Het vat bij 250 $: een kans voor de planeet?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062

Het vat bij 250 $: een kans voor de planeet?




par Christophe » 08/08/06, 21:47

Gezien de huidige oliehausse en de grote conflicten in het Midden-Oosten en Iran zijn sommige analisten meer dan pessimistisch.

Volgens hen zou het vat olie inderdaad 250 dollar bereiken als een escalatie van het conflict in het Midden-Oosten Iran ertoe zou brengen de Straat van Hormuz, een strategische doorgang voor tankers in de Golf, te blokkeren, voorspelde het ratingbureau maandag. Poor's internationale financiële instelling.

Voorzichtiger, maar niettemin realistisch, schatte de president van de Russische Unie van Petroleumproducenten zaterdag in Moskou dat een daling van de prijs van het zwarte goud op korte termijn onwaarschijnlijk was vanwege de crisis in het Midden-Oosten.

Het Standard and Poor's-scenario gaat uit van een verspreiding naar Iran, het conflict in Libanon tussen Israël en Hezbollah, dat bijvoorbeeld het gevolg zou kunnen zijn van luchtaanvallen door Israël of de Verenigde Staten op nucleaire locaties of andere Iraanse faciliteiten, legde SP uit in een onderzoek. .

Iran zou vervolgens de Straat van Hormuz voor zes maanden blokkeren, waardoor tankers geen zwart goud zouden kunnen verzamelen van grote producenten als Saoedi-Arabië, Koeweit en de Verenigde Arabische Emiraten. Dit vermindert het mondiale aanbod van ruwe olie met 20%, waardoor de olieprijzen enorm stijgen.

http://www.leblogfinance.com/2006/08/pt ... ario_.html

ps: als economen huilen, lachen economen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 08/08/06, 22:39

het is duidelijk dat het een beweging in ons op gang zou brengen, maar voor veel arme mensen zou het niet werken. Ik heb onlangs gelezen dat zelfs met een vat van 100 dollar de Amerikaanse economie niet ernstig zou worden getroffen, maar wat zouden gepensioneerden, RMIstes en andere smicards thuis eten met 250 euro?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6991
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2914




par gegyx » 08/08/06, 23:51

Het is niet nodig om 20% van de productie te blokkeren om het vat naar $250 te laten stijgen...
De laatste tijd is hij aan het klimmen, was het oorlog in Nigeria?…
Vroeger waren het de aanvallen op de pijpleidingen in Irak.
Vroeger waren het de Amerikaanse raffinaderijen die de orkaan tegenhielden...
Offertes zijn zeer gevoelig voor zeer ondergeschikte motieven.
De productie in Irak was maandenlang onbestaande en het vat steeg niet tot $250!
De opkomst is een doel van de machten, en wee de armen! God zal zijn eigen...
Het is een grap om te beweren dat het om ecologische redenen is (dat een BP-veld sluit) dat de prijs omhoog gaat; hiermee moest rekening worden gehouden als de toestand van de winningsinstallatie deplorabel was. Neen ? Keuze is nu, in een tijd van spanning, het moment waarop je je moet afvragen.
Op het hoogtepunt van de bombardementen in Libanon, en geconfronteerd met de passiviteit van de ‘beschaafde’ landen, vroeg ik me af waarom de Arabische Liga de producerende landen niet vroeg om de kranen helemaal dicht te draaien... Om mensen te laten reageren en in beweging te komen. juiste richting, de garanties voor een goed geweten en de westerse moraal.
Het is waar, dat zou voor de politieagent van de wereld een voldoende reden zijn geweest, nog een casus belli, om zich de reserves van de wereld toe te eigenen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 09/08/06, 00:11

Hoe dan ook, tijdens deze uitbraken maken de oliemaatschappijen de maximale winst. We kunnen dus zeggen dat ze geld inzamelen voordat we komen om te veel op olie te besparen, en dat we onze auto achterlaten voor de fiets...
0 x
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 09/08/06, 09:09

gegyx schreef:Het is niet nodig om 20% van de productie te blokkeren om het vat naar $250 te laten stijgen...
De laatste tijd is hij aan het klimmen, was het oorlog in Nigeria?…
Vroeger waren het de aanvallen op de pijpleidingen in Irak.
Vroeger waren het de Amerikaanse raffinaderijen die de orkaan tegenhielden...
Offertes zijn zeer gevoelig voor zeer ondergeschikte motieven.
De productie in Irak was maandenlang onbestaande en het vat steeg niet tot $250!
De opkomst is een doel van de machten, en wee de armen! God zal zijn eigen...
Het is een grap om te beweren dat het om ecologische redenen is (dat een BP-veld sluit) dat de prijs omhoog gaat; hiermee moest rekening worden gehouden als de toestand van de winningsinstallatie deplorabel was. Neen ? Keuze is nu, in een tijd van spanning, het moment waarop je je moet afvragen.
Op het hoogtepunt van de bombardementen in Libanon, en geconfronteerd met de passiviteit van de ‘beschaafde’ landen, vroeg ik me af waarom de Arabische Liga de producerende landen niet vroeg om de kranen helemaal dicht te draaien... Om mensen te laten reageren en in beweging te komen. juiste richting, de garanties voor een goed geweten en de westerse moraal.
Het is waar, dat zou voor de politieagent van de wereld een voldoende reden zijn geweest, nog een casus belli, om zich de reserves van de wereld toe te eigenen!


