Thermosyphon-berekeningen: vermogen, helling, diameter en stroming

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79431
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11088

Thermosyphon-berekeningen: vermogen, helling, diameter en stroming




par Christophe » 10/02/09, 13:07

Hier is een methode voor het berekenen van een thermosifon.

Dit is een typisch voorbeeld voor zonne-energie, maar de methode is ook toepasbaar voor andere verwarmingsapparaten. Het probleem is dat voor een "goede" werking een thermosyphon een vrij koude retour vereist, dus met het risico onder het dauwpunt in de ketel te komen ...

Zonneboiler in thermosiphon.

De zonneboiler in thermosiphon is een efficiënt systeem en heeft geen bedrijfskosten omdat het noch een circulator nodig heeft, noch regelgeving nodig heeft. Als gevolg hiervan zal de afschrijving sneller zijn. De enige beperking voor dit systeem, moeten de sensoren op een lager niveau zijn dan de SWW-tank. De thermosifon is bekend, de werking ervan is het gevolg van het verschil in dichtheid van de warmteoverdrachtsvloeistof vanwege het temperatuurverschil tussen de sensoren en de SWW-tank. Het hoogteverschil tussen de bovenkant van de collectoren en de onderkant van de ballon moet minimaal 0,5 m zijn om een ​​juiste plaatsing van de hydromotordruk (of belasting) te garanderen.

Deze hydro-motieve druk is gelijk aan:
P = H x (Fabr. - Fabr.)
P = hydro-motieve druk beschikbaar in mmCE
H = hoogteverschil in meters tussen de as van de collectoren en de as van de SWW-tank
Mfr = massa van de vloeistof bij de laagste temperatuur (sensorretour)
Mfd = massa van de vloeistof bij de hoogste temperatuur (sensorstart)


Zie de tabel op pagina voor helder water: variatie van de dichtheid van vloeibaar water als een functie van temperatuur

Voor pekel is de massa een functie van het percentage antivries in het water. Te zien met de leverancier.

Maar omdat de berekening wordt uitgevoerd met een massaverschil, kunnen de waarden van helder water worden gebruikt zonder groot risico op fouten.

Waarden voor grootte.

De installatie wordt in het algemeen berekend voor een debiet van 0,7 liter / minuut per m² collector, d.w.z. ongeveer 42 l / h.m².

Toevoeging van Christophe: voor een ketel zou het daarom logisch zijn om 0,7 L / min te nemen voor 1 kW ketelvermogen.

De aanvoer / retour van de aanvoertemperatuur is gemiddeld 20 ° C
De bedrijfstemperaturen kunnen worden genomen bij 80 ° C voor het vertrek en daarom met een daling van 20 ° C tot 60 ° C voor de terugkeer, maar om bij lagere temperaturen (bijvoorbeeld in het tussenseizoen) te kunnen lopen kan ongunstiger worden genomen voor de berekening van de hydro-motieve druk, bij 65/45 ° C

De J / Z-verhouding (zie hieronder, drukvalberekening) zal afhangen van de configuratie van de installatie en voor een eerste benadering 35/65% zijn (65% voor Z om rekening te houden met de drukval van de sensoren en van de ballon als ze niet bekend zijn).

Aanbevelingen

- Om drukval, de primaire vijand van het thermosyphon-systeem, te minimaliseren, moeten de sensoren bij voorkeur in Tickelmann-montage (zie onderstaande tekening) zijn in plaats van in S-montage.
Beeld
- Er mag geen tegenhelling worden gemaakt, omdat hierdoor de thermosifon wordt afgesneden.
- De helling moet altijd oplopen naar de bal toe, vermijd nivellering.
- De lucht wordt door de open expansietank verwijderd die zich boven de SWW-tank bevindt (zie schets bijvoorbeeld).
- De SWW-tank moet bij voorkeur een dubbele mantel hebben in plaats van een spoel, altijd om drukval te beperken.
- De leidingen moeten worden geïsoleerd.
- De ellebogen moeten bij voorkeur worden gemaakt met behulp van een buiger om de grootst mogelijke straal te hebben.

