Batterij en huishoudelijke hydro-elektrische opslag

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Colinx
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 16/11/23, 14:40
x 3

Batterij en huishoudelijke hydro-elektrische opslag




par Colinx » 16/11/23, 15:16

Hallo,

Ik heb een groot perceel grond op twee niveaus, is het creëren van mijn energiereserve via een grote waterreserve haalbaar? : Idee:
Het idee zou zijn om twee tanks te hebben, één aan de bovenkant en één aan de onderkant. Het zou heel gemakkelijk zijn om flexibele tanks op te zetten, om een ​​pomp en een turbine tussen de twee niveaus te plaatsen. De pomp zou werken als er sprake is van overproductie van fotovoltaïsche energie en de turbine zou energie herstellen als er niet genoeg zon is. We kunnen ons twee pompen en twee turbines voorstellen, afhankelijk van de hoeveelheid energie die moet worden opgenomen of opgeladen, evenals een batterij die als buffer fungeert. Allemaal met een paar kleppen en een beetje automatisering,

Op papier geeft een eenvoudige Google-zoekopdracht mij deze berekening: 5 m (hoogte) x 14 l/s (stroom) x 9,81 (zwaartekracht) x 0,75 (efficiëntie) = 515 watt vermogen. :(
Hier twijfel ik: 14 l/sx 60 seconden x 60 minuten = 50.000 l in een uur? Dit is goed, dit volume lijkt mij redelijk beheersbaar.
Aan de andere kant, als ik er maar 500 Wh uit wil halen, is dat niet interessant. Ik heb misschien een maximaal hoogteverschil van 10 meter, dus voor 50.000 liter zou dat de capaciteit op 1.000 Wh brengen, nauwelijks genoeg om te doen de was. :onheil:
Heb ik ergens een fout gemaakt of is dit de trieste realiteit? :P
2 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Batterij en huishoudelijke hydro-elektrische opslag




par izentrop » 16/11/23, 16:49

Dit zijn theoretische cijfers die overeenkomen met veel krachtigere modellen.
Een 500 W-turbine met lage hoogte vereist een debiet van 45 l/s https://www.energiedouce.com/hydro-turb ... 02510.html
Of meer hoogteverschil hebben
En het rendement van een opvoerpomp is veel lager.
Dernière édition par izentrop de 16 / 11 / 23, 16: 51, 1 keer bewerkt.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Batterij en huishoudelijke hydro-elektrische opslag




par sicetaitsimple » 16/11/23, 16:50

Zonder een spelbreker te willen zijn, vooral omdat ik erg van hydrauliek houd (mijn eerste baan was op dit gebied), heb je net nagedacht over de kosten van de apparatuur en de installatie ervan die nodig zou zijn
om uw project uit te voeren?
Eerlijk gezegd zijn er vandaag de dag individuele huishoudelijke batterijen van 5 kWh of meer op de markt die naar mijn mening gemakkelijker, eenvoudiger en voor minder geld aan uw behoeften zouden voldoen, als het gaat om het "opruimen" van fotovoltaïsche overschotten.
Maar ik zou niet de grafdelver willen zijn van de 7e STEP in Frankrijk (als je in Frankrijk bent)

Aanvulling: uw cijfers zijn goed, behalve de efficiëntie van 0,75 die overeenkomt met zeer "scherpe" machines
2 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Batterij en huishoudelijke hydro-elektrische opslag




par Remundo » 16/11/23, 22:49

Ik geloof eigenlijk dat Lithiumbatterijen 85% van de opgeslagen energie zullen herstellen met veel meer optimaal onderhoud, volume en werking.

Hydraulische opslag is gerechtvaardigd voor GWh, maar niet voor een paar kWh.
0 x
Beeld
Colinx
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 16/11/23, 14:40
x 3

Re: Batterij en huishoudelijke hydro-elektrische opslag




par Colinx » 17/11/23, 08:02

Bedankt voor jullie antwoorden, jammer dat het een geweldig project zou zijn geweest.
Wat lithium betreft houd ik niet echt van de chemische, elektronische kant, de afhankelijkheid van de fabrikant,... Maar we moeten eigenlijk de feiten onder ogen zien.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Batterij en huishoudelijke hydro-elektrische opslag




par Remundo » 17/11/23, 08:12

uw berekening klopt, ook al is het rendement dat u voorstelt wat optimistisch.

Je realiseert je welke volumes zijn gemobiliseerd, in feite voor een magere kWh die is teruggewonnen. : Wink:

Maar niets houdt je tegen om het avontuur aan te gaan.

Er zijn nu "2nd life"-batterijen, hervormd voor EV's, ze kunnen desondanks nog steeds goede diensten verlenen in stationaire opslag.
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 176-gasten