddel en laat geen vettige sporen na.

Het tondel brandt maar het sponsachtige deel moet al weg zijn en uit ervaring weet ik dat aansteken soms bewerkelijk is.

Maar alle smaken zijn in de natuur.

Hartelijk
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:




par izentrop » 28/12/15, 18:38

Hallo,
cortejan schrijft:Ik ben opgegroeid op een houtvuur met elke ochtend verlichting met krantenpapier en hout uit fruitkratten die een paar minuten in de keuken rookten.
Het moest een open haard zijn want bij een gesloten haard hoef je alleen maar de deur te sluiten, de luchttoevoer maximaal te openen en met een omkasting en een goede tocht ... geen zorgen :D
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 28/12/15, 18:47

mijn favoriete vuuraansteker is houtskool: hij brandt veel gemakkelijker dan hout

als we op hout blazen, zetten we het uit ... als we op houtskool blazen, moet er alleen een kleine rode stip zijn om het op te lichten, en hoe harder we blazen, hoe harder het wordt , praktisch grenzeloos

praktisch als het vuur goed werkt, neem ik sintels en doe ze in een ijzeren emmer met een goed sluitend deksel: het gaat uit en maakt houtskool voor de volgende ontsteking

het werkt thuis omdat ik een blazer heb zoals een smeedvuur waarmee je de wafel kunt verbranden: het is perfect om houtskool mee te starten ... natuurlijk zonder de houtskool te blazen is minder handig

in het geval van een toekomstige automatische vergasser, wanneer u deze wilt stoppen, sluit alles hermetisch en wordt de brandstof tijdens de verbranding gedoofd en blijft de haard vol met houtskool goed voor de volgende ontsteking
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 28/12/15, 21:56

Er is geen behoefte aan een "ecologische" of natuurlijke vuurstarter aangezien er een overvloed aan hopen industrieel afval is; papier, karton, houten verpakkingen ...
Het is een voor de hand liggende prioriteit om zoveel mogelijk van deze invasie kwijt te raken.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:




par izentrop » 28/12/15, 22:41

Herstel liever kratten en pallets buiten de verwarmingsperioden
1- zodat ze tijd hebben om te drogen. Vers gesneden, veel rook en geen gegarandeerde ontsteking.
2 - Moeilijker te vinden tijdens periodes.

Niet te veel papier en karton die weinig meegaan maar veel as maken. Je kunt ze net zo goed composteren.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar “Uw technische montages, DIY, innovaties en zelfbouw: een object of een installatie maken”

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 106-gasten