onrendabele efficiënte apparaten?

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

onrendabele efficiënte apparaten?




par Christophe » 26/05/10, 16:17

Volgens: http://www.novethic.fr/novethic/planete ... 129592.jsp

Huishoudelijke apparaten: ecologisch kopen is volgens de UFC niet rendabel

Volgens een onderzoek van de consumentenvereniging hoe energiezuiniger de apparaten, hoe duurder ze zijn. Deze extra aanschafkost wordt echter niet gecompenseerd door energiebesparingen op lange termijn. De UFC roept op tot het creëren van een bonus / boete om consumenten aan te moedigen en te belonen bij hun ecologisch verantwoorde aankopen.

"Niet alleen zijn de extra kosten van de meest ecologische huishoudelijke apparaten hoog, maar ze worden niet gecompenseerd door energiebesparingen", hekelt het UFC-Que Choisir aan het einde van een onderzoek dat werd uitgevoerd in 1 winkels verspreid over het hele grondgebied. De vereniging heeft ervoor gekozen om alle modellen te evalueren voor een specifiek type koel-vriescombinatie en droger, deze twee toestellen vertegenwoordigen in feite 464% van het “specifieke” elektriciteitsverbruik, dat wil zeggen exclusief verwarming en verlichting. Gemiddeld is de meerkost voor de aanschaf van een klasse A + koel-vriescombinatie tov klasse A 50 euro, en in tegenstelling tot wat veel consumenten misschien denken, wordt deze meerkost pas op het einde van 85 jaar gecompenseerd door energiebesparing (10 euro per jaar, berekende de UFC). Bij aanschaf van een klasse A ++ product, tegen een meerprijs van 9 euro, is compensatie simpelweg niet mogelijk.

Voor droogtrommels is de meerkost zelfs nog hoger: deze toestellen zijn onderverdeeld in klassen A, B of C, met een meerprijs van 532 euro voor de A en 220 euro voor de klasse B, terwijl de energierekening enkel wordt verlaagd met 290 euro voor de ene en 140 euro voor de andere.


"Domme" vragen: is er in deze studie rekening gehouden met de levensduur en vooral de opgenomen energie (zowel in productie als recycling) en met de kosten van recycling? Als dit, zoals ik geloof, niet het geval is, dan is deze studie grotendeels misleidend!

Heren van de UFC, een niet-spaarzaam apparaat dat 300 € kost en 5 jaar meegaat, beter of slechter is dan een spaarzaam apparaat dat 600 € kost en 10 jaar meegaat? : Lol: : Lol: Inderdaad; over het algemeen zijn prijs, bouwkwaliteit en energieklasse met elkaar verbonden.

UFC-ingenieurs die het heel goed doen, moeten soms wat moeite doen om ruimdenkend te zijn en niet simpelweg zien wat (zogenaamd) goed is voor de consument op korte termijn! Het was net als de fluorescentielamptest: lumen / watt-output ontbrak in hun criteria ... gek toch?

Maar goed, we kunnen niet perfect zijn, de UFC doet het al verdomd goed.

ps: heeft grijze energie die alleen betrekking heeft op recycling trouwens een specifieke naam?
0 x
Projéthée
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 77
Inschrijving: 30/10/08, 17:53




par Projéthée » 26/05/10, 19:04

christophe,
Ik begrijp uw redenering en ben het daar volledig met u mee eens.
Een van de problemen is dat de fabrikanten om te "pushen om te kopen" soms cynisch spelen met de groene vezel. Een andere is dat de apparaten die tegenwoordig worden verkocht en 10 jaar meegaan (zonder reparatie of specifiek onderhoud), vrij zeldzaam zijn. Het zou daarom nodig zijn om een ​​betrouwbaarheidsstudie uit te voeren om vervolgens de gegevens te vergelijken met de werkelijke efficiëntie van genoemde apparaten. Heilige baan in perspectief.
En we kunnen de financiële capaciteiten van kopers niet terzijde schuiven. Een koelkast, zelfs A +++, zelfs gegarandeerd voor 15 jaar, voor 1000 € is voor mij onbereikbaar ondanks de potentiële besparingen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 26/05/10, 19:35

Over financiële draagkracht precies kunnen we de vraag over betrouwbaarheid nog eens stellen ... Het was de barones van Rothschild of ik weet niet meer wie zoiets zei: "beter 1 object 1 keer kopen dan 2; het kost je minder" ... of was het andersom (verkoperskant?)? Ik herinner me het niet meer : Cheesy:

Kortom, wat de "job" betreft, denk ik niet dat het zo groot is: het volstaat om wat retroactieve enquêtes te doen bij de dienst na verkoop ... wat een goed beeld geeft van het merk. Dan heeft de UFC het al gedaan! Zie in hun (enorme) archieven ...

Anders kunt u zelf eenvoudiger naar het recyclingcentrum kijken. Ik was verrast om veel bijna nieuwe Siemens-apparaten te zien ... waaruit blijkt dat het "merk" niet alles is ...

Na de betrouwbaarheid te hebben gegeven van een apparaat dat net het ontwerpbureau heeft verlaten, is het zeker dat er een delicate kwestie is ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 95-gasten