rekenvoorbeeld

Beeld

- Lengte van de toevoerbuis sensor / ballon, 6,5 m
- Lengte van de retourleiding van de ballon / sensor, 7 m
- hoogteverschil tussen sensoras en tankas, 5,80 m
- J / Z-verhouding, 35/65%
- Collectorruimte, 5m²
- Debiet, 42 l / h / m²
- Collector aanvoertemperatuur, 65 ° C
- Retourtemperatuur van de collector met een daling van 20 ° C, 45 ° C
- Dichtheid van water bij 65 ° C, 980,48 kg / m3
- Dichtheid van water bij 45 ° C, 990,16 kg / m3

Hydromotieve druk beschikbaar in mmCE:
P = 5,8 x (990,16 - 980,48) = 56,14

Waarde van J in mmCE / m:
J = 56,14 x 0,35 / (7 + 6,5) = 1,45

De diameter van de buizen moet worden gekozen door opeenvolgende benaderingen om niet groter te zijn dan 1,45 mmCE / m. Om berekeningen te vergemakkelijken kunnen we de Excel-werkmap gebruiken "Drukverliezen".

Dus door de volgende parameters in te voeren: flow = 42 x 5 = 210 l / h
koperen buizen. Vloeistoftemperatuur, 65 ° C DeltaT, 20 ° C en verder bij benadering vinden we de diameter van 26x28 die de waarde direct onder 1,45 van 0,84 mmCE / m geeft.

Met deze waarde zal de werkelijke stroom noodzakelijkerwijs hoger zijn dan die berekend, dus door de stroom bij benadering te verhogen, vinden we de stroom van 288 l / u, wat ons een stroom van 57,6 l / u.m² geeft.

Hoe hoger de collectorstroomtemperatuur, hoe groter het dichtheidsverschil, waardoor de hydro-motieve druk en dus de stroom zal toenemen. Het volume van de warmte-uitwisseling in de tank is evenredig met het gemiddelde temperatuurverschil tussen de gemiddelde temperatuur van de warmteoverdrachtsvloeistof en de gemiddelde temperatuur van sanitair warm water, dit volume van uitwisseling zal toenemen met de stroomsnelheid omdat de toename van laatstgenoemde zal een lagere temperatuurdaling veroorzaken en daarom het gemiddelde verschil vergroten.


Over het Excel-bestand voor het berekenen van drukverliezen: https://www.econologie.info/share/partag ... KPz3dP.xls

Met het Excel-werkboek "Drukval JZ.xls" kunt u de drukverliezen van een circuit berekenen en dit per sectie. Om de berekeningen voor een volledige installatie uit te voeren, begint u met het meest benadeelde circuit, meestal de radiator die het verst van de ketel verwijderd is of de vloerverwarmingslus die het verst van de ketel verwijderd is en de langste, om de referentiedrukval en kijk of de waarde ervan niet hoger is dan die van de circulatiepomp als deze al gedefinieerd is (meegeleverd met de ketel) om correcties te kunnen aanbrengen. Een sectie is een deel van het circuit zoals bijvoorbeeld het deel dat gaat van de ketel naar de tees van de 1e radiator of de eerste collectoren, van de tees van de 1e radiator of collectoren naar de tees van de volgende, enz ...

Voor het gebruiksgemak van de archiefkast, start de ketel (1e lijn) door naar de laatste radiator of lus van de verwarmde vloer (de meest nadelige) te gaan om de referentiedrukval te definiëren, dan volstaat het om de secties vanaf het einde te verwijderen om naar de anderen af ​​te lopen, zodat de waarden vanaf de ketel niet opnieuw hoeven te worden ingevoerd en dit om de diameters van de andere circuits te definiëren.