Over de armen gesproken: u voegt daar al diegenen aan toe die in de auto-, snelweg- en luchtvaartindustrie werken.
De mooie stewardess wat :)), wat niet alleen slecht is, omdat we mooie jonge meisjes zullen hebben die bij het rode licht verkeer zullen maken voor shoots en andere fietsen :)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062




par Christophe » 09/08/06, 10:42

voormalige oceanische schreef:Hoe dan ook, tijdens deze uitbraken maken de oliemaatschappijen de maximale winst. We kunnen dus zeggen dat ze geld inzamelen voordat we komen om te veel op olie te besparen, en dat we onze auto achterlaten voor de fiets...


Een meer paranoïde redenering zou geneigd zijn te zeggen dat het de bedrijven zelf zijn die bepaalde ‘evenementen’ organiseren die de neiging hebben de prijs van ruwe olie te verhogen... Zij zijn tenslotte gedeeltelijk degenen die de olieoorlogen financieren, niet zij?

Welnu, na "Loose Change 2" kunnen we alles verwachten, toch? : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062




par Christophe » 09/08/06, 10:52

elephant schreef:Wat zijn de gepensioneerden, de RMIstes en andere smicards die bij ons morflerait zijn, maar zij zijn het niet die verspillen.


1) Eh... wat het meest zal bijten, is wat de meeste energie verspilt...

Echter, noch de Rmistes, noch de smicard hebben een zeer hoog olieverbruik, zoals u zegt... Waar ze zouden bijten (in %) zou de impact van deze prijzen op het huidige verbruik zijn...

En aangezien iedereen min of meer dezelfde hoeveelheid voedsel eet....

Dus ? Het is lelijk, maar mensen moeten lijden voordat dingen veranderen, toch?

2) Daarna is er natuurlijk ook de economische traagheid die deze prijzen zouden kunnen verergeren... en oké ja, het zijn de armsten die het meest zullen morrelont... een sociale revolutie in perspectief? Maar goed, ik herinner je eraan dat de Rmi de overheid niet veel kost (ervan uitgaande dat alles op Frans grondgebied wordt uitgegeven)

2) Eindelijk, als mensen te veel morrelen, kunnen ze zich omscholen, toch?

Elke economische crisis creëert nieuwe markten...die van hernieuwbare energieën en energiebesparingen in dit geval...bijvoorbeeld...

Persoonlijk zie ik het vat van $200 als een kans die dingen zal laten gebeuren... maar zoals bij elke beweging zullen er verliezers en winnaars zijn... maar ik betwijfel of dit snel zal gebeuren...
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 09/08/06, 17:53

Christophe schreef:Persoonlijk zie ik het vat van $200 als een kans die dingen zal laten gebeuren... maar zoals bij elke beweging zullen er verliezers en winnaars zijn... maar ik betwijfel of dit snel zal gebeuren...


Helemaal met je eens, Christophe, alleen dure olie zal dingen gedaan krijgen:
  • sommige oplossingen die als onrendabel worden beschouwd, worden dat ook,
  • sommige gewoonten veranderen
    (we nemen niet meer zijn 206 van 15000pk om bijvoorbeeld het brood te halen : Lol:)
  • bepaalde verplaatste activiteiten komen terug omdat de transportkosten het verschil in de prijs van arbeid compenseren.


Aan de andere kant ben ik het ook met olifant eens, de overgangsperiode zal vooral zwaar zijn voor mensen met kleine middelen (vooral op het platteland).
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062




par Christophe » 09/08/06, 17:55

Targol schreef:Aan de andere kant ben ik het ook met olifant eens, de overgangsperiode zal vooral zwaar zijn voor mensen met kleine middelen (vooral op het platteland).


En waarom vooral op het platteland?
Integendeel, er is ALLES op het platteland om aan zijn ‘vitale’ behoeften te voldoen: landbouw en hout...
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 09/08/06, 18:09

Christophe schreef:
Targol schreef:Aan de andere kant ben ik het ook met olifant eens, de overgangsperiode zal vooral zwaar zijn voor mensen met kleine middelen (vooral op het platteland).


En waarom vooral op het platteland?
Integendeel, er is ALLES op het platteland om aan zijn ‘vitale’ behoeften te voldoen: landbouw en hout...


Ja, voor de after-olie heb je gelijk. Ik had het over de transitie, waarin de economie altijd gebaseerd zal zijn op loonarbeid en supermarkten, kortom de ‘automaatschappij’ zoals we die vandaag de dag leven, maar met een halve maand RMI om bij te tanken.

Voor daarna; verplaatste economie gebaseerd op solidariteit (we hebben het recht om te dromen); de plattelandsbewoners zullen inderdaad beter af zijn.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 208-gasten