De werkmap heeft verborgen kolommen om de reikwijdte van het werk te verminderen. Het is mogelijk om deze kolommen weer te geven door op het kleine kruisje boven de kolommen te klikken.


bron et Excel-bestand
1 x
dap35
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 12/10/10, 09:42
Plaats: 35
x 3




par dap35 » 04/05/11, 13:31

Dag

Ik heb 2 vragen over deze bedrijfsmodus voor een zonneboiler:
Werkt de thermosifon 's nachts niet andersom: de panelen verwarmen? Hoe het te vermijden? Terugslagklep?
Vorstgevaar in de panelen? Antivries?
Zou het bijvoorbeeld in Bretagne mogelijk zijn?

dank u

hengelen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 04/05/11, 13:43

dap35 schreef:Werkt de thermosifon 's nachts niet andersom: de panelen verwarmen?
Nee, het heetste water dat zich momenteel in de tank bevindt, blijft bovenaan.

dap35 schreef:Vorstgevaar in de panelen? Antivries?
Ja, antivries is noodzakelijk (afhankelijk van het klimaat).

dap35 schreef:Zou het bijvoorbeeld in Bretagne mogelijk zijn?
Technisch zonder twijfel.
Je moet nog steeds rekening houden met de zon ...
0 x
Mido66
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 56
Inschrijving: 07/05/09, 11:51




par Mido66 » 06/02/13, 11:21

Hallo,

is het noodzakelijk om een ​​expansievat toe te voegen, omdat het vat een veiligheidsgroep heeft die wordt geactiveerd in geval van overdruk.
Ik woon in Agadir in 360 dagen zon en gemiddelde temperatuur 20 ° in de winter en 32 in de zomer,
Ik heb de sensoren met balken horizontaal gemaakt met een ballon van 300 liter. Het probleem met de 300 liter is dat deze niet bestaat in Horizontaal, de ballon is ongeveer 1.80 m hoog, de helling op 45 ° van de sensor geeft een hoogte van 80cm plus de 1.80 m van de ballon en het verschil van 0.50 m om de thermosifon te bedienen geeft me 3.10 m hoogte mijn ballon ziet eruit als een raket bij vertrek, maar ik kan niet anders.
Het circuit is in open circuit, het verwarmt direct het water in de tank.
Ik heb de elektrisch verwarmde ballon aangepast door de weerstand te vervangen door de warme en koude ingang, deze ingang bevindt zich aan de zijkant op ongeveer 35 cm van de onderkant van de ballon om het hete water naar de ballon te sturen Ik ben verplicht om een ​​pijp te plaatsen die vertrekt vanaf de hierboven vermelde ingang en naar boven in de ballon te gaan om de top van deze te bereiken.
De warmwaterstroom en de koudwaterretour zijn 22 mm

heeft u een opmerking of advies?
dank u
0 x
MJB61
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 02/10/23, 22:46
x 1

Re: Thermosyphon-berekeningen: vermogen, helling, diameter en debiet




par MJB61 » 04/10/23, 11:54

Hallo,
Bedankt voor deze tutorial, maar ik begreep niet alles, ik had verdere uitleg nodig.

Aan het begin van de berekening, na het diagram, leg je uit:
Waarde van J in mmCE / m:
J = 56,14 x 0,35 / (7 + 6,5) = 1,45

Ik begrijp niet hoe de J-waarde die overeenkomt met een ladingsverlies kan afnemen als de lengte van het circuit toeneemt. In deze berekening, als in plaats van 7m. + 6m. wij zetten 70m. + 60m. het drukverlies J zou slechts 0,45 bedragen. dus 10 keer minder verlies bij 10 keer meer transitlengte???

iets verderop schrijf je:
Dus door de volgende parameters in te voeren: flow = 42 x 5 = 210 l / h
koperen buizen. Vloeistoftemperatuur, 65 ° C DeltaT, 20 ° C en verder bij benadering vinden we de diameter van 26x28 die de waarde direct onder 1,45 van 0,84 mmCE / m geeft.


in het spreadsheet heb ik, op jouw advies, de volgende waarden getypt: stroomsnelheid 210; koperen buis; starttemperatuur 65; deltaT 20; ...niks gebeurt. Ik heb de lengte van sectie 13,5 toegevoegd; %J 35 ;... ... er gebeurt niets.
Vervolgens typte ik 26 in kolom D interieur in mm. en op dat moment worden verschillende gegevens weergegeven.
Maar vanaf daar ben ik verdwaald.
jij schrijft : de diameter van 26x28 wat de waarde onmiddellijk onder 1,45 van 0,84 mmCE/m oplevert.
Deze laatste zin begrijp ik niet.

Ik hoop dat iemand mij hier kan uitleggen hoe deze spreadsheet werkt.

bien cordialement
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 269 gasten